Skoleskibet "Georg Stage"

Nummer B16850
Type Billeder
Beskrivelse Skoleskibet "Georg Stage"
Bemærkning Hvorledes blev Georg Stages stiftelse stiftet og
den formål.
Skibsreder Stage havde, allerede inden skibet var
færdigt, meddelt sine tanker med dette til nogle
mænd, som havde interesse derfor, det var Etatsråd
Tietgen, Grosserer Theo Kock og kaptajnerne i
marinen, Jespersen og C.A. Bruun. Stage havde også
sendt indbydelse ud til forskellige skibsredere,
om at tegne sig for et bidrag til de årlige
udgifter ved skibets drift.
Den 16. februar 1882 holdte han et møde med de
fire nævnte mænd, om stiftelse kaldet "Georg
Stage" og den blev godkendt, hvorefter det
overdroges Kaptajn Bruun der udsås til at være
skibets første fører, at udarbejde et udkast til
Fundats for Stiftelsen (foruden et udkast til
reglement og instruks om tjeneste ombord).
Man besluttede af afholde et møde med de tegnede
bidragydere, det blev allerede afholdt d. 3. april
S.A. og man enedes om at yde et beløb af 10 øre
pr. tons og da der eksisterede 600,000 tons blev
dette også til et bidrag, plus der var private der
tegnede sig for 4,500 kr.
Hvad var formålet med et skoleskib, kort og godt
at uddanne unge mennesker til gode sømænd og stå
på egne ben.
Desværre forliste den første Georg Stage, det var
natten mellem den 25. og 26. juni 1905, de var 80
lærlinge ombord, under kommando af
Premierløjtnant Mathe-Bruuen.
Skibet befandt sig lidt sønden for middelgrunden,
da en en pamper, pludselig dukkede op og havde
direkte kurs mod Georg Stage og da Georg Stage var
for sejl, skulle damperen vige, men desværre ville
den ikke dreje af.
Desværre mistede Georg Stage mange elever, det
skyldes måske at halvdelen af eleverne havde
frivagt og befandt sig under dækket i
ulykkesøjeblikket. Faldnende sejl og master har
sikkert også for en stor del hindret drengene på
Banjerdækket i at komme op og klare sig fri af
vraggodset.
Efter dette forlis fik man senere et nyt skib, som
den 3. september 1934 forlod danske farvande, for
at sejle til England, hvor indregistreringen under
det engelske flag skulle foregå, men inden den kom
til England havde man afmonteret den gamle
galionsfigur, som skulle påmonteres det nye
skoleskib, det gamle skib fik et nyt navn, Joseph
Conrad.
Året 1935 stod i nybygningens tegn og bestyrelsen
havde taget stilling til at Frederikshavn Værft og
Flydedok, skulle bygge det nye skoleskib. Det
skulle være af stålmateriale og følgende
dimensioner.
Længde overalt -42,5 m
Brutto Reg. Ton -297
Netto -185,61
Deplacement -545
Dybdegående -v.4 m.

Det blev endvidere bestemt at skibet skulle bygges
med dobbelt bund og 5 vandtætte skodder. Dernæst
skulle det, i lighed med det gamle skib, være en
Fuldrigger, men med moderne rig, blandt andet
dobbelt mærssejl i stedet for de store enkelte som
på det gamle skib. Den stående rig som vant og
barduner, skulle ikke føres udenbords og fastgøres
i røsten ved hjælp af de såkaldte jomfruer, men
fastgøres indenbords over den i borde løbende
naglebænk, med vandskuer.
Skibet skulle forsynes med en 120 I HK motor,
leveret af Møller & Jochumsen, Horsens og dernæst
udstyres med radiotelegrafist, hospital,
varmtvandsstyrtebad m.m., samt der skulle være
plads til 80 elever, som man hidtil havde uddannet
hvert år.
Leveringstiden blev bestemt til 1. april 1935,
således at skibet kunne være færdigt til brug på
det tidspunkt, man sædvanligvis påbegyndte
øvelsestogtet.
Den 22. september 1935 løb det nye skib af
stablen og fik naturligvis i dåben vavnet "Georg
Stage". Dåben blev foretaget af frøken Bertha
Stage, en grandniece af stiftelsens grundlægger.
Under dåbshøjtideligheden fremsagde frøken Stage
følgende lille, selvforfattede vers:

Vort gamle skib det kan ej mer,
Men her et nyt og stolt vi ser,
Som snart skal gå for fulde sejl
Og kløve havets blanke spejl,
Gud give held og lykke til,
at mange kække drenge vil
fra dine master, dine ræ'r
få sømandsmod og bølgen kær.
Så løb da ud fra førse havn,
"Georg Stage" er dit navn.

Nybygningen skred nu normalt frem under tilsyn af
skibets konstuktør Overingeniør Larsen, skibets
første Kaptajn Junker og flere og den 20.
decemberblev skibets master rejst; ved hvilken
lejlighed man, i overenstemmelse med god, gammel
sejlskibstradition, nedlagde en mønt under
stormasten (i dette tilfælde en tokrone fra Kong
Christian X's Sølvbryllup).
Endelig oprandt den 3. april, hvor skibet, ifølge
kontrakten, skulle være klar til at stikke til søs
og en fejende flot prøvesejlads med det funklende
nye "Georg Stage" tog sin begyndelse.
Forinden skibet gled ud af Frederikshavn, var det
halve af byens befolkning på tæerne for at se,
hvad skibsværftet havde formået at udrette og
Kaptajn Junker havde en af sine travle dage, idet
han ustandseligt måtte besvare spørgsmål fra de
besøgende landkrabber. At interessen for det nye
skib var stor, ikke alene i Frederikshavn, men
også i hovedstaden og over det ganske land,
forstår man ved at høre, at der indkom 256
ansøgninger til det første togt, som tog sin
begyndelse først i maj samme år.
Fotograf Ukendt
Arkiv Nordjyllands Kystmuseum
Top
;