Nummer | B5943 |
Type | Billeder |
Beskrivelse | VLTJ lynettetog på Rønland |
Bemærkning | Navnet "skinnebus" stammer fra 1947 da Scandia i Randers begyndte udviklingen af efterkrigstidens nye letbyggede motorvogne Præstøbanen var den første privatbane som kunne præsentere den svenske model for nye tog i Danmark. Efter lejen på 4 måneder var overstået blev vognsættet solgt for 110000,00 kr til banen. Samtidig startede man en forespørgsel i Danmark blandt privatbanerne hvor mange der var interesseret i at købe det nye "vidunder" Scandia var en vognfabrik som gerne ville udvikle sig og snart indløb mere end 100 bestillinger Det første "skinnebussæt" hoved - og bivogn kom i efteråret 1947 til Hillerød-Frederiksværk-Hundested og i 1948 fulgte de resterende sæt I 1951/52 blev der igen igangsat en 2. serie af samme type og her var tilslutningen næsten den samme. Disse "skinnebusser" fik mange privatbaner til overlevelse men Lemvigbanen var ikke med i disse køb. Man havde ikke brug for sådanne nye ideer mente den gamle direktør og bestyrelse. Først da en ny iderigdirektør Jørgen Frandsen overtog direktørpladsen kunne han købe disse "gamle skinnebusser" fra nedlagte privatbaner meget billig og de var endnu brugbare i nogle år. På denne måde kom Lemvigbanen på en billig måde ind i moderniseringen. Man supplerede de danske "skinnebusser" med ældre svenske modeller også til en billig penge men endelig fik Lemvigbanen helt nye moderne "Lynettetog" som de nu kaldtes. Disse tog kom fra 1965 til at indgå i de levedygtige resterende privatbaner hvor heldigvis også Lemvigbanen idag er en del af og nu er foregangsbane for batteritog takket være en dynamisk kvindelig direktør. Derfor synes jeg billedets tekst bør være "Lynettetog" på den nye dæmning på Rønland. Måske kan der om nogle år ændres til "nye batteritog" på Lemvigbanen. |
Periode | 1990 - 2000 |
Dateringsnote | Formentlig 1999 |
Fotograf | Ole Chr. M. Plum |
Materiale | farve positiv |
Arkiv | Lemvigegnens Lokalhistoriske Arkiv |