Niels Helledie, De fem hermer, keramik, bronze, teglsten, kunststof, vandkunst, 1994. Nørretorv, Sindal.

Nummer B347
Type Billeder
Beskrivelse Niels Helledie, De fem hermer, keramik, bronze, teglsten, kunststof, vandkunst, 1994.
Nørretorv, Sindal.
Bemærkning Helledie arbejder primært i keramik. Hans foretrukne motiv er menneskefiguren, der skildres med naivitet, forenkling og et djærvt udtryk, der knytter den til både tidlig romansk kunst fra 1200-tallet og til oldtidens rituelle skulptur. Niels Helledie har skabt en lang række kirkeudsmykninger rundt omkring i landet, og hans værker kan tillige ses på Vendsyssel Kunstmuseum.

Niels Helledie har selv sagt om udformningen af vandkunsten:
”Jeg huske, da jeg blev bedt om at lave skulpturen. Jens Holt Andersen insisterede på at hente mig hjemme ved Skagen. Og så brugte vi timer på at køre rundt i Sindals natur. Blandt andet skulle jeg stikke hånden i Uggerby Å for at mærke vandet.

Og vi besøgte teglværket, hvor der er lavet millioner af teglsten siden meget gamle dage. Arbejdernes slid her har præget Sindal”. Om placeringen på torvet, der er omkranset af toetagers huse, har han sagt: ”Det rum skulle vandkunsten erobre. Derfor skyder søjlerne op. Deres højde er regnet ud efter højden på Niels Holts forretning overfor. Også lydene fra computeren er med til at erobre rummet…

Jeg har været på jagt efter Sindals identitet. Derfor har jeg prøvet at hente naturen i ådalen ind på pladsen. Og Sindal, det er noget med blandt andet meget vand og jord. Derfor skulle vandkunsten laves af teglsten fra Sindals egen jord.”

Om De fem hermers betydning har Niels Helledie sagt: ” I det gamle Grækenland skulle buster holde det onde væk. Men vandkunsten er også skabt til livsoplysning. Folk skal kunne spejle sig i den og måske blive klogere på sig selv.”

Om ansigterne, der er placeret i forskellig afstand fra vandspejlet, siger han: ”Der er jo altid nogle, der er højt på strå. Både politisk og menneskeligt. De har ørerne godt ude for at opfange signaler fra kilden, der både sender vand og lyd ud. – Og så er der altid nogle, der er ved at drukne menneskeligt. Hvad skulle de små i samfundet gøre, hvis ikke hælde vand ud af ørerne. De arbejder bare og får gyldne løfter, der ikke bliver holdt.

Kvinden i bassinet græder, fordi kvinder har lettere ved at få tårer ud. Det er med til at gøre dem stærkere end mænd.”
(Citeret fra Jens Holt Andersen: Sindal. Springvand og vandkunst, 1996)

Ejer:
Sindal by / Hjørring Kommune, opført med støtte fra Kulturfonden
Årstal 2011
Dateringsnote G
Fotograf Anne Lie Stokbro
Materiale digital optagelse
Se på kort
Arkiv Historisk Arkiv Hjørring

Søg videre i Historisk Arkiv Hjørring

Top
;