Nummer | B16850 |
Type | Billeder |
Beskrivelse | Skoleskibet "Georg Stage" |
Bemærkning | Hvorledes blev Georg Stages stiftelse stiftet og
den formål. Skibsreder Stage havde, allerede inden skibet var færdigt, meddelt sine tanker med dette til nogle mænd, som havde interesse derfor, det var Etatsråd Tietgen, Grosserer Theo Kock og kaptajnerne i marinen, Jespersen og C.A. Bruun. Stage havde også sendt indbydelse ud til forskellige skibsredere, om at tegne sig for et bidrag til de årlige udgifter ved skibets drift. Den 16. februar 1882 holdte han et møde med de fire nævnte mænd, om stiftelse kaldet "Georg Stage" og den blev godkendt, hvorefter det overdroges Kaptajn Bruun der udsås til at være skibets første fører, at udarbejde et udkast til Fundats for Stiftelsen (foruden et udkast til reglement og instruks om tjeneste ombord). Man besluttede af afholde et møde med de tegnede bidragydere, det blev allerede afholdt d. 3. april S.A. og man enedes om at yde et beløb af 10 øre pr. tons og da der eksisterede 600,000 tons blev dette også til et bidrag, plus der var private der tegnede sig for 4,500 kr. Hvad var formålet med et skoleskib, kort og godt at uddanne unge mennesker til gode sømænd og stå på egne ben. Desværre forliste den første Georg Stage, det var natten mellem den 25. og 26. juni 1905, de var 80 lærlinge ombord, under kommando af Premierløjtnant Mathe-Bruuen. Skibet befandt sig lidt sønden for middelgrunden, da en en pamper, pludselig dukkede op og havde direkte kurs mod Georg Stage og da Georg Stage var for sejl, skulle damperen vige, men desværre ville den ikke dreje af. Desværre mistede Georg Stage mange elever, det skyldes måske at halvdelen af eleverne havde frivagt og befandt sig under dækket i ulykkesøjeblikket. Faldnende sejl og master har sikkert også for en stor del hindret drengene på Banjerdækket i at komme op og klare sig fri af vraggodset. Efter dette forlis fik man senere et nyt skib, som den 3. september 1934 forlod danske farvande, for at sejle til England, hvor indregistreringen under det engelske flag skulle foregå, men inden den kom til England havde man afmonteret den gamle galionsfigur, som skulle påmonteres det nye skoleskib, det gamle skib fik et nyt navn, Joseph Conrad. Året 1935 stod i nybygningens tegn og bestyrelsen havde taget stilling til at Frederikshavn Værft og Flydedok, skulle bygge det nye skoleskib. Det skulle være af stålmateriale og følgende dimensioner. Længde overalt -42,5 m Brutto Reg. Ton -297 Netto -185,61 Deplacement -545 Dybdegående -v.4 m. Det blev endvidere bestemt at skibet skulle bygges med dobbelt bund og 5 vandtætte skodder. Dernæst skulle det, i lighed med det gamle skib, være en Fuldrigger, men med moderne rig, blandt andet dobbelt mærssejl i stedet for de store enkelte som på det gamle skib. Den stående rig som vant og barduner, skulle ikke føres udenbords og fastgøres i røsten ved hjælp af de såkaldte jomfruer, men fastgøres indenbords over den i borde løbende naglebænk, med vandskuer. Skibet skulle forsynes med en 120 I HK motor, leveret af Møller & Jochumsen, Horsens og dernæst udstyres med radiotelegrafist, hospital, varmtvandsstyrtebad m.m., samt der skulle være plads til 80 elever, som man hidtil havde uddannet hvert år. Leveringstiden blev bestemt til 1. april 1935, således at skibet kunne være færdigt til brug på det tidspunkt, man sædvanligvis påbegyndte øvelsestogtet. Den 22. september 1935 løb det nye skib af stablen og fik naturligvis i dåben vavnet "Georg Stage". Dåben blev foretaget af frøken Bertha Stage, en grandniece af stiftelsens grundlægger. Under dåbshøjtideligheden fremsagde frøken Stage følgende lille, selvforfattede vers: Vort gamle skib det kan ej mer, Men her et nyt og stolt vi ser, Som snart skal gå for fulde sejl Og kløve havets blanke spejl, Gud give held og lykke til, at mange kække drenge vil fra dine master, dine ræ'r få sømandsmod og bølgen kær. Så løb da ud fra førse havn, "Georg Stage" er dit navn. Nybygningen skred nu normalt frem under tilsyn af skibets konstuktør Overingeniør Larsen, skibets første Kaptajn Junker og flere og den 20. decemberblev skibets master rejst; ved hvilken lejlighed man, i overenstemmelse med god, gammel sejlskibstradition, nedlagde en mønt under stormasten (i dette tilfælde en tokrone fra Kong Christian X's Sølvbryllup). Endelig oprandt den 3. april, hvor skibet, ifølge kontrakten, skulle være klar til at stikke til søs og en fejende flot prøvesejlads med det funklende nye "Georg Stage" tog sin begyndelse. Forinden skibet gled ud af Frederikshavn, var det halve af byens befolkning på tæerne for at se, hvad skibsværftet havde formået at udrette og Kaptajn Junker havde en af sine travle dage, idet han ustandseligt måtte besvare spørgsmål fra de besøgende landkrabber. At interessen for det nye skib var stor, ikke alene i Frederikshavn, men også i hovedstaden og over det ganske land, forstår man ved at høre, at der indkom 256 ansøgninger til det første togt, som tog sin begyndelse først i maj samme år. |
Fotograf | Ukendt |
Arkiv | Nordjyllands Kystmuseum |