00:35:35 #3 Velkomst: Mødet den 08.09.2008, kl. 15:00 Sted Medborgerhuset Fraværende Anders Christen Hjorth Stenild (C) Kaj Poulsen (A)
00:41:35 #3 Punkt 1: Forsyningsvirksomhederne - Budget 2008. Tillægsbevilling og frigivelse. 2008-9136. Forsyningsudvalget indstiller, at byrådet godkender, at der til drifts- og anlægsbudgettet for 2008 gives tillægsbevillinger på 3.510.000 kr. i merudgif-ter og 5.225.000 kr. i mindreindtægter, i alt 8.735.000 kr. i netto-merudgifter/-mindreindtægter, og at frigivelsesbeløbene forhøjes med 2.300.000 kr. i udgifter. Niels Knudsen var fraværende. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse Fjernvarmeforsyningen I forbindelse med frigivelse m.v. af anlægsprojekt 5291, Transmissionsledning, Rærup-Langholt/-Grindsted, jf. byrådets møde den 26. november 2007 (punkt 2), blev det oplyst, at Forsyningsvirk-somhederne vil vende tilbage med hensyn til den fremtidige anvendelse af kraftvarmeværkerne - Langholt og Grindsted Produktion - når der er foretaget selskabsøkonomiske konsekvensberegnin-ger herfor. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 2 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Konklusionen på disse beregninger er, at det vil være økonomisk fordelagtigt at bibeholde begge produktionsenheder fra 1. november 2008, hvor transmissionsledningen forudsættes ibrugtaget, idet der herefter kan skabes indtjening ved at stille el-effekten til rådighed for regulerkraftmarkedet. Dette indebærer imidlertid, at det vil være nødvendigt at opgradere styringsanlæg m.v., ligesom det i Grindsted tillige vil være nødvendigt at indbygge vekslere mellem produktionsenheden og trans-missionsledningen. Udgiften hertil udgør ca. 1,1 mio. kr. for Langholt og ca. 2,5 mio. kr. for Grindsted, som forudsæt-tes afholdt i 2008. Der vil ikke være produktion på produktionsenhederne i ombygningsperioden, hvorfor indtægtsbudgetterne er revideret i nærværende indstilling. Produktionsenhederne forventes herefter at kunne være på regulerkraftmarkedet pr. 1. januar 2009, og indtægterne herved vil blive indregnet i budgetforslag 2009-12. Mellemregningsforholdet mellem kommunekassen og decentrale kraftvarmeværker forventes heref-ter at udgøre en gæld på ca. 10,1 mio. kr. ved udgangen af 2008. Korrektion af Fjernvarmeforsynin-gens varmekøbskonti m.v. vil blive foretaget i forbindelse med Forsyningsvirksomhedernes ordinæ-re budgetrevision til efteråret 2008. Resultatet af den økonomiske analyse, herunder de forventede indtægter, fremgår af bilag til indstil-lingen. Vandforsyningen I medfør af delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Aalborg Sydøst, jf. byrådets møde den 25. oktober 2004 (punkt 1), er der indgået aftale om grundvandsbeskyttelse med ejerne af ejendommen Lundegårde 40 for den del af ejendommens arealer, der ligger i kildepladszonen, jf. byrådets møde den 31. marts 2008 (punkt 17). Der er i henhold til investeringsoversigt 2008-11 afsat 2.400.000 kr. i rådighedsbeløb under Grund-vandsbeskyttelsessamarbejdets anlægsprojekt 5395, Arealsikring. Heraf er 2.250.000 kr. disponeret, jf. byrådets møde den 31. marts 2008 (punkt 12). Restbeløbet på 150.000 kr. ønskes overført til et nyoprettet anlægsprojekt for den konkrete aftale med ejerne af Lundegårde 40, Aalborg Sydøst. Samtidig er der behov for tillæg til rådighedsbeløbet på 1.480.000 kr., så det samlede projekt udgør 1.630.000 kr. Det bemærkes, at finansieringen sker via det bidrag, der opkræves hos de deltagende vandværker, som p.t. udgør 0,50 kr. pr. m3. På grundlag af det eksisterende budget for 2008 og efter den givne tillægsbevilling på 1.480.000 kr. vil mellemregningskontoen for Grundvandsbeskyttelsessamarbej-det ved udgangen af 2008 udgøre ca. 5,9 mio. kr. som et tilgodehavende i kommunekassen. Renovationsvæsenet Anlægsprojekt 5584, Genbrugsplads Sundsholmen - om- og tilbygning af hal gennemføres til brug for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens beskæftigelsesprojekt GenbrugNord, og består af 4 faser, hvoraf fase 1 og 2 vedrørende etablering af bade-, toilet-, køkken- og kontorfaciliteter er til-endebragt. Fase 3 omfatter etablering af halvtag til modtagelse og sortering af genbrugscontainere fra genbrugspladserne, og fase 4 omhandler tilbygning med butik og lager for salg af genbrugsvarer. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 3 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Der er nu foretaget revideret overslagsberegning af rådgivende ingeniørfirma, der sandsynliggør at fase 3 kan udføres for ca. 500.000 kr. og fase 4 for ca. 1,4 mio. kr., hvilket indebærer, at der i for-hold til rådighedsbeløbet for 2008, hermed søges tillægsbevilling på 700.000 kr. Det bemærkes, at Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen ved mail af 5. august 2008 har accepteret, at der foretages lejeforhøjelse i takt med, at de enkelte faser færdiggøres, hvilket vil blive udmøntet via konkrete lejeaftaler, når de faktiske anlægsudgifter kendes. Budgetmæssige konsekvenser DRIFT 2008 Udgifter Indtægter - - - 1.000 kr. - - - Sektor: Fjernvarmeforsyningen 01.22.03.02 Decentrale kraftvarmeværker - Langholt og Grindsted Produktion Køb af naturgas, mindreudgift………………................................................................ -2.390 Salg af fjernvarme til Fjernvarmeforsyningen samt el, mindreindtægt….……………. -5.225 Ombygning m.v. af motorstyrings- og SRO-anlæg m.v. merudgift…………………. +3.600 Ændring i alt - drift 2008 +1.210 -5.225 ANLÆG 2008 Rådighedsbeløb - 1.000 kr. - Sektor: Elforsyningen - AKE Net Projekt 5126, Mobilt 630 kVA-nødstrømsanlæg Rådighedsbeløbet ønskes forhøjet med 120.000 kr. til 1.220.000 kr. .………..……………...……. +120 Årsag: Elforsyningen - AKE Net er under forhandlingerne med leverandøren blevet opmærksom på, at nødstrømsanlægget kan leveres på en stor trailer, hvilket vil være en stor fordel i den dagli-ge drift. Merprisen for levering af nødstrømsanlægget på trailer er 120.000 kr. Anlægssum: Forhøjes med 120.000 kr. til 1.220.000 kr. Frigivelse anlægssum: Forhøjes med 120.000 kr. til 1.220.000 kr. Sektor: Vandforsyningen 01.22.04 Grundvandsbeskyttelse Projekt 5395, Arealsikring Rådighedsbeløbet ønskes reduceret med 150.000 kr. til 0 kr. .………..……………...……………. -150 Årsag: Udbetaling af erstatninger, arealerhvervelser m.v. via særskilte anlægsprojekter. Anlægssum: Reduceres med 150.000 kr. til 14.600.000 kr. Frigivelse anlægssum: Reduceres med 150.000 kr. til 0 kr. Projekt 5389, Lundegårde 40, Aalborg Sydøst Rådighedsbeløbet ønskes forhøjet med 1.630.000 kr. til 1.630.000 kr. ..…………………………... +1.630 Årsag: Udgifter til tinglysning af dyrkningsdeklaration, inkl. landinspektørudgifter og tinglys-ning. Anlægssum: Forhøjes med 1.630.000 kr. til 1.630.000 kr. Frigivelse anlægssum: Forhøjes med 1.630.000 kr. til 1.630.000 kr. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 4 Byrådet kl. 15:00 Autorisation ANLÆG 2008 Rådighedsbeløb - 1.000 kr. - Sektor: Renovationsvæsenet 01.38.65 Genbrugsstationer Projekt 5584, Genbrugsplads Sundsholmen - om- og tilbygning af hal Rådighedsbeløbet ønskes forhøjet med 700.000 kr. til 1.918.000 kr. ..…………………...………... +700 Årsag: Anlægssummen for anlægsprojektet, som består af tilbygning af halvtag samt etablering af lager og genbrugsbutik til brug for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningens projekt Genbrug-Nord, er i forhold til de første overslagsberegninger dyrere end antaget. Anlægssum: Forhøjes med 700.000 kr. til 2.350.000 kr. Frigivelse anlægssum: Forhøjes med 700.000 kr. til 2.350.000 kr. Ændring i alt - anlæg 2008 ……………………………………………………………………….. +2.300 Ændring i alt - drift og anlæg 2008 +8.735 Ændring i alt - frigivelse anlægssum …………………………………………………………….. +2.300 Fjernvarmeforsyningens notat af 28. juli 2008, ”Produktionsenhederne i Grindsted og Langholt - ombygning til regulerkraft,” ligger i sagen. Bilag: AKF notat vedr. regulerkraft for Grindsted og Langholt Produktion Beslutning: Godkendt.
00:41:49 #7 Punkt 2: Renovationsvæsenet - Anvisningsregulativ for affald fra virksomheder 2008. 2008-7803. Forsyningsudvalget indstiller, at byrådet godkender Anvisningsregulativ for affald fra virksomhe-der til ikrafttræden 1. oktober 2008. Samtidig ophæves de regulativer, der er nævnt i sagsbeskrivel-sen. Niels Knudsen var fraværende. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse I forbindelse med kommunesammenlægningen blev der vedtaget et Samleregulativ for affald fra virksomheder, institutioner og lignende (Sammenlægningsudvalgets møde den 29. maj 2006 (punkt 17)). Samtidig blev en række regulativer (eller dele af regulativerne), som var gældende i de fire kommuner inden kommunesammenlægningen, videreført. Denne ”regulativ-pakke" skulle fungere i en overgangsperiode. Dette Anvisningsregulativ for affald fra virksomheder erstatter følgende regulativer, som var gæl-dende i henholdsvis den nuværende Aalborg Kommune og i de fire tidligere Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg Kommuner: Nuværende Aalborg Samleregulativ for affald fra virksomheder, institutioner o.lign, vedtaget af Sammenlægningsudvalget den 29. maj 2006. Tidligere Hals Regulativ for aflevering af affald til genbrugspladser i Hals Kommune (er-hverv), revideret af Hals Byråd den 1. februar 2006. Tidligere Nibe Regulativ for erhvervsaffald, vedtaget af Udvalget for Teknik og Miljø den 25. februar 2004. Tidligere Sejlflod Regulativ for erhvervsaffald, vedtaget af Sejlflod Byråd den 3. april 2002. Tidligere Aalborg Anvisningsregulativ for Erhvervsaffald, vedtaget af Aalborg Byråd den 12. december 2005. Regulativet er primært revideret for at harmonisere de forskellige ordninger, der er for virksomhe-der i de fire kommuner, der eksisterede inden kommunesammenlægningen. Derudover er der fore-taget en række redaktionelle ændringer. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 6 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Regulativet bygger på princippet om kildesortering, men som noget nyt giver regulativet mulighed for, at der i tilfælde, hvor kildesortering ikke er praktisk mulig hos affaldsproducenten, kan anvises til sorteringsanlæg til opdeling i rene fraktioner. Regulativet har været sendt til kommentering hos Brugerrådet for Renovationsvæsenet, Teknik- og Miljøforvaltningen, I/S Reno-Nord, Renovest I/S og Aars Varmeværk forud for den politiske be-handling. Ingen af parterne har haft kommentarer til regulativet. Erhvervs- og miljømæssige konsekvenser Da revisionen af regulativerne er en følge af Aalborg Kommunes Affaldsplan 2008-16, er de miljø- og erhvervsmæssige konsekvenser beskrevet i planen. Økonomiske konsekvenser Da revisionen af regulativerne er en følge af Aalborg Kommunes Affaldsplan 2008-16, er de øko-nomiske konsekvenser beskrevet i planen. Anvisningsregulativ for affald fra virksomheder, August 2008, ligger i sagen. Bilag: Anvisningsregulativ - pdf til behandling i byrådet Beslutning: Godkendt.
