Nummer | M92 |
Type | Billeder |
Bemærkning | Kunstner.
Henry Heerup var dansk maler, billedhugger og grafiker. Som ganske ung var Henry Heerup i lære som bl.a. stenhugger, bronzestøber, skiltemaler og litograf, før han 1927-32 blev uddannet på Kunstakademiet. Han udstillede siden med bl.a. Linien, Corner og Høstudstillingen (fra 1941) og Cobra og blev i 1950 medlem af Decembristerne. Fra midten af 1920'erne stammer nogle få malerier, der nærmer sig en naturtro gengivelse, bl.a. Gammel mand (1928, Aarhus Kunstmuseum). I 1930'erne fik Ejler Bille, V. Bjerke-Petersen og Richard Mortensen betydning for Heerups udvikling, og han udstillede med dem på Liniens første udstilling i 1934. Samme år malede han Ung kvinde med barn, senere kaldet Vanløse-Madonna (Nordjyllands Kunstmuseum). Henry Heerups kunst er båret af originalens enkle og frodige fantasi, og den er præget af en humor og menneskelighed, men også alvor, der knytter ham nært til Storm P. Den alvorlige side kom til udtryk i flere værker skabt under krigen, fx Døden høster (1943, Louisiana), der bl.a. er lavet af en knækket stoleryg og en kugle fra en sengestolpe. Denne type skulptur, assemblage eller med Heerups eget ord "skraldemodel", som han havde arbejdet med siden slutningen af 1920'erne, og som inddrager alle slags materialer og brugte genstande, blev et særkende for ham. Genbruget viste sig også i hans malerier, hvor underlaget kunne være gamle kulsække og døre eller som i Livsfrise (1952, Holstebro Kunstmusem) et papirgulvtæppe. Kendetegnende for Henry Heerups maleri og grafik, overvejende linoleumssnit, er tilbagevendende figurer som kors, hjul og hjerte, men frem for alt kvinden, barnet og nissen, det hele forbundet med arabeskagtige former og malet i stærke farver. Figurerne og tit også farverne havde ifølge ham selv en næsten fast symbolværdi. (Copyright: Gyldendal) Registreret i numrene: 92, 287, 380, 484, 887, 888, 889, 928, 937, 938, 939, 1021, |
Periode | 1907 - 1993 |
Fotograf | Ukendt |
Arkiv | Fredensborg |