Opførelse påbegyndt i 1959
Indviet 14/10 1960 samtidig med etablering af direkte færgeforbindelse til Århus (hurtigruten)
Periode
1959 - 2000
Fotograf
Ukendt
Arkiv
Kalundborg Lokalarkiv
Yderligere indhold
Ø61,1 Etablering
1 Forrest støbning af fundament til det nye varehus. Til højre støbning af fundament til den nye stationsbygning. Den gamle stationsbygning er stadig i brug. Bagerst skibet Jylland ved den midlertidige liggeplads. Foto 5/9 1959
2 Stationsbygningen under opførelse. Til højre det nye varehus er taget i brug.
3 Perron 1 og 2 under opførelse.
4 Perron 1 og 2 er taget delvis i brug.
5 Tog fra København bestående af damplokomotiv litra E og stålvogne (måske eksprestoget til skibet til Samsø og Århus) ankommet ved perron 2. Opførelse af Prinsessestien er påbegyndt.
6 Billede set fra nordvest (måske fra S P Jensens silo) Til venstre er det nye varehus taget i brug. Den ny stationsbygning er næsten færdig. Endnu mangler overdækningen mellem perronerne og stationsbygningen. Den gamle stationsbygning er stadig i brug. Foto 2/9 1960
7 Asfaltering af arealet mellem Jernbanevej og jernbanesporene. Vognmand Emil Jørgensen holder ved varehuset og er ved at læsse de pakker, som skal bringes rundt til bl. a. byens forretninger. Endnu mangler perrontaget på perron 1. Prinsessestien er under opførelse. Bagerst Østre Havnevej med Det gamle Bukh, smedemester Robert Jørgensens værksted og bådebygger Lunds bådebyggeri. Foto 2/9 1960
Ø61,2 Indvielse 14. oktober 1960
1 Til venstre indgangsparti fra gaden til stationsbygningens forhal. Til højre nederst ventesale for henholdsvis rygere og ikke rygere. På første sal Restaurant Fjorden. Foto 14/10 1960
2 Stationsbygningen set fra nordøst. Den gamle stationsbygning er revet ned. Foto 14/10 1960
3 Den ny stationsbygning set fra sydøst. Forrest den ny rutebilstation. Foto 14/10 1960
4 DSB's generaldirektør P E N Skov holder indvielsestalen i ved trappen op til Restaurant Fjorden. Foto 14/10 1960
5 Forhallen med den åbne trappe op til Restaurant Fjorden. Foto 14/10 1960.
6 Indvielsestoget trukket af DSB'S nye type diesellokomotiv litra MX 1001 Foto 14/10 1960
Ø61,3 Stationsbygningen
1 Stationsbygningen set fra sydvest. Ved taxaholdepladsen holder forrest Svend Jensen i sin Opel Kaptajn og bagved Eiler Jensen i sin Chevrolet Bel air Postkort
2 Parkeringspladsen foran stationsbygningen og arealet, hvor den gamle stationsbygning lå er fuldt optaget af parkerede biler. Ca. 1962
3 Parkeringsbåsene foran stationsbygningen er fuld optaget. Depotejer Børge Brogaard er ved at læsse Albani øl til Restaurant Fjorden Omkring 1970
4 Arealet foran stationsbygningen med stationsbygningen til venstre og parkeringsbåsene til højre. Taxavognmand Frede Pedersen holder foran stationsbygningen i sin Volvo taxa
5 Asfaltering af parkeringsbåsene foran stationsbygningen 1972
6 Stationsbygningen set fra vest med indgangspartiet til forhallen
7 Parti fra forhallen med indgang til afdelingen for rejsegods og billetsalgsstederne til venstre. Til højre DSB minibar tidligere salgssted for chokolade, is mm. Pressefoto
8 Parti fra forhal set fra indgangen ind til venteværelserne og hen imod billetsalgsstederne. Pressefoto
9 Trappe fra hall til restaurant Fjorden. Foto november 1960 H Johs Larsen
Ø61,4 Perron 1 og 2
1 Perron 1 og 2 set fra den nye stationsbygning. Fra venstre holder i sporet ud til Jernbanevej en CRM personvogn. I spor 4 ved venstre side af perron 2 holder 3 CP-personvogne. Imellem de to perroner ses spor 3 og 2.