00:42:03 #9 Punkt 3: Renovationsvæsenet - nye vedtægter for I/S Reno-Nord samt aftale om overfør-sel af opgaver vedrørende elektronikaffald. 1851-188153. Forsyningsudvalget indstiller, at byrådet godkender, at der vedtages ændrede vedtægter for I/S Reno-Nord i overensstemmelse med ændringskrav stil-let af det kommunale tilsyn, alt til ikrafttræden fra og med tidspunktet for det kommunale til-syns godkendelse af de ændrede vedtægter, at der for Renovationsvæsenet, med hjemmel i ovennævnte ændrede vedtægter, indgås en aftale med I/S Reno-Nord om overførsel til dette interessentskab af driftsopgaver for elektronikaffald under forudsætning af, at I/S Reno-Nords bestyrelse efterfølgende godkender aftalen, og at den tillige godkendes af det kommunale tilsyn, og at Forsyningsudvalget bemyndiges til at tiltræde ændringer af aftalen i ovennævnte andet indstil-lings-at i overensstemmelse med eventuelle ændringskrav stillet af det kommunale tilsyn. Niels Knudsen var fraværende. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse 1. Vedtægter 1.1. Indledning og formalia I/S Reno-Nords gældende vedtægter er vedtaget af interessentskabets bestyrelse og efterfølgende godkendt af Tilsynsrådet for Nordjyllands Amt henholdsvis den 6. april 1999 og 28. juni 2000. Siden da er forholdene på affaldsområdet ændret på en række punkter. Desuden er den kommunale struktur ændret, og en række nye kommuner, herunder den nye Aalborg Kommune, er dannet. Som følge heraf er der behov for ændring af I/S Reno-Nords vedtægter. Sammenlægningsudvalget godkendte i møde den 18. september 2006 (punkt 11) på linje med de øvrige interessentkommuner det af bestyrelsen for I/S Reno-Nord den 30. marts 2006 godkendte forslag til vedtægter. Dette forslag har herefter været forelagt det kommunale tilsyn, Statsforvaltningen Nordjylland, som har krævet enkelte ændringer heri. Disse ændringer er derpå indarbejdet i det nu foreliggende vedtægtsforslag af 24. juni 2008, som det kommunale tilsyn har givet en forhåndsudtalelse om at kunne godkende. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 8 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Vedtagelse af ændringer af vedtægterne kræver ifølge afsnit 19 i de gældende vedtægter, at samtlige de deltagende kommuners kommunalbestyrelser tiltræder ændringerne. Bestyrelsen for I/S Reno-Nord har herefter i møde den 24. juni 2008, til ikrafttræden på tidspunktet for det kommunale tilsyns godkendelse, godkendt ovennævnte forslag til ændrede vedtægter, inklu-sive bilag 1 og 2. Når samtlige interessentkommuner har godkendt vedtægterne, skal de herefter godkendes af det kommunale tilsyn i henhold til § 60, stk. 1, i den kommunale styrelseslov. 1.2. Ændringer I forhold til de gældende vedtægter er de væsentligste foreslåede ændringer følgende: Nødvendig tilretning i afsnit 3.4 som følge af nye regler om elektronikaffald. Interessentskabets bestyrelse bemyndiges i afsnit 3.7 til at indgå aftale med en eller flere af interessentkommunerne om overførelse af opgaver til interessentskabet. Med de gældende ved-tægter vil dette i hvert enkelt tilfælde kræve godkendelse af alle interessentkommunerne, uanset om de selv overfører opgaver til interessentskabet eller ej, og med efterfølgende godkendelse af det kommunale tilsyn. Med ændringen kan en sådan aftale indgås ved godkendelse af den eller de interessentkommuner, der ønsker at overføre opgaver, men fortsat med efterfølgende god-kendelse af det kommunale tilsyn. Det er nu i afsnit 3.8 fastsat, at interessentskabet alene kan fastsætte priserne, ikke de egentlige affaldsgebyrer. Disse henhører under interessentkommunernes kompetence. Dog er interessent-kommunerne bundet af de priser, som interessentskabet fastsætter for sine opgaver, som del-elementer i gebyrfastsættelsen. I afsnit 4.2 er i det reviderede forslag indsat et skema, som viser den forandring, der er sket med den kommunale struktur i forbindelse med kommunalreformen. I afsnit 4.3 er i det reviderede forslag en omformulering med hensyn til, hvorledes det skal be-skrives, at de nye kommuner efter kommunalreformen er blevet de nye interessentkommuner, men at der for flere af interessentkommunernes vedkommende ikke er tale om, at de skal levere samtlige de affaldsmængder, der produceres i de nye interessentkommuner. I bilag 1 er derfor indsat en beregningsformel for, hvor stor en forholdsmæssig andel af den samlede mængde i in-teressentkommunen, der skal leveres til interessentskabet. Ejer- og hæftelsesforhold er efter afsnit 6 knyttet til fordelingen efter bilag 1. Interessentskabet kan i henhold til afsnit 4.4 give de nye interessentkommuner adgang til at benytte eventuel ledig kapacitet. Vilkårene herfor fastsættes af interessentskabet. Antallet af bestyrelsesmedlemmer ændres til 12 medlemmer, heraf 8 medlemmer fra Aalborg Kommune og 1 medlem fra hver af de 4 andre kommuner. Vederlag til bestyrelsen er ændret, således at det i afsnit 8.8 angives, at formanden, næstfor-manden og de øvrige bestyrelsesmedlemmer honoreres med henholdsvis 20 %, 10 % og 2,5 % af borgmesterlønnen i Aalborg Kommune. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 9 Byrådet kl. 15:00 Autorisation 1.3. Bilag 2 - Udligningsordning vedrørende kørselsudgiften for dagrenovation Sammen med godkendelsen af interessentskabets vedtægter godkendte I/S Reno-Nords bestyrelse den 24. juni 2008 bilag 2 om udligningsordning vedrørende kørselsudgiften for dagrenovation. Hvad angår dette bilag 2 kan det konstateres, at beregningen af kørselsudligningen for dagrenovati-on ifølge dette bilag bl.a. sker på basis af mængden af dagrenovation fra de oprindelige kommuner (fra før den igangværende sammenlægning) samt på baggrund af en transportanalyse udarbejdet af I/S Reno-Nord i 1975. Det befolkningsmæssige tyngdepunkt er dog ændret i 2007 i forbindelse med kommunesammenlægningen. Kørselsudligningen betyder, at alle interessentkommuner skal have den samme udgift pr. ton dagre-novation. Det vil sige, at forbrændingsprisen korrigeres for udgifter til kørsel. Affald, der transpor-teres langt, er altså billigere at aflevere end affald, der transporteres kort. Det betyder, at Aalborg Kommune, som den kommune, der ligger tættest på I/S Reno-Nord, betaler en ekstra pris oven i forbrændingsprisen. I 2007 betalte Aalborg Kommune i alt ca. 1,1 mio. kr. i kørselsudligning til de øvrige kommuner. I dag - en lang årrække efter indførelsen - er det uklart, hvordan kompensationen pr. ton pr. km er fastlagt/beregnet. Det er Aalborg Kommunes umiddelbare opfattelse, at det inden for den nærmeste fremtid bør ana-lyseres, om grundlaget for den gældende kørselsudligning fortsat er til stede. I bekræftende fald bør det tillige analyseres, hvordan og med hvilket indhold en eventuel ajourføring skal ske. Den eksisterende beregning tager udelukkende højde for afstande og tager eksempelvis ikke højde for infrastrukturen, hvor der er sket en betydelig ændring siden 1975. Der tages således ikke højde for fremkommeligheden på vejsystemet, og dermed for den tid som bruges på at transportere affald til Reno-Nord. Udbygning af motorveje og øvrig udbygning af det overordnede vejsystem har be-virket kortere transporttid, mens stigende trafikmængder har bevirket øget transporttid i byerne. Overordnet set må det betyde, at transporttiden for affald fra Aalborg Kommune er øget, mens tran-sportiden fra de øvrige interessentkommuner er blevet kortere. Desuden er der sket en betydelig udvikling af de biler, der anvendes til indsamling af affald, så de i dag rummer betydelig større mængder affald pr bil end de gjorde i 70'erne, hvilket bevirker færre kørte km pr ton indsamlet affald. Det er umiddelbart svært at vurdere, hvorvidt der er taget højde for dette i beregningen af kørselsudligningen, og det bør derfor ligeledes indgå i en analyse. Desuden henledes opmærksomheden på, at der ikke er kørselsudligning for andre fælles ordninger i Reno-Nord, såsom industriaffald og affald til deponering . 2. Aftale om overførsel af opgaver vedrørende elektronikaffald Med baggrund i de foreslåede vedtægters afsnit 3.4, jf. afsnit 3.7, er det Renovationsvæsenets øn-ske, at opgaven vedrørende behandling (sortering og afsætning og lignende) af elektronikskrot over-føres til I/S Reno-Nord som angivet i aftaleudkast af 9. juli 2008, inklusive bilag. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 10 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Dette aftaleudkast har udgangspunkt i en ændring af miljøbeskyttelsesloven vedtaget i maj 2005. Lovændringen, der indførte et af EU vedtaget producentansvar for elskrot, det vil sige elektrisk og elektronisk affald (ee-affald), blev yderligere udmøntet i en ny bekendtgørelse (elskrotbekendtgø-relsen) med ikrafttræden den 1. april 2006. Producentansvaret betyder, at producenter og importører er ansvarlige for tilbagetagning og behand-ling af ee-affald. Kommunerne er imidlertid ansvarlige for indsamlingsordningen. Ordningen skal gælde for husholdninger, for offentlige og private institutioner og for virksomheder, hvis affald i mængde og art svarer til affaldet fra husholdninger. Kommunerne pålægges desuden at etablere indsamlingssteder, hvor ee-affaldet skal sorteres i mi-nimum 5 fraktioner. Producenterne skal hente ee-affaldet på disse indsamlingssteder og har derefter ansvaret for den videre håndtering. Ifølge bekendtgørelsen etableres en organisation, som sikrer tilbagetagning og videre behandling. Organisationen benævnes WEEE-system. For at gøre indsamlingen så simpel som mulig for borgerne vil Renovationsvæsenet fortsat lade husholdningerne aflevere alt ee-affald i samme container (trådbure) på genbrugspladserne. Hårde hvidevarer afleveres dog i container for sig. Sorteringen i 5 fraktioner vil med stor sandsynlighed kræve, at affaldet skal sorteres på indsam-lingsstedet, inden det kan afhentes af WEEE-system. For at sikre korrekt sortering foreslås det derfor at lade I/S Reno-Nord sortere ee-affaldet på en cen-tral sorteringsplads. I/S Reno-Nord har i forvejen medarbejdere, der har ekspertisen med håndtering af ee-affald samt gode fysiske faciliteter, da der hidtil har været demontering af elektronik ved I/S Reno-Nord. Ud over at bevare en simpel løsning vil en central sortering ved I/S Reno-Nord desuden betyde, at Renovationsvæsenet kan henvise forhandlere og lignende, der som led i egen markedsføring tager ee-affald fra husholdninger retur, og andre virksomheder med husholdningslignende ee-affald i art og mængde til aflevering direkte hos I/S Reno-Nord i stedet for at benytte de kommunale genbrugs-pladser. I/S Reno-Nords opgave vil således være at stå for sorteringen af ee-affald, udlevere tomme bure til genbrugspladserne samt stå for kontakten til WEEE-system. Renovationsvæsenets opgave vil være at sikre, at der er kapacitet til, at husholdningerne kan afleve-re deres ee-affald på genbrugspladserne, samt at fragte affaldet til I/S Reno-Nord. Aftalen skal, med hjemmel i afsnit 3.4, jf. afsnit 3.7 i de foreslåede vedtægter, godkendes af I/S Reno-Nords bestyrelse og derpå det kommunale tilsyn. 3. Erhvervs- og miljømæssige konsekvenser Godkendelsen af indstillingerne medfører ikke erhvervs- og/eller miljømæssige konsekvenser. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 11 Byrådet kl. 15:00 Autorisation 4. Økonomiske konsekvenser Godkendelsen af indstillingerne som sådan medfører ikke økonomiske konsekvenser. Derimod vil eventuelle afledte budget- og takstmæssige ændringer kunne medføre økonomiske konsekvenser, hvilket der i givet fald vil blive taget højde for i forbindelse med budgetlægning for årene 2009-12 og årene fremover. Følgende bilag ligger i sagen: Vedtægter for I/S Reno-Nord, inklusive bilag 1 og 2 - godkendt af bestyrelsen den 24. juni 2008 Udkast af 9. juli 2008 til Aftale om opgaveoverførsel fra Aalborg Kommune til I/S Reno-Nord, inklusive bilag. Bilag: Reno-Nord - ændrede vedtægter af 24.06.08 med bilag 1 Fordelingsnøgler og bilag 2 Overenskomst om udligningsordning vedr. kørselsudgiften for dagrenovation Udkast af 09.07.2008 til aftale om opgaveoverførsel fra Aalborg Kommune til I/S Reno-Nord Beslutning: Godkendt.
