Beskrivelse |
M/F Marsk Stig
Historie:
08-05-1940: Leveret som MARSK STIG til Grenå – Hundested Færgefart A/S. Pga. krigsudbruddet blev færgen oplagt i Grenå, hvor den bl.a. anvendtes til beboelse.
10-04-1942: Rekvireret af Oberkommando der Kriegsmarine, Kiel og sat under tysk flag som troppetransport- skib.
08-07-1942: Prøvetur på ruten Sassnitz - Trelleborg.
01-09-1942: Indsat på ruten Gedser - Warnemünde for den tyske marine.
03-1943: Indsat for Rederi Rudolf Chr. Gribel, Stettin på forskellige Østersøhavne.
07-1943: Under havneophold i Warnemünde, blev færgen offer for et luftangreb og beskadigedes. Bugseret til Neptun Werft i Rostock for reparation.
23-06-1944: Kæntret i Helsingfors under losning av bl.a. tanks.
10-08-1944: Færgen bjerget og bugseret til Danzig, og siden til Kiel, hvor færgen findes efter krigs afslutningen.
1945-46: Ved årsskiftet tilbageleveret til det danske krigs forsikringsselskab. Tilbagekøbt af GHF og slæbt til Svendborg Værft for genopbygning.
07-07-1947: Endelig indsat på ruten Grenå – Hundested efter gennemgribende reparation.
09-08 - 13-12-1947: Udechartret til A/S Larvik – Frederikshavnferjen. Indsat i fart på føgende havne: Hundested – Arendal – Larvik – Grenå – Frederikshavn.
14-12-1947: Indsat på ruten Grenå – Hundested.
1959: Ud chartret til Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). Indsat på ruten Gøteborg - Frederikshavn i nogle uger.
06-1964: Solgt til Europafærgen Service A/S, Grenå, Danmark. Omdøbt til "Varberg".
27-06-1964: Indsat på ruten Grenå – Varberg.
1964: Ud chartre nogle uger i efteråret til Lion Ferry, Sverige. Indsat på ruten Halmstad – København.
1964-65. I vinterhalvåret oplagt i Grenå med fuld bemanding og anvendtes som reservefærge når book- ningen af lastbiler på Grenå – Varbergrutens normale færge "Europaferjen" oversteg færgens kapacitet.
1965: Ud chartret i foråret til norske ud-stillere for anvendelse som udstillings skib langs den norske kyst fra Tønsberg til Bodø.
01-05 - 08-1965: Ud chartret til Rederi Ab Gøteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). Indsat på ruten Göteborg – Frederikshavn under "kunstnernavnet" "Sessan".
10-1965: Ud chartret til Gram Sørensen, Ebeltoft, Danmark. Indsat som flydende indkøbscenter Ystad - Rønne. Bildækket blev anvendt som sejlende supermarked. Efter kort tid, blev rutefarten dog indstillet.
12-1965: Ud chartret til Grenå - Hundested Færgefart. Anvendt som afløserskib på ruten.
1966: Fra foråret indsat på ruten Grenå – Varberg.
1966: Under dokning på Falkenberg Værft, kæntrede færgen i dokken. Senere erklæret totalforlist.
1966: Vraget overtaget af Sjöförsäkrings A/B Hansa-Mälaren, Stockholm.
06-06-1966: Bjerget.
07-06-1966: Solgt til et selskab i Ystad med henblik for ophugning.
12-09-1966: Vraget solgt til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
19-10-1966: Ankomst til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for genopbygning.
29-04-1967: Overført til Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Omdøbt til "Viking 2" og indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Mariehamn, Åland. Under tiden også anløb af Nådendal, Finland.
23-04-1970: Færgen påsejlet af "Kapella" under vinteroplægning. Skaderne var så store, at færgen gik til bunds. Bjerget hurtigt og bugseret til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for reparation.
05-1971: Indsat på ruten Mariehamn - Kapellskär.
12-1977: Overført til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
11-02-1978: Under vinteroplægning ved Algot Johansson Værft, udbrød der kl. 6.50 brand ombord. Brand- sluknings udstyret ombord var afbrudt pga. den strenge frost, så færgen udbrændte totalt.
03-1978: Vraget solgt til Loviisan Metalli ja Kone Oy, Lovisa, Finland for ophugning.
04-06-1979: Ophugning påbegyndt.
|