Bemærkning |
Lidt om Hulda Lütken:
Hun blev født d. 5. oktober 1896 og døde d. 6.
juli 1946 på sygehuset i Frederikshavn.
Faderen var lærer på Holmen skole og her blev
Hulda Lütken undervist sammen med sine søskende.
Selvom hun ivrigt ønskede sig mere skolegang end
grundskolen, lod det sig ikke gøre. Faderen
modsatte sig det. Hvad hun skulle lære, kunne hun
lære af ham, som han sagde.
Hulda Lütkenvar hjemme til sit attende år og hun
kom derpå ud som ung pige i huset et års tid.
Senere hjalp hun faderen med at holde skole. Hun
giftede sig som 21-årig og flyttede til Århus med
sin mand, der var elektriker. Efter tre år
flyttede parret til Langeland, hvor Hulda fik en
søn. Efter 6 år blev ægteskabet opløst og sønnen
sat i pleje. Samliv holdte ikke til Hulda Lütkens
skrivelyst. Manden forstod hende ikke. Hun rejste
derpå til København, hvor hun ernærede sig som
husbestyrerinde og skrev digte til forskellige
blade.
Hulda Lütkens voksenliv kom på en måde til at
ligne hendes barndommens dobbelthed i
kulturpåvirkning. Hun bevægede sig i det
Københavnske litterære parnas, som brugte
vendsyssel som base. I københavn stødte hun ind i
de litterært toneangivende kredse med Tom
Kristensen som en vigtig meningsmand. Her mødte
hun også sin senere mand, maleren Henry Juul
Jacobsen. De bosatte sig i 1932 i Strandhytten i
Frederikshavn. Der kom travle år, Hulda Lütken var
en flittig skribent. Fra sin debut på Gyldendals
forlag i 1927 til sin død i 1946 nåede hun at
producere 5 prosabøger og 10 digtsamlinger og hun
skrev desuden flittigt til dag- og ugepressen.
Sidste udgivelse blev udsendt posthumt, en samling
af hendes bedste kærlighedsdigte. Udgivelsen
skulle markere hendes 50 års fødselsdag.
Hulda Lütken mødte i sit forfatterskab megen
anderkendelse, hvilket også resulterede i
tildeling af legater. Hun kom fast på finansloven
i 1935, ligesom hun fik det store Tagea Brandts
Rejselegat. Det sidste nåede hun ikke at udnytte
da hun var stærkt svækket af sygdom. Hun havde
aldrig været i udlandet og da hun modtog
rejselegatet udtalte hun, at nu kunne hendes drøm
realiseres. Men det blev den ikke.
Trods faderens socialistiske ståsted prægede det
ikke i nogen nævneværdig grad den voksne Hulda
Lütken. Hun rettede sig mere mod mellemlagets
ideer, men hun havde nok påvirkning fra faderen
med i sin afstandtagen fra det materielle, blandet
godt op med moderens religiøse/irreligiøse
ståsted. Hulda Lütken havde sin barndom i et
område, hvor Indre Mission havde et stærkt greb om
befolkningens bevidsthed. Ikke at hun direkte
påvirkning i barndomshjemmet, men ellers må den
Indre Missionske ånd have været tæt på, især fra
hendes religiøse klassekammerater osv.
Hulda Lütken har berettet, hvordan hun gennem alle
sine skoleår skrev bunker af digte og små
noveller, men hendes første digteriske
frembringelser starter i 4-års alderen.
Hun har berettet, at hun stod sammen med sin mor
ved vinduet i Holmen skole og betragtede en
løgplante, der om natten havde skudt et frisk
skud. Her fik hun sin første inspiration.
I en meget tidlig alder skrev hun også salmer, som
vidnede om påvirkning fra hendes bedstemoder.