00:42:22 #14 Punkt 4: Elforsyningen - AKE Net - overdragelser af aktier i NV Net A/S. 2007-45686. Forsyningsudvalget indstiller, at byrådet godkender, at Elforsyningen - AKE Net med baggrund i reglerne om forkøbsret i aktionæroverenskomsten for NV Net A/S henholdsvis køber 30,905% af Nyfors Net A/S’ (tidligere BOE Net A/S) aktiebe-holdning i NV Net A/S og straks derefter sælger aktiebeholdning af samme størrelse til Nyfors Net A/S, alt til den i sagsbeskrivelsen angivne værdi, og at der til driftsbudgettet for Elforsyningen - AKE Net gives tillægsbevillinger på 13.789.903 kr. i merudgifter og 13.789.903 kr. i merindtægt. Preben Pedersen og Nils Bell var fraværende. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse Indledning NV Net A/S har hidtil haft følgende aktionærer: ENV Net A/S (16,897%), ESV Net A/S (8,147%), Frederikshavn Elnet A/S (7,501%), HEF Net A/S (25,063%), Thy-Mors El-Net A/S (6,524%), Aalborg Kommune, Elforsyningen - AKE Net (25,330%), HHE Net A/S (3,438%) og BOE Net A/S (7,100%). Efter § 35 i elforsyningsloven udløser ejerskifte i en transmissionsvirksomhed overdragelse af ejer-andelene heri til Energinet.dk (staten), dog bl.a. undtaget udnyttelse af forkøbsrettigheder. I forbindelse med fusionen mellem HHE Net A/S og BOE Net A/S til Nyfors Net A/S har Energi-styrelsen den 16. juni 2008 skriftligt accepteret, at dette kan ske uden udløsning af overdragelse af BOE Net A/S’ aktier i NV Net A/S til staten. Energistyrelsen oplyser i skrivelsen, at ”løsningen indebærer, at Nyfors Net A/S først overdrager det tidligere BOE Net A/S’ aktiebeholdning i NV Net A/S til en eller flere medaktionærer i NV Net A/S, idet denne eller disse udnytter forkøbsretten efter aktionæroverenskomsten. Herefter overdra-ges aktierne tilbage til Nyfors Net A/S, som udnytter sin forkøbsret. På grund af forkøbsrettigheder-ne vil hverken den første eller den anden overdragelse udløse forpligtelse til afståelse af aktierne i NV Net A/S til staten, jf. elforsyningslovens § 35, stk. 6.” Dette medfører således et forløb med udnyttelse af forkøbsrettighederne forholdsmæssigt i henhold til nuværende ejerandele i NV Net A/S i henhold til aktionæroverenskomsten for NV Net A/S to (sammenhængende) gange. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 13 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Ved den første udnyttelse af forkøbsrettighederne har Nyfors Net A/S, for så vidt angår det tidligere HHE Net A/S’ andel, og Frederikshavn Elnet A/S henholdsvis ikke mulighed for og afstået fra at udnytte deres forkøbsrettigheder. Elforsyningen - AKE Nets forkøbsrettigheder udgør herefter 30,905% af BOE Net A/S’ aktiebeholdning. Ved den anden udnyttelse af forkøbsrettighederne har alle aktionærer, bortset fra Nyfors Net A/S, afstået fra at udnytte deres forkøbsrettigheder. Værdisættelse af aktierne i NV Net A/S I forbindelse med ovenstående udredning har NV Net A/S afklaret, at der skal ske en værdisættelse af aktierne i selskabet, idet der skattemæssigt skal handles til markedsprisen eller i henhold til akti-onæroverenskomstens bestemmelser herom. Desuden er det afklaret, at gevinst ved salg af aktierne i NV Net A/S inden for de kommende 3 år fra købet vil blive beskattet. Bestyrelsen for NV Net A/S har ved et ekstraordinært bestyrelsesmøde den 20. august 2008 særskilt behandlet sagen, inklusive værdisættelsen af aktierne, hvorefter dette konkret sker til den nedskrev-ne genanskaffelsesværdi af netaktiverne i NV Net A/S. Det betyder, at Elforsyningen - AKE Nets andel på 30,905% af den aktiebeholdning, der handles om, efter værdisættelse i henhold til dette princip vil udgøre 13.789.903 kr. Erhvervs- og miljømæssige konsekvenser Godkendelsen af indstillingen medfører ikke erhvervs- og/eller miljømæssige konsekvenser. Økonomiske konsekvenser Godkendelsen af indstillingen medfører brutto en merudgift på 13.789.903 kr. og en tilsvarende merindtægt på 13.789.903 kr. for Elforsyningen - AKE Net. Brev af 16. juni 2008 fra Energistyrelsen ligger i sagen. Bilag: Brev fra Energistyrelsen - elforsyningslovens § 35 - BOE's aktiebeholdning i NV Net Beslutning: Godkendt.
00:42:34 #16 Punkt 5: Gasforsyningen - Takstændringer pr. 1. september 2008. 2007-52148. Forsyningsudvalget indstiller, at byrådet godkender, at gastaksterne for storforbrugere ændres pr. 1. september 2008, jf. sagsbeskrivelsen og takstoversigten. Preben Pedersen og Nils Bell var fraværende. Sagsbeskrivelse Baggrunden for indstillingen er en ændring i prisudviklingen på olie- og naturgasmarkedet pr. 1. september 2008. Der foreslås følgende takstændringer: Gældende takster pr. 1. aug. 2008 Nye takster pr. 1. sept. 2008 - - - Kr. - - - B1 Bygas over 200 m3 pr. år Abonnement Kr./m3, bygas 1.025,00 2,75 1.063,00 2,56 B4 F-gas erhverv Abonnement Kr./m3, bygas 1.500,00 5,02 1.500,00 5,02 D Naturgas Salg Kr./m3, naturgas 4,53 4,16 Takster for Gasforsyningen er anmeldt til Energitilsynet med virkning fra 1. september 2008. Takstoversigt for Gasforsyningen pr. 1. september 2008 ligger i sagen. Bilag: Takstoversigt pr. 1. september 2008 Beslutning: Godkendt.
00:42:46 #17 Punkt 6: Lokalplan 3-3-105 - Offentligt formål m.v., Bygaden, Hasseris (1. forelæggelse). 1851-192264. Teknik- og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender forslag til lokalplan 3-3-105. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse Formål og baggrund I 2005 nedbrændte 1½ længe af stald- og ladebygningerne til en ældre gård på Bygaden 31, som Aalborg Kommune ejer, og indtil branden benyttedes som DUS. Efter branden blev det diskuteret om DUS’en skulle genopføres eller flyttes. Den sidste løsning blev valgt, og det blev ved samme lejlighed besluttet, at den del af ejendommen, hvor de nedbrændte længer lå, skulle sælges til et privat boligformål. I gårdens oprindelige stuehuse er der i dag en børnehave, og det er fortsat me-ningen, at den skal blive på stedet. Der er markante bevaringsinteresser i Gl. Hasseris Landsby, og den nu delvist nedbrændte gård er udpeget som bevaringsværdig. Det har derfor været vigtigt at sikre, at eventuelt nyt boligbyggeri sker under hensyntagen til bevaringsværdierne. For bedst muligt at kunne sikre denne interesse, har Teknik- og Miljøforvaltningen fået udarbejdet et byggeprojekt, som sælges sammen med ejendommen. Ideen i projektet er, at nybyggeri skal ske i samme længe-struktur som den oprindelige 3-længede lade, og i samme volumen så ”mønsteret” af de gamle gårde langs Bygaden bevares, selvom der bygges nyt. Købere forpligtes til at opføre ny bebyggelse og restaurere den eksisterende lade i overensstemmelse med byggeprojekt. Byggepro-jektet er indarbejdet i lokalplanen og bliver en del af grundsalget, sammen med en deklaration som regulerer de forhold som lokalplanen ikke kan styre, herunder handlepligt. En del af ejendommens arealer ligger langs Bygaden, hvor der er et ubebygget areal, som foreslås bebygget med 3 enfamiliehuse med ensartet arkitektur. Der bevares en staldlænge (resten er ned-brændt eller beskadiget) og den beskadigede længe fjernes. I stedet opføres to nye længer, hvor der kan indrettes boliger. Der vil i alt kunne opføres op til 12 boliger: 3 som enfamiliehuse, og resten som tæt-lav i længehuse. Lokalplanen rummer mulighed for at stuehuset, som rummer børnehaven, på længere sigt kan overgå til boligformål (maksimalt 2 boliger), hvis det engang i fremtiden ikke bliver nødvendigt at have børnehaven der mere. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 16 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Forholdet til anden planlægning Kommuneplanen Området er omfattet af kommuneplanens ramme 3.3.D1, Gl. Hasseris og er i overensstemmelse med denne. Lokalplan 05-022 Denne lokalplan er bevarende, men da man ikke vidste, at gården ville nedbrænde, er planen uaktu-el for den ejendom, som lokalplan 3-3-105 omfatter, og derfor erstatter den nye lokalplan den gam-le. Bevaringssigtet korresponderer med den gamle plan. Lov om miljøvurdering af planer og programmer Lokalplanforslaget omfatter et projekt, angivet i lovens bilag 4, pkt. 10 b, ”Anlægsarbejder i byzo-ne, herunder opførelse af butikscentre og parkeringspladser”. Planerne er derfor screenet i henhold til kriterierne nævnt i lovens bilag 2. Screeningen af lokalplanforslaget resulterede i, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, idet lokalplanforslaget fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan, og at der er tale om ganske beskeden bebyggelse i et ellers fuldt udbygget område. Projektets påvirkning af omgivelserne vil således være beskeden. Økonomi Lokalplanens område er i offentligt eje. Den del af lokalplanens område, som kan anvendes til bo-ligformål, skal efterfølgende sælges til private investorer. Ejendommen sælges med et restaure-ringsprojekt, som køberen skal realisere. Der er tale om en ejendom i liebhaver-klassen, og en større indtægt fra grundsalg forventes. Bilag: Lokalplan 3-3-105 Offentligt formål mv., Bygaden, Hasseris (September 2008) Beslutning: Godkendt.
