| Nummer | U1352 |
| Type | Aviser og artikler |
| Illustrationer | Nej |
| Forfatter(e) | Michael Berg. |
| Indholdsnote | Jesu lidelseshistorie betød alt for de mennesker, der boede i sognene i 1400-tallet.
Det var hele livsgrundlaget. Ikke kun til påske, men i dagligdagen og hele året rundt. De senmiddelalderlige kalkmalerier var en blanding af , hvad man selv og ens forfædre troede, og hvad kirken ønskede, mennesker skulle tro. Også i Jetsmark Kirke, bl.a. dommedagsbilledet (alle kan ryge ned i helvede). Påskebillederne er overrepræsenterede i Jetsmark Kirke. Også kendt fra levendegørelse (passionsspil) af påsken. Billedfrise på nordvæggen i skibet og på hele hvælvkapper. Nadverindstiftelsen. Indtoget i Jerusalem Palmesøndag. Jesus rider ikke på et æsel, som man godt vidste, var det rigtige, men på en knabstrupper for at vise ham ære. En enkelt palmesvin-gende mand tilbage. Leonardo Da Vinci malede den sidste nadver i 1495-98, men nadverbilledet i Jetsmark Kirke er malet allerede i 1474. Her er disciplen Johannes også malet som den unge, skægløse, der sidder ved siden af Jesus. Festdækket bord med mønstret dug, fade at spise af, krus til vinen, brød til hver gæst - som et festbord i 1400-tallet. Judas er uden glorie og udpeges af Jesus som den, der vil forråde ham. Frisen med påskebillederne har desværre taget skade. Hudfletningen og Tornekroningen er væk. Jesus arresteres af tempelpoliti, der minder om danske landsknægte fra 1400-tallet. Billedet af Jesus, der domfældes af Pilatus, er i fin stand. Korsfæstelsen er et meget stort billede. Simultanbillede. Forskellige begivenheder på samme billede. Stefaton byder Jesus en svamp og Longinus, der er blind, stikker en lanse i siden af ham. Røverne ved hans side, Dismas og Gestas. Folk kendte dengang til flere ting, end vi gør, bl.a. navnene. En levende virkelighed. |
| Periode | 1300 - 1500 |
| Dateringsnote | Årsskrift 2013 |
| Trykt i medie | Egnssamlingen 2013. |
| Arkiv | Egnssamlingen, Saltum |