Farvel til de stærke pilsnere. 1993.

Nummer U71228
Type Billeder
Beskrivelse Det har stået i avisen.
Fra arkivets avisudklipssamling.

Farvel til de stærke pilsnere.
»Det kræver mod at indføre en alkoholpolitik« , lyder det fra Jydsk Telefon

Af Ole Christensen

»Hvorfor er der ingen, der griber ind?« Hvor ofte er ikke netop det spørgsmål blevet stillet i forbindelse med en kollegas drikkeri på jobbet.
For hvem skal gribe ind? Den øverste ledelse? Afdelingslederen? Eller medarbejderne?
Den slags spørgsmål kan man i dag give et klart svar på hos Jydsk Telefon med hovedsæde i Århus.
1. april 1991 fik samtlige 5000 medarbejdere deres lønseddel i en særlig stor kuvert. Der fulgte nemlig en pjece med. »Alkoholpolitik Jydsk Telefon«, stod der på forsiden.
Pjecen fortalte:
□ At det var slut med at kunne købe stærk øl, vin og spiritus i kantinerne.
□ At alkohol og arbejde bør adskilles.
□ At arbejdslederen har ansvaret for at gribe ind, hvis en medarbejder drikker for meget på jobbet.
□ At Jydsk Telefon er indstillet på at yde en medarbejder med et alkoholproblem frihed og hjælp til behandling.

Kursus! »signaltydning«
Samtlige 600 arbejdsledere er i forbindelse med den nye alkoholpolitik blevet tilbudt et kursus i »signaltydning«.
- Hvis en medarbejder er ude i et misbrug, drejer det sig om at gribe ind i en fart. Ellers kan det blive svært at hjælpe. Derfor trænes arbejdslederne i at kunne opdage alkoholproblemer, siger inspektør Henriette Kjølby Jørgensen, der er den ene af de tre kontaktpersoner vedrørende alkoholspørgsmål, som Jydsk Telefon har udpeget.
Selskabets alkoholpolitik blev vedtaget i samarbejdsrådet - efter flere års forberedelse.
- Man vedtager ikke en alkoholpolitik fra dag til dag. Først og fremmest er det vigtigt, at medarbejderne er med til at udvikle den, siger personaleudviklingschef William Nielsen.
- Men man skal heller ikke være blind for, at et sådant skridt kræver et betydeligt mod af ledelsen.
- Vi risikerede jo, at folk tænkte: »De må have store problemer på Jydsk Telefon. Nu er de blevet tvunget til at indføre regler for, hvor meget de ansatte må drikke i arbejdstiden«.

Ikke alle brød sig om de nye regler
- Vi overvandt heldigvis frygten. I dag er vores alkoholpolitik en vigtig del af vores image. Den viser, at arbejdspladsen bekymrer sig om den enkelte medarbejder.
- Hvordan reagerede arbejdslederne? Det er jo dem, der skal »angive« misbrugerne.
- I starten var det skam ikke alle, der brød sig om de nye regler. »Er den slags ikke at gå privatlivets fred for nær?«, kan jeg huske, at en spurgte. Men efterhånden som flere og flere kom på kursus, forstummede kritikken, siger Henriette Kjølby Jørgensen.
- Stadig kan der købes almindelige øl i jeres kantiner. Er det ikke udtryk for en vattet holdning?
- Nej, hvis folk vil drikke, skal de såmænd nok fin¬de ud af det - totalforbud eller ej, siger William Nielsen.
- Det drejer sig om at lave en alkoholpolitik, som de ansatte kan leve med. Og så i øvrigt at hjælpe folk med et misbrug så hurtigt som muligt.

Reglerne er ikke det vigtigste
- Har det hjulpet at indføre en alkoholpolitik?
- Ja - selv om vi endnu ikke kan dokumentere det det med tørre tal.
- Før i tiden kunne folk, der var ude i et misbrug, gå og »putte« sig i længere tid. Det kan de ikke i dag. Nu står det sort på hvidt, at arbejdslederen har pligt til at gribe ind.
Det vigtigste er dog ikke reglerne i sig selv, påpeger de to.
- De vigtigste er den bevidsthed om problemet, som debatten har skabt. Vi har fået brudt et tabuemne, og det er den første forudsæt¬ning for at kunne gribe ind i tide.
--------------------------
HVAD SIGER MEDARBEJDERNE?
LARS KRUSE,
33 år, lagermedhjætper i varemodtagelsen: Det bedste ved Jydsk Telefons alkoholpolitik er, at der ydes hjælp til dem, der kommer ud i et misbrug. Selv regner jeg nu ikke med at få brug for hjælp. Jeg di-ikker måske en enkelt fredags-øl en gang hver tredje uge. Det er alt.

LINDY SØRENSEN,
53 ÅR, teleleder på Telefonskolen:
Jeg er glad for, at vi har fået en alkoholpolitik. Nu er det præciseret, at det er afdelingslederne, der skal gribe ind, hvis der opstår problemer." Vores opgave består i at opdage problemerne, inden de når at udvikle sig. Det er et stort ansvar, vi har fået, men det tager vi på os.

KARIN HØJRIS
34 år, sekretær i Servicetelefonen: Selv drikker jeg aldrig alkohol på jobbet. Alligevel bryder jeg mig ikke rigtig om formuleringen, at »alkohol og job bør adskilles«. Vi er jo voksne mennesker, og vi kan godt passe vores arbejde selv om vi nyder en enkelt øl om dagen.

ANETTE BJØRN,
39 år, kontorchef i økonomiafdelingen: Det er fortrinligt at have en alkoholpolitik. Ganske vist tror jeg ikke, at den får den store betydning for 99 procent af medarbejderne. Men den kan få stor betydning for den sidste procent. Nemlig dem, der har brug for hjælp.
----------------------
--------------------------
BILLEDTEKST:
I dag står den på danskvand og almindelige øl i Jydsk Telefons kantiner, forklarer inspektør Henriette Kjølby Sørensen og personaleudviklingschef William Nielsen.
----------------------
Årstal 1993
Dateringsnote 23. februar 1993.
Fotograf Ukendt
Materiale Avisudklip
Arkiv Tranbjerg Lokalhistoriske Samling

Søg videre i Tranbjerg Lokalhistoriske Samling

Top
;