00:44:01 #19 Punkt 7: Lokalplan 3-6-102 - IKEA, City Syd, Skalborg. Tillæg 3-003 til kommuneplanen (1.forelæggelse). 2008-23980. Teknik og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender følgende planforslag og redegørelser: - Kommuneplantillæg 3.003 indeholdende en detailhandelsplan for hele kommunen, en bydels-beskrivelse for Skalborg samt kommuneplanens rammeområder 3.6.C1 City Syd og 3.6.H1 Krebsen m.m. - Lokalplan 3-6-102, Ikea, City Syd, Skalborg - VVM-redegørelse for nyt boligvarehus i Aalborg Kommune - Redegørelse for detailhandelsudviklingen i Aalborg Kommune - Estimat over fremtidig trafik til Ikea. Arne Schade kan ikke anbefale indstillingen p.g.a. infrastrukturen. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse IKEA Danmark ønsker at åbne et IKEA-boligvarehus i Aalborg. Det er muligt at opføre et IKEA-boligvarehus i den sydlige del af City Syd, der er udlagt til detailhandelsformål. Der er dog ændrin-ger i planlovens detailhandelsbestemmelser, der betyder, at der skal udarbejdes et nyt kommune-plantillæg. Projektets omfang udløser samtidig lokalplanpligt, og derfor er der udarbejdet lokalplan. IKEA har erhvervet jord fra Aalborg Kommune til gennemførelse af projektet. Boligvarehuset, der planlægges opført i den sydlige del af City Syd, vil på grund af sin størrelse få regional betydning, hvorfor der er udarbejdet en VVM-redegørelse, der belyser de trafikale, detail-handelsmæssige og miljømæssige konsekvenser af planlægningen. Endvidere skal der foreligge en kommuneplan vedrørende detailhandel for hele kommunen, og der skal udarbejdes rammebestem-melser for det aktuelle område. Miljøvurderingen af planerne er en del af VVM-redegørelsen. Alternative placeringsmuligheder for Ikea Planloven giver efter særlige betingelser mulighed for at udvide bymidter og aflastningsområder (i forhold til den afgrænsning, der fremgår af regionplanen) til store udvalgsvarebutikker over 2.000 m2. For Aalborg betyder det, at Ikea kan ligge i City Syd eller i Aalborg Midtby. Den kan således f.eks. ikke ligge i Bouet, da dette område ikke er udpeget som aflastningsområde i regionplanen, men som et regionalt betydende butiksområde uden udvidelsesmulighed. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 18 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Aalborg Midtby har gennem de seneste 10 år været et særligt indsatsområde for byens udvikling, og som konsekvens heraf, er bymidten indgået som særligt fokusområde i de seneste revisioner af kommuneplanen. Der er udarbejdet en trafik- og midtbyplan bl.a. med målsætning om, at nyt byg-geri og anlæg skal respektere og styrke bymidtens middelalderlige bygningsstruktur. Af kommune-planens retningslinjer for bebyggelse i bymidten fremgår, at nye butikker skal tilpasses den eksiste-rende bebyggelses proportioner. Aalborg Midtby vil hermed fortrinsvis være forbeholdt en udbyg-ning med relativt mindre og mere specialiserede butikstyper. Ikea-projektet omfatter et boligvarehus med et bruttoetageareal på ca. 30.000 m² i 2 etager og 14 meter i højden. Mere end 80% af Ikea-kunderne benytter bil, og derfor skal der anlægges et parke-ringsareal til 1.200 pladser. Projektet har et omfang, der betyder, at butikken vil sætte et markant præg på sine nærmeste omgivelser både fysisk og i form af øget trafik. Hvis Ikea skulle ligge i Midtbyen, vil den eneste placeringsmulighed være på Godsbanearealet øst for Kennedy-arkaden. Målet for Godsbanearealet er at skabe et nyt alsidigt byområde, hvor den åbne karakter sikres og ny bebyggelse i proportioner tilpasses de forskellige nabobebyggelser. Området skal danne forbindelse mellem Østerådalen og Aalborg Midtby, hvorfor det er vigtigt at sikre en grøn struktur gennem om-rådet. På længere sigt vil det eventuelt være muligt at integrere en mindre butiksudvikling med den eksi-sterende bymidte, men under hensyn til bymiljøet og nærheden til et kollektivt trafikknudepunkt er det vigtigt, at butiksudviklingen består af flere mindre enheder, som appellerer til fodgængere, cyk-lister og brugere af kollektiv trafik. Det er således forvaltningens vurdering, at der ikke findes aktuelt egnede muligheder for placering af store og trafikskabende butikker inden for eller i tilknytning til afgrænsningen af butiksområdet i Aalborg Midtby, hvorfor der ikke er grundlag for at arbejde med en alternativ placering af et nyt Ikea i Midtbyen. Som følge heraf anbefales det, at et nyt Ikea-boligvarehus bliver placeret i det re-gionale aflastningscenter City Syd, hvor butiks- og infrastrukturen er udviklet med henblik på ud-bygning af arealkrævende og trafikskabende butikker. Forslag til detailhandelsplan for hele kommunen Planlovens detailhandelsbestemmelser giver mulighed for, at Aalborg Kommune kan planlægge for op til 3 udvalgsvarebutikker over 2.000 m2 hvert fjerde år i bymidten eller i aflastningscentret. I overensstemmelse med planloven er der i planstrategien truffet beslutning om at planlægge for 3 nye udvalgsvarebutikker op til 30.000 m2. En af disse kan planlægges til Ikea. For at kommunen kan få kompetence til at planlægge efter Planlovens nye bestemmelser om detail-handel, skal der foreligge en samlet detailhandelsplan for hele kommunen, der ophæver regionpla-nens retningslinjer vedrørende detailhandel. Aalborg Kommune har valgt at sammenskrive detailhandelsbestemmelserne for de fire gamle kommuner, Aalborg, Nibe, Hals og Sejlflod, der ved sammenlægningen blev til Aalborg Kommune. Den eneste egentlige ændring er udvidelsen af aflastningscentret City Syd for at skabe mulighed for et stort boligvarehus. Derudover er der kun foretaget enkelte justeringer som følge af planlovens nye bestemmelser for detailhandel. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 19 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Ifølge planloven skal detailhandelsplanen ledsages af en beskrivelse af udviklingen. Denne er ved-lagt som bilag. Som en del af Kommuneplan 09 vil der blive udarbejdet en detailhandelsplan, der bl.a. bygger på detailhandelsanalysen. Forslag til trafikale ændringer ved Ikea i City Syd Der planlægges vejadgange til den planlagte Ikea fra Krebsen og Hobrovej. Krydset Kreb-sen/Stenbukken udbygges med en ekstra vejgren der muliggør til- og frakørsel til Ikea. Der etableres herudover en ny indkørsel direkte fra Hobrovej til Ikea, der giver mulighed for højre-sving fra nord. Denne vej anlægges for at aflaste det interne vejnet i City Syd og særligt krydsene ved Ikea og giver samtidig en nem adgang til Ikeas parkeringsområde. Tilfarten udformes trafiksik-kert i forhold til krydsningen med cykelstien langs Hobrovej. Forslaget til trafikale ændringer omfatter også forslag til nogle interne vejændringer i City Syd bl.a. en ny rundkørsel i krydset Vægten/Løven, en ny vej mellem Stenbukken og Fiskene og en delvis lukning af Stenbukken mod Vægten, så der kun kan køres højre ind og højre ud. Projekterne skal i partshøring, og der kan derfor ske en ændring af selve udformningen af løsningsforslagene. Derudover indgår en udvidelse af Hobrovej til 4 spor, en ombygning af Krebsen og en ombygning af rundkørslen Krebsen/Hobrovej til 2 spor eller til signalregulering. Forholdet til anden planlægning Kommuneplanen For at skabe mulighed for at lokalplanlægge for et boligvarehus på 30.000 m2 er der udarbejdet for-slag til rammeændringer, så der er overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanens rammebestemmelser. Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanens rammeområde 3.6 H1 Krebsen m.m., som ud-lægger området til erhverv og butiksformål. Den del af rammeområde H1 krebsen, der lokalplanlægges for, ændres således, at den bliver en del af rammeområde C1 City Syd. Anvendelsesbestemmelserne i rammeområde C1 ændres, så de giver mulighed for en udvalgsvare-butik med et bruttoetageareal på op til 30.000 m2. Rammen for butiksareal udvides med det samme areal. Byggemulighederne for det sydligste område fastsætter en maksimal bygningshøjde på 14 m. Lokalplanforslaget Lokalplanforslaget giver mulighed for opførelse af en stor butik på maksimalt 30.000 m2. Butikken kan opføres i 2 etager på maksimalt 14 meters bygningshøjde. Der fastsættes bestemmelser om an-læg af parkering efter Aalborg Kommunes parkeringsnorm, men der udlægges arealer til flere par-keringspladser grundet en vurdering af et særligt behov og bygherrens ønske. Primær vejadgang skal ske fra Krebsen, sekundær fra Hobrovej. Forslaget indeholder detaljerede bestemmelser for skilte, beplantning og belysning. Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplan 05-028, Skalborgcentret fra december 1989. Lokalplanen omfatter gaderne Fiskene, Stenbukken og Krebsen i den sydlige del af City Syd. Ved den endelige vedtagelse og offentlige bekendtgørelse ophæves lokalplan 05-028 inden for det om-råde, der er omfattet af denne lokalplan. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 20 Byrådet kl. 15:00 Autorisation VVM-redegørelse og miljøvurdering Et eventuelt Ikea-boligvarehus vil på grund af sin størrelse få regional betydning. Når det er tilfæl-det, skal der i henhold til VVM-bestemmelserne udarbejdes kommuneplantillæg og VVM-redegørelse, inden projektet eventuelt kan realiseres. VVM-redegørelsen beskriver de miljøpåvirkninger, som Ikea vurderes at forårsage. Det sker på baggrund af en række undersøgelser, som er sammenskrevet i redegørelsen. Hovedformålet med VVM-redegørelsen er at give politikerne et solidt grundlag at træffe beslutning på. En VVM-redegørelse skal blandt andet indeholde oplysninger om projektets påvirkninger på be-folkning, plante- og dyreliv, klima, landskab, kulturhistoriske forhold og samfundsøkonomien. På grund af projektets karakter er der i denne VVM-redegørelse foretaget en vægtning af, hvad der er de væsentligste forhold, som skal belyses. Der er således lagt særlig vægt på at belyse konse-kvenserne for detailhandelen og de trafikale konsekvenser. Disse forhold er beskrevet i henholdsvis kapitel 5 og 6. Øvrige miljøpåvirkninger er beskrevet i kapitel 7. Som en del af VVM-redegørelsen gennemføres en miljøvurdering i henhold til lovbekendtgørelse nr. 1398 af 22. oktober 2007 af lov om miljøvurdering af planer og programmer. Hovedkonklusio-nerne fremgår også af lokalplanens redegørelse. Hovedkonklusioner vedr. detailhandel Til trods for at en ny Ikea i Aalborg forventes at få mere end 500 mio. kr. i omsætning, vil Ikea ikke påvirke den regionale detailhandelsstruktur væsentligt, hvilket dels skyldes, at Ikea påvirker over et meget stort geografisk område, og dels skyldes, at det er forudsat, at hvis Ikea ikke kommer, vil arealet blive udbygget med andre store udvalgsvarebutikker. Ikea i Århus vil derimod opleve en omsætningsnedgang på ca. 50 mio. kr. i 2020, hvilket er et ud-tryk for Ikea-konceptets store opland. Det vurderes, at Ikea-boligvarehuset ikke har den store effekt på detailhandlen andre steder end i de byer, hvor der i dag er specielle boligudstyrsbutikker, der fører en væsentlig del af Ikea-relaterede varer. Ikeas påvirkninger af detailhandelen i Nordjylland vurderes således samlet at være af begrænset omfang. Hovedkonklusioner vedr. trafikale konsekvenser I både år 2012 og 2020 afvikles trafikken med et Ikea-boligvarehus på et acceptabelt niveau uden alvorlige afviklingsproblemer. I år 2020 er trafikken, ikke mindst på Hobrovej, steget til et niveau, hvor trafikken afvikles tæt på kapacitetsgrænsen, og hvor små ændringer i trafikintensiteten kan medføre kødannelser. Kødannel-serne bliver dog afviklet i løbet af kort tid. Beregningerne inddrager ikke udbygning af det overordnede vejnet, der vil medføre en halvering af trafikken på Hobrovej. Hvis de overordnede udbygninger af vejnettet gennemføres som foreslået, vil der igen være ledig kapacitet på Hobrovej. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 21 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Økonomi Aalborg Historiske Museum har meddelt, at der i området skal foretages en forundersøgelse p.g.a. arkæologiske fund. Aalborg Kommune forventer en udgift for udgravningerne på 557.309,00 kr., inklusive moms. Udgift til reetablering af arealet er ikke indregnet i beløbet. Bilag: 3-6-102 IKEA Detailhandelsredegørelse 3-6-102 IKEA estimat trafik 3-6-102 LP IKEA pdf af lokalplan Kommuneplantillæg nr. 3.003 (Detailhandelsplan for Aalborg Kommune og udvidelse af City Syd) Lokalplan 3-6-102, IKEA, City Syd, Skalborg - VVM-redgørelse pdf Beslutning: Godkendt. Arne Schade stemte imod.
