Grenaa - Hundested færgefarten

Nummer B31119
Type Billeder
Bemærkning Færger gennem tiden

M.f ”Djursland” – Bygget i Nakskov 1934. Overfartens første færge, der sejlede indtil den blev oplagt i Hundested 1940. Fungerede 1941 som sommerpensionat i havnen. Solgt til Organisation Todt (Tyske Værnemagt) i 1942 og sænket 1944 i Repparfjord i Norge, under tyskernes evakuering af Finnmark. Bruges nu af lokale dykkere og trods de mange år på fjordens bund er skroget i fin stand.

M.f ”Isefjord” – Bygget i Aalborg 1935. Oplagt i Hundested 1940 og fungerede som sommerpensionat i havnen 1943. Beslaglagt af tyskerne 1944 og genfundet i Brunsbüttel efter krigen. Sejlede frem til 1963, hvor den solgtes til Kiel-Nakskov Linien A/S (Stena Line). I 1966 solgt til Italien for sejlads fra Napoli til øerne og var i fart her frem til 2005. Oplagt indtil salg for ophugning 2008.

M.f ”Marsk Stig” – Bygget i Aalborg 1940. Kom først i fart efter krigen, efter at have været beslaglagt af tyskerne fra 1942-1945. Genfundet i Kiel efter krigen og indsat på Grenå-Hundested 1947. Sejlede frem til 1964, hvor den solgtes til Grenå-Varberg ruten. Efter at være kæntret i dok i Falkenberg 1966, blev den solgt til ophugning, men blev reddet på målstregen og solgt for sejlads for finske Viking Line, for hvem den sejlede indtil den 1978 blev ødelagt af brand under vinteroplægning.

M.f ”Djursland” – Bygget i Aalborg 1958. Sejlede frem til 1965, hvor den solgtes til Jugoslavien for sejlads mellem Jugoslavien-Italien. Blev udrangeret 1997 og oplagt i Bar. Solgt til ophugning 2001.

M.f ”Kattegat” – Bygget i Norge 1961. Sejlede frem til 1969, hvor den blev solgt for sejlads mellem Sverige-Finland. I 1973 solgt til Italien for sejlads mellem fastlandet og Korsika, indtil den i 1980 blev solgt til Grækenland for fart mellem Piræus-Samos, med anløb af flere øer undervejs. Kom i 1991 i fart mellem Grækenland-Italien, inden den i 1997 kom til Tyrkiet for sejlads mellem Istanbul-Odessa. I 2000 blev den solgt til Qatar for sejlads til Sudan. Under oplægning ud for Port Sudan, blev den i 2003 sænket og ligger nu på bunden til glæde for de mange dykkere der rejser til området.

M.f ”Grenaa” – Bygget i Vesttyskland 1964. Sejlede frem til 1972, hvor den blev overflyttet til Juelsminde-Kalundborg ruten som ”Kalle”. Blev i 1974 solgt til danske Olau Line for sejlads på Den engelske Kanal. I 1977 solgt til samme rederi som ”Kattegat” (1961) for sejlads på Korsika. Fra 1983 periodevis i charter for diverse rederier i Middelhavsområdet og efter salg 1990 til nyt italiensk rederi fortsatte denne tendens. Solgtes igen i 1998 og 1999 til nye italienske ejere, inden den i 2001 solgtes til Adriatic Shipping Company og nu fik nogle stabile år i fart mellem Italien og Kroatien/Montenegro. I 2010 blev den solgt til Tyrkiet og sejlede på diverse ruter – slutteligen mellem Malta-Tripoli. Blev ophugget i Tyrkiet 2013.

M.f ”Hundested” – Bygget i Vesttyskland 1964. Sejlede frem til 1972, hvor den ligesom søsterskibet ”Grenaa”, blev overflyttet til Juelsminde-Kalundborg ruten som ”Julle”. Blev i 1975 også solgt til Olau Line for sejlads på Den engelske Kanal. Sejlede dog kun her en enkelt sommer, inden til i efteråret 1975 blev solgt til Venezuela. Hærget af brand i maskinrummet 1982 og blev efterfølgende ophugget.

M.f ”Kattegat” – Bygget 1972 i Helsingør. Sejlede frem til 1978, hvor den blev solgt til England for sejlads på Den engelske Kanal. Blev i 1978 solgt for sejlads for finske Viking Line mellem Sverige-Åland og var i fart her frem til 2008. Blev i 2008 ombygget til ekspeditionsskib for turistsejlads og er stadig i fart under navnet ”Expedition”.

M.f ”Djursland” – Bygget 1972 i Helsingør. Blev i 1974 overført til Juelsminde-Kalundborg ruten og fik navnet ”Lasse” – senere ”Lasse II”. I 1979 solgt til England for sejlads på Den engelske Kanal, hvor den igen kom til at sejle sammen med søsterskibet ”Kattegat”. I 1986 overflyttet til sejlads på Skotland og Orkney-øerne. I 2002 solgt til Saudi-Arabien. Ophugget i 2005.

M.f ”Djursland II” – Bygget 1974 i Vesttyskland. Sejlede frem til 1994, hvorefter den blev solgt til Spanien for sejlads på Kanarieøerne. I 2002 solgt til Saudi-Arabien. Ophugget i 2010 på stranden i Alang i Indien.

M.f ”Kattegat” – Bygget 1995 i Norge. Var færgen der skulle bringe Grenå-Hundested ind i det nye årtusinde og sikre ruten overlevelse. Men færgens utallige maskinhaverier kom i stedet til at koste ruten livet i 1996. Kom dette år til Scandlines for fart mellem Gedser-Rostock og i 1999 til Grækenland for sejlads mellem Patras-Kefalonia. Samme år blev den flyttet til fart på Kanarieøerne. I 2000 var den tilbage i Grækenland og blev sat i fart mellem Piræus-øerne. Har i flere år ligget uvirksom hen i Piræus.
Periode 1934 - 1995
Fotograf Ukendt
Materiale s/h positiv
Arkiv Grenaa Egnsarkiv

Yderligere indhold

1-11 Grenaa - Hundested færgefarten
Top
;