2 Ved perron 2 sport holder toget til Slagelse bestående af en CLS styrevogn, en MO motorvogn og en postvogn. Ved perron 1 i spor 2 holder diesellokomotiv MY 1132, som lige er ankommet med et eksprestoget fra København Foto September 1969.
3 Som hjælp til svært gående har DSB anskaffet en kørestol. Her præsenteres den foran forpartiet på diesellokomotiv MY 1117.
4 Regionaltog er ankommet i spor 2, perron 1 fra København. Passagererne forlader toget. Billedet er fra efter 1974, hvor DSB begyndte at køre med røde BN personvogne. Diesellokomotivet er endnu ikke malet om i det nye design, men er stadig vinrød.
5 Regionaltog er ankommet i spor 2, perron 1 fra København. Passagererne forlader toget. Forret direktør Carl Aage Lauritsen. Billedet er fra efter 1974, hvor DSB begyndte at køre med røde BN personvogne.
6 Regionaltog er ankommet i spor 2, perron 1 fra København. Passagererne forlader toget. Billedet er fra efter 1974, hvor DSB begyndte at køre med røde BN personvogne. Diesellokomotivet er endnu ikke malet om i det nye design, men er stadig vinrød.
7 Julerejsende fra færgen på vej hen ad perronen for at finde en plads i toget. 1978
8 Tog mod København afgang kl. 14.27 i spor 2. Poul Engelbrecht Olsen er på hen til toget. Foto 18/3 1979
9 Snedækket perrontage set fra Prinsessestien. Foto 18/3 1979
Ø61,5 Remissen
1 Remissen set fra sydvest. Til venstre sandtårnet. Herfra indtog lokomotiverne sand, som blev benyttet til at komme på skinnerne, hvis de var for glatte at køre på. Foran og ved siden holder diesellokomotiver litra MX Til højre kan kulkranen ses. Foto september 1969
2 Drejeskiven hvorpå et lokomotiv kunne vendes, så det kørte den modsatte vej. Foto september 1991
Ø61,6 Jernbaneterræn
1 Jernbaneterrænet set fra vest med forrest stationsbygningen næsten skjult og bagved udkørslen til København. 1984
2 Jernbaneterrænet set fra udkørselssporet til Statoil og Asnæsværket. Forrest opstillingsspor for godsvogne. Dernæst udkørselssporene til København. Bagerst opstillingsspor for personvogne. 1986
3 Indkørsel til stationen set fra Slagelsevej. Til højre hovedsporet fra Kalundborg til København. Til venstre rangerspor. 1993
4 Jernbaneterrænet set fra sydvest med opstillingsspor til godsvogne forrest. 1993
5 Jernbaneterrænet set fra sydøst med perroner og bagerst stationsbygningen 1993
6 Tankvogn til Novo Tankvognen blev kørt op på vognbjørnen til venstre, hvorefter vognmand Bent Thomsen ad landevejen kørte den ud til Novo 1993
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Statistik
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle og rapportere oplysninger.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Navn
Formål
Type
Varighed
Google Analytics
_ga
Registrerer et unik ID, som anvendes til at generere statisk data, om hvordan den besøgende anvender hjemmesiden.
3. part
2 år
Google Analytics
_gat
Anvendes af Google analytics til at registrere antallet af events.
3. part
1 minut(ter)
Google Analytics
_gid
Registrerer et unikt ID, som anvendes til at generere statisk data, om hvordan den besøgende anvender hjemmesiden.
3. part
1 dag(e)
Vimeo
vuid
Indsamler data om brugerens besøg på hjemmesiden såsom hvilke sider der er læst.
3. part
2 år
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevant og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Formål
Type
Youtube
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Vimeo
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Shareaholic
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet og delingen af indhold på sociale medier med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Google
Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.