01:01:01 #24 Punkt 8: Lokalplan 8-1-101 - Boliger ved Vestermarksvej, Storvorde (2. forelæggelse). 2007-42651. Teknik- og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender lokalplan 8-1-101 endeligt. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse En bygherre har henvendt sig til Teknik- og Miljøforvaltningen med planer om at opføre 16 tæt-lav boliger i et allerede eksisterende bysamfund. Området er på ca. 7.500 m2 og huser i dag et landbrugs stuehus og driftsbygninger fra omkring forrige århundredskifte. Bygningerne nedrives for at give plads til ny bebyggelse. Der er ikke kvalificeret grundlag for at kræve bevaring af gården, ligesom et nyt boligområde vil passe godt ind i området, der allerede har karakter af boligområde. Lokal-planforslaget blev godkendt i byrådets møde den 31. marts 2008 ( punkt 2) og har siden været i of-fentlig høring. Lokalplanen muliggør etablering af 16 boliger bygget som tæt-lavt byggeri med små individuelle haver og et forholdsmæssigt stort fælles opholds- og friareal. Husene kan bygges i 1½ plan svaren-de til de omgivende boliger. Indsigelser, kommentarer m.v. Der er ingen indsigelser mod planforslaget, der er dog kommet en henvendelse fra Kystdirektoratet: Bemærkning, Kystdirektoratet: Direktoratet anbefaler, at lokalplanen stiller krav om at bebyggelse opføres med en sokkelkote, der er mindst 1,36 DVR90. Denne højde vil være betingelse for at ejeren senere vil kunne opnå forsik-ringsdækning ved oversvømmelse af området. Svar: Imødekommet. Krav til sokkelkote indføres i lokalplanen. Forholdet til anden planlægning Kommuneplanen Området er omfattet af kommuneplanens rammeområde 8.1.BO1, Storvorde By. Kommuneplan-rammerne udlægger området til boligformål med tilhørende kollektive anlæg samt liberale erhverv, der kan indpasses i området uden genevirkning i forhold til omgivelserne. Bebyggelsesplanen er således i overensstemmelse med kommuneplanens rammedel. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 23 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Forholdet til kysten Området ligger inden for kystnærhedszonen. Da der allerede er massiv bebyggelse mellem ejen-dommen og kysten, og da nybyggeri i omfang og højde tilpasses eksisterende forhold, er der intet der taler imod etablering af tæt-lav bebyggelse i området. Planen er således i overensstemmelse med varetagelsen af de interesser, der er knyttet til planlæg-ning i kystnærhedszonen. Lov om miljøvurdering af planer og programmer Lokalplanen omfatter ikke projekter, angivet i lovens bilag 3 og 4. Planen er derfor screenet i hen-hold til kriterierne nævnt i lovens bilag 2. Resultatet af denne screening er, at der ikke skal foretages en miljøvurdering, idet planen fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og ikke må antages at få væsentlig indvirkning på miljøet. Økonomi Gennemførelsen af lokalplanen skønnes ikke at medføre direkte udgifter for kommunen. Ejendom-men er privatejet og skal byggemodnes i privat regi. Bilag: Bemærkninger til lokalplanforslag 8-1-101 Boliger ved Vestermarksvej, Storvorde Lokalplan 8-1-101 Boliger ved Vestermarksvej, Storvorde (September 2008) Beslutning: Godkendt.
01:01:10 #26 Punkt 9: Bygningsfornyelsesbeslutning for Vangsminde karréen 2. etape (2. forelæggelse). 2008-6848. Teknik- og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender byfornyelsesbeslutningen endeligt. Ændringer I forhold til det godkendte forslag til byfornyelsesbeslutning (marts 2008) er der ikke ændringer i beslutningen bortset fra konsekvensrettelser af datoer og lignende. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse 1. forelæggelse Byrådets møde den 31.marts 2008 (punkt 4). Forslaget har været offentliggjort i perioden 28. april 2008 - 10. juni 2008. Formål og baggrund Byfornyelse gennemføres med hjemmel i ”Lov om Byfornyelse og udvikling af byer” og kan inde-holde bestemmelser om fornyelse af utidssvarende ejendomme samt om etablering af private, fælles friarealer. Byfornyelsesbeslutningen udgør grundlaget for friarealforbedringen, hvor nedslidte skure og bag-bygninger nedrives for at skabe plads til fælles friarealer. Denne beslutning omfatter ikke boligfor-bedring. Der er tidligere, sammen ved godkendelse af beslutning for karréens 1. etape, godkendt en lokalplan for karréen, der har til formål at sikre det planmæssige grundlag for byfornyelsens gennemførelse samt at sikre, at byfornyelsens resultater fastholdes. Lokalplanen sikrer endvidere områdets fortsatte anvendelse til blandede bymæssige formål. Endelig angiver lokalplanen retningslinjer for vedlige-holdelse og ændringer af bygninger, således at bebyggelsens struktur og karakter styrkes. Økonomi Byfornyelsesbeslutningen for Vangsminde 2. etape vurderes i 2008-2009 at udløse en anlægsudgift på i alt 4,5 mio. kr., hvor staten refunderer halvdelen. Anlægsudgiften er indeholdt i kommunens investeringsoversigt, projekt 2956, Indsatsområde 5, Ø-gadekvarteret, men er placeret i ”kasse 4”, hvor den afventer afklaring af budget 2009. Arbejderne er planlagt udført i 2009. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 25 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Indsigelser, bemærkninger og øvrige ændringer Der er modtaget 3 henvendelser: 1. Bemærkninger fra René Petersen, Humlestien 4, 9230 Svenstrup ejer af ejendommen Østerbro 54: René Petersen glæder sig til det færdige resultat af byfornyelsen, men vil gerne sikre, at der etable-res en form for overdækket cykelparkering, så forholdene for lejerne ikke forringes. Samtidig øn-sker han at få information om den praktiske del, indretning, dagrenovation m.v. Svar: Imødekommes. Der etableres et erstatningscykelskur og renovationsforholdene forbedres. Indretning af arealerne fremgår af gennemførelsesforslag, som udsendes i høring til ejere og lejere, efter beslutningens godkendelse. Der bliver i forbindelse hermed mulighed for at komme med bemærkninger og æn-dringsforslag. 2. Bemærkninger fra lejer Britta Larsen, Østerbro 54, 3.sal. Britta Larsen foreslår plankeværk og de ringeste haveskure fjernet, at der etableres små ugenerte lækroge og træer, samt at det pålæg-ges ejerne at vedligeholde arealerne. Svar: Imødekommes. Gamle nedslidte plankeværker og skure nedrives efter nærmere aftale med ejerne. Gamle træer be-vares så vidt muligt og der etableres opholdsarealer og grønt. I medfør af byfornyelsesloven stiftes et ejerlav (grundejerforening), som står for vedligeholdelse af arealerne. 3. Indsigelse fra Axel Ødegaard, ejer af Østerbro 50 – 50B gør indsigelse mod at man påregner at nedrive del af lagerbygning samt cykelskur. Axel Ødegaard gør indsigelse mod den planlagte sti og mener, der kan blive problemer med hensyn til tyveri. Axel Ødegaard kan ikke acceptere at en del af erhvervsbygningen nedrives. Ønsker at man tager det hele (mod erstatning) eller intet. Svar: Imødekommes ikke. Nedrivning af de 78 m2 af lagerbygningen er et led i at åbne området og tilvejebringe friarealer, lys og luft også til de to baghuse med beboelse, Østerbro 46A og Østerbro 50A. Værkstedsfaciliteterne forbliver ifølge planen, mens den 1-etages lagerbygning reduceres ned fra 218 m2 til 140 m2. For at tilgodese erhvervet er det planen at etablere 4 erstatningsparkeringspladser. Bilag: Indsigelse - Vangsminde Karreen Vedr. Byfornyelse Vangsminde 2. etape indsigelse Vedr. VS: vangsminde2.etape indsigelse Beslutning: Udsat.
01:01:20 #28 Punkt 10: 12 almene familieboliger, Clementsvej 7. Projekt og anskaffelsessum (skema B). 2008-22931. Teknik- og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender projekt og anskaffelsessum inden byg-gestart. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse Bygherre: Boligselskabet Cimbria, Afdeling 21. Byggeriets art Antal boliger Husleje pr. måned skema A Husleje pr. måned Skema B Etagebyggeri 1 1-rums á ca. 42 m2 11 2-rums á ca. 66 m2 - 4.964 kr. 2.996 kr. 4.708 kr. I skema A var der regnet med 12 stk. 2-rums boliger på ca. 70 m2. Heri var indregnet fælleslokaler i kælderen som en del af boligarealet. Boligselskabet har efterfølgende ønsket at ændre fordelingen af arealer og reducere boligarealet. Derfor udlægges fællesarealet i kælderen i stedet formelt til fælles-lokaler efter almenboliglovens bestemmelser. En taglejlighed har efter detailprojekteringen og pla-ceringen af tagkviste vist sig at få en bedre indretning ved at blive ændret fra en 2-rums bolig til en 1-rums bolig. Det samlede bruttoetageareal er efter opmåling beregnet til 893 m2 i forhold til de skønnede 837 m2 i skema A og vil efter ombygningen blive på 891 m2. Projektet omfatter etablering af et slags bofællesskab med 12 selvstændige boliger til sent udviklede unge, som har behov for støtte i forskelligt omfang. Boligerne indrettes ved ombygning og renove-ring af den eksisterende bebyggelse ”Clementshus” på Clementsvej i Hasseris. Boligerne etableres og finansieres som almene familieboliger i henhold til reglerne i lov om almene boliger m.v. Plus Bolig og boligselskabet Cimbria har indgået et samarbejde med selskabet ”Bo- og Udviklings-selskabet for borgere med særligt behov” (B-U-S) om at etablere et bofællesskab for en gruppe un-ge og voksne i Aalborg med et særligt behov. Projektet omfatter en indvendig renovering af bygningerne, hvor lokalerne ombygges til 12 moder-ne og velindrettede boliger samt en udvendig bygningsbevarende renovering i respekt for ejen-dommens historie, karakter og arkitektur. I kælderen indrettes et ”socialt værested” for såvel lejere, naboer og andre interesserede i lokalområdet. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 27 Byrådet kl. 15:00 Autorisation En så omfattende renovering kan ikke gennemføres indenfor det rammebeløb, der gælder for alme-ne familieboliger. Derfor har selskabet søgt Realdaniafonden om tilskud til gennemførelsen af de dyre bygningsbevarende dele af projektet. Realdaniafonden har bevilget et betydeligt beløb i støtte til projektet. Tilskuddet skal anvendes til den udvendige bygningsbevarende del af arbejderne, hvor man vil føre bygningen tilbage til sit op-rindelige udseende og til nyindretning af lokalerne i kælderen. Byggeriet er projekteret i overensstemmelse med miljømanualens bestemmelser. Baggrund for ansøgning Skema A blev godkendt i byrådet den 28. januar 2008 (punkt 5). Byrådet godkendte samtidig en aftale for boligerne om udlejning efter særlige kriterier, således at den omtalte målgruppe får fortrinsret til boligerne. Den detaljerede aftale er under udarbejdelse. Der har været afholdt offentlig licitation den 20. maj 2008. Tilbuddene lå over de budgetterede håndværkerudgifter, hvilket primært skyldtes generelle prisstigninger i byggebranchen i perioden fra skema A til skema B og dels, at bygningens faktiske areal var større end beregnet. Den samlede anskaffelsessum er derfor højere end i skema A. Huslejen er ændret som følge af æn-dringer i boligindretningen, men den gennemsnitlige husleje er næsten uændret i forhold til skema A, da anskaffelsessummen skal fordeles på et større antal m2. Økonomi: Den samlede anskaffelsessum er forøget med 1.043.000 kr. til 19.621.000 kr. Heraf støtter Realda-niafonden projektet med 5.750.000 kr. De resterende 13.871.000 kr. skal finansieres efter lov om almene boliger. Den samlede støtteberettigede anskaffelsessum er således forøget med 242 kr. til 15.568 kr. pr. m2. Den gennemsnitlige årlige husleje er forøget med 2 kr. til 856 kr. pr. m2. Kapitaludgifterne udgør 571 kr. pr. m2 og de øvrige driftsudgifter, eksklusive forsyningsudgifter, udgør 285 kr. pr. m2. Maksimumbeløbet for almene familieboliger i provinsen påbegyndt i 2008 er på 15.590 kr. pr. m2. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 28 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Finansiering af den støtteberettigede del af anskaffelsessummen: Anskaffelsessum og finansiering efter afholdt licitation (pr. maj 2008): Anskaffelsessum Realkreditlån (84%) Kommunal andel i grundkapital (14%) Kommunal garanti (19%) - - - Kr. - - - Skema A 12.828.000 10.775.520 1.795.920 2.437.320 Ændring + 1.043.000 + 876.120 + 146.020 + 198.170 Skema B 13.871.000 11.651.640 1.941.940 2.635.490 Sagen medfører ikke kommunal ydelsesstøtte. Ydelsesstøtte betales fuldt ud af staten. Den kommunale grundkapital er pr. 1. januar 2007 hævet til 14%. Bilag: Vilkår for skema B Beslutning: Godkendt.
01:01:37 #31 Punkt 11: 393 almene familieboliger, Skelagergårdene - Skelagervej. Renoverings- og driftsstøttesag med kapitaltilførsel samt social og forebyggende indsats - Projekt og anskaffelsessum (skema B). 2008-19501. Teknik- og Miljøudvalget indstiller til byrådet at renoveringsprojektet og den endelige helhedsplan for renoveringen og den sociale og forebyg-gende indsats m.v. godkendes i sin helhed, at der dermed godkendes en ændret finansiering og en anskaffelsessum på i alt 367.256.000 kr., at der godkendes en kommunegaranti på realkreditlånene på maksimalt 334.555.000 kr., og at det tidligere bevilgede rente og afdragsfrie kommunale lån på 2.000.000 kr., som led i en kapi-taltilførsel til afdelingen (særlig driftsstøtte), opretholdes. Magistraten anbefaler indstillingen. Sagsbeskrivelse Bygherre: Hasseris Boligselskab, Afdeling 6. Skelagergårdene er en etagebebyggelse opført i perioden 1970-74. Bebyggelsen rummer i dag 463 boliger og har ca. 920 beboere. Bebyggelsen er beliggende i den sydvestlige del af Aalborg for enden af Hasserisvej og på sydsiden af Skelagervej. Den består af 6 enheder med hver 4 blokke placeret omkring et fælles gårdrum. Blokkene er opført i 3 etager med kælder. Det samlede bruttoetageareal er på 32.270 m2. Bebyggelsen er beliggende i en bydel i Aalborg, som normalt opfattes som en attraktiv del af byen at bosætte sig i. Trods dette har bebyggelsen faktisk siden opførelsen haft en svær og ustabil udvik-ling, både med en presset økonomi og et problematisk image, selvom beboerne generelt også er tilfredse med at bo i afdelingen. Trods alderen er boligerne i Skelagergårdene generelt gode og velindrettede. Men bebyggelsens klimaskærm er nedslidt. Facader, tag, vinduer og døre og en del af installationerne samt friarealer trænger til en omfattende renovering. Bebyggelsen opfylder ikke længere de krav til tilgængelighed, energiforbrug, isolering samt drift og vedligeholdelse, som der i dag stilles til almene boliger. På grund af afdelingens dårlige image har det i perioder også været svært at leje en del af boligerne ud. Med tiden har dette ført til, at antallet af beboere, der tilhører socialt udsatte grupper, er steget. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 30 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Ud fra statistiske oplysninger tegner der ser sig et billede af en afdeling, hvor der på den ene side bor relativt mange børnefamilier – mange med indvandrerbaggrund – og på den anden side mange husstande med kun 1 person med hovedsagelig dansk baggrund. Der er relativt få ældre beboere. Der er mange beboere, der er afhængige af overførselsindkomster. Med stigende udlejningsproble-mer og en fraflytning på ca. 25% om året, er der en reel risiko for, at afdelingen i de kommende år kan udvikle sig til et område med både tomme boliger og ghettoproblemer, hvis der ikke bliver gre-bet ind. Derfor er der sideløbende med renoveringsprojektet blevet arbejdet på at gennemføre en række so-ciale indsatser i området. Der er indledt et strategisk samarbejde om et samlet løft af bebyggelsen og nærområdet på tværs af forvaltningerne i kommunen og med Skelagergårdene og Hasseris Boligselskab som samarbejds-partnere. Også andre boligafdelinger og beboerrepræsentationer i området er inddraget sammen med børn og unge, klubber og foreninger, uddannelsesinstitutioner, nærpoliti m.fl. Samarbejdet er formelt organiseret med en politisk styregruppe som øverste organ. Styregruppen består af rådmændene for Teknik- og Miljøforvaltningen, Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Skole- og Kulturforvaltningen, Ældre- og Handicapforvaltningen og Forvaltning for Sundhed og Bæredygtig Udvikling samt formanden for Hasseris Boligselskab og afdelingsformanden for Skel-agergårdene. Finansieret af byfornyelsesmidler fra stat og kommune er der syd for Skelagergårdene anlagt en større børn- og unge park. Parken er delvist taget i brug. Projektet er gennemført efter Byfornyelses-lovens forsøgsbestemmelser. Temaet for forsøget har været at inddrage børn som bygherrer. Børn fra Sofiendalsskolen indgår i et ”børneråd”, som har været og stadig er byggeudvalg for projektet. I forbindelse med dette projekt blev der i kommunalt regi ansat en kvarterskoordinator, som i første omgang havde til opgave at understøtte og koordinere aktiviteter rettet mod børn og unge. Kvar-terskoordinatoren skal senere også understøtte og koordinere sociale indsatser overfor andre grup-per. Sagens forhistorie frem til skema A er beskrevet i indstillingen til Sammenlægningsudvalgets møde den 4. december 2006 (punkt 14) og status på den boligsociale indsats er beskrevet i to bilag. Baggrund for ansøgning Skema A blev godkendt i byrådets møde den 27. november 2006 (punkt 15) og i Sammenlægnings-udvalgets møde den 4. december 2006 (punkt 14). Der blev hermed godkendt et renoveringsprojekt, hvor der blev stillet en kommunegaranti for real-kreditlån på maksimalt 285.320.000 kr. til finansiering af renoveringen, og der blev bevilget et ren-te- og afdragsfrit lån på 2.000.000 kr. som led i en kapitaltilførsel til afdelingen. Landsbyggefonden meddelte den 20. december 2006 endeligt tilsagn til renoveringsprojektet. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 31 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Sideløbende med renoveringsprojektet havde boligselskabet også ansøgt om tilskud til en social og forebyggende indsats i afdelingen og fremsendt en foreløbig helhedsplan til Landsbyggefonden. Formålet var gennem et målrettet, opsøgende og netværksskabende socialt arbejde at forbedre leve-vilkårene for alle beboerne med særligt fokus på beskæftigelse, familier og de svageste beboerne i afdelingen. Kommunen anbefalede ansøgningen overfor Landsbyggefonden, da det var afgørende for boligafdelingens fremtid, at der også skete en boligsocial opfølgning i forbindelse med de man-ge fysiske tiltag, som var på vej i området. Helhedsplanen indeholder følgende hovedelementer: Renovering af bebyggelsen Etablering af børn- og ungeparken Opførelse af et ressourcehus som fysisk ramme for de boligsociale indsatser Ansættelse af en kvarterskoordinator Gennemførelse af sociale og beskæftigelsesfremmende aktiviteter indenfor børn og unge, be-skæftigelse og sundhed. Landsbyggefonden meddelte den 6. oktober 2006 foreløbigt tilsagn om huslejestøtte fra puljen til sociale og forebyggende indsatser i problemramte afdelinger og afdelingen kom på venteliste til tilskud til de øvrige sociale aktiviteter. I marts 2007 blev huslejestøtten forhøjet til 195 kr. pr. m2 pr, år og Landsbyggefonden meddelte tilsagn om støtte til de sociale aktiviteter på i alt 6.540.000 kr., heraf minimum 2.180.000 kr. som lokal medfinansiering. Styregruppen godkendte den 16. august 2007 helhedsplanen for den sociale og forebyggende ind-sats, herunder opførelse af ”ressourcehuset”. Der er indgået aftale om, at kommunen deltager i fi-nansieringen af de løbende driftsudgifter med 2/3, svarende til 125.000 kr. i 2007, da kommunen også får rådighed over huset i forbindelse med gennemførelsen af helhedsplanen. Beslutningen er godkendt i styregruppen og udgiften er fordelt mellem Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Skole- og Kulturforvaltningen og Forvaltning for Sundhed og Bæredygtig Udvikling med 1/3 til hver. Driftsaftale er under udarbejdelse. Der er udover kvarterskoordinatoren nu ansat en børn- og ungekoordinator og en jobvejleder, som alle nu er ansat i boligselskabet i Kvarters Sekretariatet. Børn- og ungekoordinatoren skal arbejde med at optimere børn og unges vilkår i boligområdet, herunder vejlede og rådgive børn, unge og deres forældre. Jobvejlederen skal udføre en fremskudt indsats med henblik på at øge beskæftigel-sen i området. Han skal også arbejde opsøgende i forhold til udvalgte grupper af ledige med råd og vejledning, som kan bringe dem nærmere job eller uddannelse, men også give støtte og mulighed for alle beboere, der ønsker at ændre deres beskæftigelsessituation. Herudover bidrager Aalborg Kommune til medfinansieringen med en række medarbejdere, som i forskelligt omfang arbejder i området med udgangspunkt i Kvarters Sekretariatet, som i øjeblikket har til huse i en lejlighed i Skelagergårdene, men som det er planer skal flytte til det nye ”ressour-cehus”. Samarbejdet mellem boligselskab og kommune er formaliseret i to projektgrupper for hvert af indsatsområderne. De støttede sociale projekter er tidsbegrænsende til 5 år. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 32 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Aalborg Kommune bidrager til finansieringen med medarbejdertimer svarende til ca. 1,7 mio. kr. over 5 år. Der deltager medarbejdere fra alle forvaltninger, som er repræsenteret i styregruppen. ”Ressourcehuset” skal danne de fysiske rammer for helhedsplanen og den sociale indsats i området og er en vigtig forudsætning i bestræbelserne på at opfylde målsætningerne i de øvrige indsatsom-råder og sikre en genopretning af afdelingens sociale kapital. ”Ressourcehuset” skal være det fysi-ske omdrejningspunkt for et netværksskabende socialt liv blandt områdets beboere og for det opsø-gende sociale arbejde og skal medvirke til at forbedre levevilkårene for alle beboere, men med sær-lig fokus på familier, beskæftigelse og de svageste beboere i afdelingen. Huset får bl.a. en vigtig funktion i forhold til beskæftigelsesprojektet for lokalområdet, da der forventes etableret jobtilbud i forbindelse med aktiviteterne og driften af huset og parkområdet. ”Ressourcehuset”, der bliver på 529 m2, skal opføres på en grund, der udstykkes fra Aalborg Kom-munes jord og sælges til Hasseris Boligselskab. Grunden ligger mellem børn- og ungeparken og skelagergårdene og grænser op til afdelingen. Hus og grund skal være en del af afdeling 6 og benyt-tes som fælleshus for afdelingen. Herudover vil huset skulle anvendes af Aalborg Kommunes for-valtninger med henblik på den boligsociale indsats i området og som ”pit stop” for brugere af børn- og ungeparken. Huset skal derfor indrettes med multianvendelige rum, som skal kunne bruges både til klub- og mødeaktiviteter for beboere og foreninger og til kontor, samtalerum og møderum for de sociale aktiviteter, der er indeholdt i helhedsplanen. Endvidere skal der være bade og toiletfaciliteter for brugere af huset og brugere af børn- og ungeparken. Der skal indrettes foyer, café med køkken-faciliteter og et multirum, som kan opdeles, men også kan bruges til spiseområde for caféen og til større arrangementer. Lokalplan er under udarbejdelse. Planen giver mulighed for opførelse af en kommunal vuggestue og eventuelt senere et multihus i tilknytning til ”ressourcehuset”. Anlægsudgiften til ”ressourcehuset”, inklusive grundkøb, håndværkerudgifter og omkostninger, indgår i den samlede renoveringsudgift og er i skema B medtaget med en beløbsramme på 9.920.000 mio. kr. Udgiften finansieres med støttede kreditforeningslån. Efter godkendelsen af skema A for renoveringsprojektet blev teknikeropgaven udsendt i prækvalifi-kation som EU-udbud og som totalrådgiver blev valgt arkitekt- og ingeniørfirmaet Kærsgaard og Andersen. Efter projektering blev renoveringsarbejderne udsendt i licitation i EU-udbud i hoved- og fagentre-prise. Licitationen i november 2007 for de samlede arbejder oversteg budgettet væsentligt og efter en gennemgang af de indkomne tilbud og fradrag af mulige besparelser endte det samlede resultat på 367 mio. kr. Projektet svarer i princippet til det projekt, der forelå sammen med helhedsplanen i september 2006, og som lå til grund for skema A-godkendelsen. Årsagen til den voldsomme overskridelse af budgettet skal i følge teknikerne findes i de forholds-mæssigt store prisstigninger som byggemarkedet har været udsat for i perioden sammenholdt med enkelte underbudgetterede poster. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 33 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Det er både rådgivernes og boligselskabets vurdering, at det ikke er muligt at gennemføre yderligere besparelser, hvis intentionerne bag renoveringen skal fastholdes og gennemføres indenfor de tidli-gere vedtagne og godkendte rammer. Boligselskabet ønsker at gennemføre renoveringen indenfor de projektmæssige rammer, der er ved-taget i organisationen, så afdelingen fremtidssikres som en solid og velfungerende afdeling. Efter en række drøftelser mellem boligselskabet, kommunen og ikke mindst Landsbyggefonden har fonden den 7. maj 2008 godkendt den endelige helhedsplan og tilhørende budget, herunder givet tilsagn om støtte til udbedring af ekstraordinære byggeskader og renoveringsarbejder i henhold til § 91 i lov om almene boliger m.v. og tilsagn om særlig driftsstøtte i henhold til § 92 (kapitaltilfør-sel) og § 94 (driftslån) samt tilsagn om tilskud til en social og forebyggende indsats i henhold til § 91a (huslejestøtte). Aalborg Kommune skal sammen med de øvrige parter i sagen bidrage til en kapitaltilførsel, ligesom kommunen skal stille garanti for realkreditlånene. Beløbene er reserveret i budgettet for støttet bo-ligbyggeri (konto 8 ”Finansforskydninger - indskud i Landsbyggefonden). Herudover skal kommunen bidrage til medfinansieringen af den sociale og forebyggende indsats med medarbejdertimer og en direkte årlig driftsstøtte til ressourcehuset på 125.000 kr. om året (2007-priser). Renoveringen forventes opstartet i 2008 efter godkendelsen af skema B og gennemført over en ca. 2 årig periode med forventet afslutning ultimo 2010. Økonomi De samlede udgifter til renoveringen beløber sig til 367.256.000 kr. svarende til 11.381 kr. pr. m2, en stigning på 2.075 kr. pr. m2 i forhold til skema A. Heraf udgør egenfinansieringen 15 mio. kr. Herudover bidrager boligorganisationen med ca. 2,7 mio. kr. fra egen dispositionsfond til driften i forbindelse med kapitaltilførslen. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 34 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Finansiering. Renoverings- udgift I alt Støttede real-kreditlån 1) Ustøttede realkreditlån Egen finan-siering og tilskud 3) Kapitaltilførsel til driften (se nedenfor) Kommunal Garanti 2) - - - Kr. - - - Skema A 300.320.000 205.000.000 80.320.000 15.000.000 10.000.000 maks. 285.320.000 Ændring + 66.936.000 + 34.128.000 + 32.808.000 0 0 + 49.235.000 Skema B 367.256.000 239.128.000 113.128.000 15.000.000 10.000.000 maks. 334.555.000 Forklaring til skema: 1) Lånet bevilges af Landsbyggefonden. Ydelsesstøtten betales fuldt ud af fonden. 2) Kommunen skal for de støttede og de ustøttede lån garantere for den del af lånene, der ligger ud over 80% af ejen-dommens værdi. Landsbyggefonden regaranterer for halvdelen af kommunens eventuelle tab, men kun på de støtte-de lån. Garantiforpligtelsen er af et realkreditinstitut foreløbig beregnet til 92,59% af det støttede lån og forvaltnin-gen har regnet med 100% af det ustøttede lån. 3) Beløbet består af egenfinansiering i form af henlæggelser på 2,7 mio. kr. og et tilskud på 3,1 mio. kr. fra ”egen trækningsret” samt et fællespuljetilskud fra Landsdispositionsfonden på 9,2 mio. kr. Kapitaltilførsel Som det fremgår, ændres der ikke på omfanget af kapitaltilførsel ved 1/5-ordningen, som bliver som godkendt ved skema A i henhold til nedenstående: Aalborg Kommune Rente og afdragsfrit lån 20 % 2.000.000 kr. Realkreditinstitut Rente- og afdragsfrit lån i 15 år 20 % 2.000.000 kr. Landsbyggefonden Lån fra Landsdispositionsfonden 20 % 2.000.000 kr. Landsbyggefonden Tilskud fra Landsdispositionsfonden 20 % 2.000.000 kr. Boligselskabet Tilskud fra egen dispositionsfond 20 % 2.000.000 kr. I alt 100 % 10.000.000 kr. Dog skal boligorganisationen herudover nu give et yderligere tilskud fra egen dispositionsfond sva-rende til minimum 1/3 af landsdispositionsfondens tilskud. Huslejekonsekvenser For at opretholde den ved skema A og af beboerne godkendte huslejestigning på ca. 35 kr. pr. m2 svarende til et gennemsnitligt huslejeniveau på 646 kr. pr. m2 pr. år efter renoveringen, til trods for den højere renoveringsudgift og de dermed højere finansieringsudgifter efter licitationen, har det været nødvendigt med yderligere driftsstøtte i forhold til skema A. Landsbyggefonden har således forhøjet huslejestøtten fra 145 kr. til 195 kr. pr. m2 pr. år og har be-vilget et ekstra driftslån på 2 mio. kr. pr. år, svarende til fondens overgangsstøtte indtil tidspunktet for udamortisering (udløb) af kreditforeningslån med låneydelser svarende til størrelsen på driftslå-net. Herudover er der foretaget andre reguleringer på driftsbudgettet svarende til besparelser på ca. 3 mio. kr. pr. år. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 35 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Den gennemsnitlige husleje efter renoveringen og med de beskrevne økonomiske lettelser er af Landsbyggefonden beregnet til 660 kr. pr. m2 pr. år, hvilket ifølge fonden svarer til et 2006-niveau på 644 kr. pr. m2 omregnet til 2007-niveau. Dette tal skal dog tages med et vist forbehold, da det kun er et udtryk for det gennemsnitlige husle-jeniveau. Tallet bygger på nogle omfattende og komplicerede beregninger, hvor ændringer i bolig-antal, lejlighedstyper og –størrelser og fordelingstal samt ændringer i lejefordelingen som følge af ændringer i lejlighedernes indbyrdes værdi reelt vil resultere i meget varierende huslejestigninger fra ca. 65 kr. pr. måned for en ét-værelses lejlighed til en stigning på ca. 1.675 kr. pr. måned for en 4 værelses lejlighed, der udvides fra 87 m2 til 110 m2. Som normalt ved renoveringssager skal der stilles en række almindelige vilkår og en række særlige vilkår. Bilag: Bilag 1 - Notat vedr. ressourcehuset Bilag 2 - Notat om status på den bolligsociale indsats og ressourcehuset Beslutning: Godkendt.
01:02:02 #38 Punkt 12: Bromarksvej - Nedlæggelse af kommunevej. 2008-11497. Teknik- og Miljøudvalget indstiller, at byrådet godkender, at kommunevejen Bromarksvej ned-lægges i sin helhed efter bestemmelserne i lov om offentlige veje, § 23. Vejen opretholdes som pri-vat fællesvej med vejret for lodsejerne i området, jf. efterfølgende sagsbeskrivelse. Magistraten anbefaler indstillingen. Tina French Nielsen deltog ikke under sagens behandling. Sagsbeskrivelse En gruppe lodsejere ved Bromarksvej kontaktede i 2007 Trafik & Veje med ønske om en vestlig omlægning af vejen, således at tung landbrugsmæssig trafik blev ledt uden om bygningskomplekset på ejendommen, beliggende Bromarksvej 1. Af vejfortegnelsen fremgår, at kommunevejen, Bromarksvej (lyserød farve på oversigtskort), har en samlet længde på 615 meter. Vejen er tilsluttet anden kommunevej, Staunvej, og forløber herfra mod syd og øst, for at ende ved skellet til ejendommen, beliggende Bromarksvej 5. – I sydlig ende er kommunevejen forbundet med privat fællesvej, der fortsætter længere mod syd. Som følge af Bromarksvejs status som kommunevej, ville det i givet fald være kommunen, som skulle bekoste en omlægning af vejen, således som ønsket af lodsejerne. Af prioriteringsmæssige årsager måtte Trafik & Veje meddele lodsejerne, at der ikke aktuelt var mulighed for at finansiere en omlægning af Bromarksvej. Under hensyntagen til Bromarksvejs begrænsede færdselsmæssige betydning for det sammenhæn-gende offentlige vejnet (kort udstrækning og beskeden trafikmængde) foreslog Trafik & Veje, at lodsejerne ved Bromarksvej i stedet kunne søge kommunen om tilladelse til at få Bromarksvejs ned-lagt som kommunevej og efterfølgende selv omlægge vejen på egen bekostning, jf. bestemmelserne derom i lov om private fællesveje. Lodsejerne ved Bromarksvej har herefter - i februar 2008 – søgt kommunen om tilladelse til, at Bromarksvej nedlægges som kommunevej, men opretholdes som privat fællesvej. Samtidigt er øn-sket genfremsat om omlægning af vejen til en mere vestlig linieføring, således som vist med gul farve på oversigtskortet. Repræsentanter fra Trafik & Veje har sidenhen holdt møde med lodsejerne for at få klarlagt, hvilke ejendomme, der skal tillægges vejret til den nedklassificerede Bromarksvej, som fremtidig privat fællesvej. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 37 Byrådet kl. 15:00 Autorisation Generelt bestemmer kommunalbestyrelsen i henhold til lov om offentlige veje, § 23, hvilke bestå-ende kommuneveje, der skal nedlægges. De nærmere regler for nedlæggelse af offentlige veje findes i samme lovs, kapitel 9. Aktuelt henvi-ses i den forbindelse til lovens § 90, der har følgende ordlyd: § 90. Når der efter reglerne i kapitel 2 er truffet beslutning om nedlæggelse af en offentlig vej, og vejen ikke opretholdes som offentlig under anden vejbestyrelse, skal vejbestyrelsen træffe beslutning om, hvorvidt vejen skal opretholdes som pri-vat adgangsvej for en enkelt ejendom, som privat fællesvej for flere ejendomme eller udgå som færdselsareal. Stk. 2. Vejen skal opretholdes helt eller delvis som vej, hvis den efter matrikelkortet er eneste adgangsvej til en ejendom eller nogen af dens lodder, og der ikke samtidig etableres anden vejadgang, eller hvis vejen i øvrigt er af vigtighed for en ejendom. Stk. 3. Såfremt vejen opretholdes som privat vej for en enkelt ejendom, kan vejbestyrelsen tilpligte ejeren af denne at overtage vejarealet. § 91, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse. Stk. 4. Såfremt vejen fremtidig skal være privat fællesvej, skal vejbestyrelsen træffe bestemmelse om, for hvilke ejen-domme vejen skal tjene som færdselsareal, og om, hvem der fremtidig skal være ejer af vejarealet. Bestemmelser om vejret og adkomst til vejen skal tinglyses ved vejbestyrelsens foranstaltning. Stk. 5. Vejbestyrelsens beslutninger efter stk. 1-4 skal kundgøres i de stedlige blade efter vejbestyrelsens bestemmelse. Ejere og brugere af ejendomme, der må skønnes at blive berørt af beslutningen, skal samtidig underrettes om denne. Kund-gørelsen m.v. skal indeholde oplysning om bestemmelserne i stk. 2 og 6 samt § 91. Stk. 6. Agtes vejen eller dele af denne ikke opretholdt som privat, skal der gives en frist på mindst 8 uger til over for vej-bestyrelsen at fremsætte krav om, at vejen bør opretholdes i medfør af stk. 2. Afviser vejbestyrelsen krav herom, kan afgø-relsen kræves indbragt for de i §§ 57 og 58 nævnte taksationsmyndigheder inden 8 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Stk. 7. Beslutning om, at en offentlig vej skal nedlægges og overgå til privat, kan ikke begrunde erstatningskrav over for vejbestyrelsen. Bromarksvej, har hidtil henligget som vejareal under de respektive ejendomme, uden at vejarealet har været matrikulært udskilt som kommunevej. – Under forudsætning af, at Bromarksvej nedklas-sificeres til privat fællesvej, vil vejarealet derfor fremdeles komme til at henligge som vejareal un-der de respektive ejendomme. Ved Bromarksvej nedklassificering til privat fællesvej bestemmes, at vejstrækningen fremtidigt skal tjene som færdselsareal for følgende ejere og brugere ("de fremtidigt vejberettigede") af Ejendom Nuværende ejer Anmærkning Matr.nr. 83-a Stavn By, Farstrup m.fl. Erik Larsen Bromarksvej 1, 9240 Nibe Matr.nr. 83-g Stavn By, Farstrup m.fl. Kristian Welling Nymøllevej 51, 9240 Nibe Matr.nr. 82 Stavn By, Farstup m.fl. Peter Henriksen Bromaksvej 3, 9240 Nibe Matr.nr. 81 Stavn By, Farstrup m.fl. Inger Kjærsgaard Bromarksvej 5, 9240 Nibe Matr.nr. 2-a Lundgårde, Farstrup m.fl. Kjeld Frandsen, Nymøllevej 64, 9240 Nibe Som adgang til eng-lodder ved fjorden Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 38 Byrådet kl. 15:00 Autorisation I forbindelse med den lovpligtige offentlige kundgørelse af beslutningen om kommunevejens ned-læggelse(§ 90, stk. 5), kan behovet - for at revidere kredsen af lodsejere med vejret til den nedklas-sificerede kommunevej – dog ikke udelukkes, såfremt andre lodsejere melder sig og sandsynliggør, at færdsel på Bromarksvej er af vigtighed for adgangen til deres ejendom eller mellem ejendom-mens lodder. De pågældende lodsejere skal dog kunne sandsynliggøre at have fornøden vejret til færdsel videre ad privat fællesvej, der er tilsluttet den nuværende kommunevej, Bromarksvej. Under forudsætning af byrådets godkendelse af nedklassificeringen af Bromarksvej til privat fæl-lesvej, vil omlægningen af Bromarksvej til en mere vestlig linjeføring blive iværksat i umiddelbar forlængelse af denne beslutning. Omlægningen vil ske efter reglerne i kap. 9 i lov om private fæl-lesveje. Annoncering af vejomlægningen – efter bestemmelserne i lov om private fællesveje, § 54 – kan derfor hensigtsmæssigt medtages som del af den offentlige kundgørelse om nedlæggelsen af Bro-marksvej som kommunevej. Udgifter til omlægning af Bromarksvej – som privat fællesvej - afholdes i øvrigt af lodsejerne, uden udgifter for kommunen. Bilag: Bromarksvej - Kortbilag til dagsordenstekst Beslutning: Godkendt. Tina French Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
01:02:16 #41 Punkt 13: Udvidelse af Skipper Clement Skolen. 2008-280. Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at der igang-sættes udarbejdelse af en lokalplan for anvendelse af Gammel Kærvej 26 til undervisningsformål for Skipper Clement Skolen. Teknik- og Miljøudvalget kan ikke godkende indstillingen. Mariann Nørgaard og Tommy Eggers godkender, og ønsker sagen forelagt og afgjort af byrådet. Magistraten anbefaler, at der igangsættes udarbejdelse af lokalplan. Henning G. Jensen, Mai-Britt Iversen og Thomas Kastrup-Larsen kan ikke anbefale, at der igang-sættes udarbejdelse af lokalplan. Sagsbeskrivelse Jf. Magistratens dagsorden til mødet den 18. august 2008 (punkt 5), hvor sagen blev udsat. For at løse et akut pladsproblem ansøger Skipper Clement Skolen om tilladelse til at indrette under-visningslokaler i naboparcelhuset. Den ansøgte anvendelse er ikke i overensstemmelse med den for området gældende Byplanvedtægt nr. 21, i vedtægten er angivet, at området hvor Gammel Kærvej 26 er beliggende er udlagt til bolig-bebyggelse med fritliggende parcelhuse, jf. byplanvedtægtens § 2, stk. 3. I forbindelse med ansøgningen har sagen været sendt i partshøring til ejerne omfattet af førnævnte byplanvedtægt. Teknik- og Miljøforvaltningen har i den forbindelse modtaget 25 - 30 indsigelser fra beboere i om-rådet samt fra Skipper Rådet og Beboerforeningen Kærlundsparken vedrørende bl.a. forventede forøgede gener ved de trafikale forhold, ønsket om at bevare området som et beboelseskvarter. Statsforvaltningen har ligeledes modtaget indsigelser, men har svaret, at Statsforvaltningen ikke kan behandle sagen, da Teknik- og Miljøforvaltningen endnu ikke har truffet en afgørelse. Aalborg Byråd Møde den 08.09.2008 Side 40 Byrådet kl. 15:00 Autorisation I januar 2001 blev lokalplan 09-051 godkendt. Denne lokalplan giver skolen mulighed for i forbin-delse med nedrivning af 3 eksisterende bygninger, at indrette nye klasselokaler langs Stenosvej. De 3 bygninger anvendes i dag til undervisning. Bilag: Bilag til TMU-indstilling "Udvidelse af Skipper Clements Skolen" Beslutning: For igangsættelse af udarbejdelse af lokalplan stemte 13 (Venstre, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti) Imod stemte 16 Herefter igangsættes udarbejdelse af lokalplan ikke.
01:28:26 #43 Punkt 14: Svar til Statsforvaltningen Nordjylland på klage om ordning med tidlig over-gang til DUS. 2008-8188. Familie- og Socialudvalget indstiller, at byrådet godkender udtalelse fra byrådet til Statsforvalt-ningen Nordjylland, som svar på henvendelse fra byrådsmedlem Anne-Dorte Krog. Keld Jul Vagner og Poul Erik Lyngdorf var fraværende. Sagsbeskrivelse Statsforvaltningen Nordjylland har den 28. marts 2008 modtaget en henvendelse fra byrådsmedlem Anne-Dorte Krog, som beder Statsforvaltningen ”vurdere lovligheden af beslutning om permanent ordning med tidlig overgang til DUS i tidligere Sejlflod Kommune”. Statsforvaltningen har i den forbindelse bedt byrådet om en udtalelse. Sagen drejer sig om Familie- og Socialudvalgets beslutning om at fortsætte tidligere Sejlflod Kom-munes ordning om tidlig overgang fra børnehave til DUS. Beslutningen er truffet på et møde den 9. november 2007 og fastholdt i møde den 5. marts 2008. Ordningen betyder, at kommende børnehaveklassebørn allerede den 1. januar i det år, hvor de skal begynde i skole, overgår fra børnehaven til pasning i skolefritidsordningen, DUS. I resten af Aal-borg Kommune overgår børnene først fra børnehave til børnehaveklasse i forbindelse med dennes start efter sommerferie. Dog er der i tidligere Nibe Kommune en anden variant, nemlig rullende skolestart. Anne-Dorte Krog ønsker, at overgang fra børnehave til skolefritidsordning i tidligere Sejlflod Kommune skal være omfattet af samme regler som resten af Aalborg Kommune. Sagens forhold fremgår af bilag med byrådets udtalelse til Statsforvaltningen samt bilag med hen-vendelse fra Anne-Dorte Krog til Statsforvaltningen og rapporten fra Rambøll Management. Følgende bilag er udsendt til byrådets medlemmer fra Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen: Bilag: Bilag uden personoplysninger til udvalget Evaluering af tidlig overgang fra børnehave til skolefritidsordning i tidligere Sejlflod Kommune - Rapport Statsforvaltningen Nordjylland har anmodet om Byrådets udtalelse i forbindelse med en klage ind-sendt af byrådsmedlem Anne (2).doc Beslutning: Godkendt.
01:31:40 #44 Punkt 15: KFUM Hallen, Hasserisparken - Opførelse af annekshal. 2008-11511. Skole- og Kulturudvalget indstiller, at byrådet godkender, at der bygges en annekshal ved Hasserisparken, at finansieringen sker med 2 mio. kr. i 2008, 3 mio. kr. i 2009 samt 1 mio. kr. i 2010, fra projekt 4248, Medfinansiering af lokale initiativer, at KFUM Hallen, Hasserisparken finansierer 6 mio. kr., og at beløbet frigives. Finansiering i 2009 og 2010 behandles endeligt i forbindelse med budget 2009-2010. Mette Ekstrøm var fraværende. Magistraten anbefaler projektet - herunder den foreslåede finansiering vedrørende 2008. Finansie-ring i 2009 og 2010 behandles endeligt i forbindelse med Budget 2009 - 2012. Sagsbeskrivelse Der har i en længere periode været drøftet halkapacitet i Aalborg Kommune. Bl. a. er der udarbejdet to analyser vedrørende benyttelsen af de enkelte haller. Begge halanalyser pegede på, at Hasserisområdet er det område, hvor behovet for en ekstra hal er størst. Hasserisparken, der er en selvejende institution, har fået udarbejdet et projekt med en annekshal til en forventet pris på ca. 12 mio. kr. Projektet er således uden nye omklædningsrum, og driften derfor så forholdsvis lille, at der ved omlægning af arbejdsrutinerne i den nuværende hal, ikke skal afsæt-tes yderligere midler til drift. Hasserisparken finansierer de resterende 6 mio. kr. ved lån. Beslutning: Godkendt. Mødet hævet kl.16.10
Cookies på arkiv.dk
arkiv.dk anvender cookies til at forbedre din brugeroplevelse og til indsamling af statistik.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Statistik
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle og rapportere oplysninger.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Navn
Formål
Type
Varighed
Vimeo
vuid
Indsamler data om brugerens besøg på hjemmesiden såsom hvilke sider der er læst.
3. part
2 år
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevant og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Formål
Type
Youtube
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Vimeo
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Shareaholic
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet og delingen af indhold på sociale medier med det formål at levere målrettet annoncering.