På et tidspunkt fandt faderen nogle af hendes
digte og - som hun har fortalt - skulle have
udbrudt til moderen "Hulle er jo digter!" Men,
beretter hun videre, kritiserede han også hendes
litterære bedrifter, han var jo skolelærer og
efter Hulda Lütkens opfattelse, uhyre docerende.
Herefter gemte hun sine skriverier for familien.
Hun begyndte at føle, at der var noget komisk ved
at skrive digte.
I barndommen stammede Hulda Lütkens kendskab til
digte fra skolesangbøger og salmebogen og især
salmer fik en stor betydning for hende.
Gravkammerstemningen, som hun kaldte den, åbnede
op for det melankolske og tungsindige i hendes
natur. På skolen rygtedes det efterhånden, at
Hulda skrev digte. Kammeraterne gjorde ikke nar.
Hun havde fortalt, at de tog hendes evner så
alvorligt at de, hver gang der var begravelse på
egnen, opfordrede hende til at skrive en salme:-
Skryv en salme! sagde de til hende med gråd i
stemmen. Hun satte sig straks til at forfatte den
mest hjerteskærende begravelsessalme man kunne
tænke sig. Hun brugte rigeligt af
"forkrænkelighed", "slumre" og "skumre" og "gå nu
hen og grav min grav". De fleste af disse salmer
gik på melodien: "Over Kedron Jesus træder" eller
"Kirken den er et gammelt hus".
Moderen indgav tidligt Hulda Lütken spiren til
hendes senere udvikling. I deres barndom tog hun
børnene hen i kakkelovnskrogen i skumringen og
sang gamle folkeviser eller rørende melodier, hun
selv havde komponeret. Hulda Lütken har fortalt,
hvordan hun blev gennemrystet af stemningen og
ofte var opløst i gråd. "Hun lærte mig om
folkepoesiens enkle, rene tone", har hun sagt om
moderen. Hulda Lütkens første offentliggjorte digt
"Havfruen" blev trykt i Vendsyssel Tidende i 1915
og hun fik 3 kroner i honorar. Hun var da 18 år.
Hun græd over pengene og hun følte at hun havde
solgt sin sjæl. Senere berettede hun: "Jeg gik
grædende op ad Gaden, stadig med de tre sølvkroner
i hånden. På vejen kom jeg forbi en
hatteforretning. Jeg standsede, tørrede øjnene og
stirrede skiftevis på Hattene og Sølvpengene. Men
så sejrede Kvinden i mig og resolut gik jeg ind og
købte en Hat. Digtet kom på forsiden af Vendsyssel
Tidende. Hun havde ikke fortalt sine forældre om
det. Da avisen udkom blev der røre og forbavselse
i hjemmet. Faderen læste digtet op for familien og
en skamfuld Hulda. Hun blev herefter familiens
midtpunkt. Hendes skriverier tog fart og hun fik
flere digte trykt i Hjørringaviserne - Vendsyssel
Tidende, Venstrebladet og Nordjysk Dagblad. På et
tidspunkt blev hun dog vraget af V.T., der ifølge
hende selv ikke så med milde øjne på, at hun skrev
til konkurrerende dagblade. Ærgeligt for hende var
det, at netop V.T. var den eneste avis, der gav
hende honorar.
Hulda Lütkens politisk engagerede far, der bl.a.
stiftede Kvissels første socialdemokratiske
partiforening, opfordrede også datteren, til at
skrive til partiet.
Sådan blev det, at hun forsøgte sig ud i politisk
agitationsdigtning. Hun skrev digtet
"Morgenrøden", stemningen i det var rødglødende
marxistisk. Det blev sendt til Social-Demokraten
og antaget. Hun fik hyldest for dette digt af
landposten i Kvissel - en engageret socialist. Hun
oplevede hans reaktion på faderens kontor, hvor
posten sad og grød over digtet og snøftende
fortalte Hulda, at det var det bedste, hun havde
skrevet. Faderen reagerede med en naturlig
opbakning: "Ja nu har du bekendt Kulør, nu kan du
ikke trække dig tilbage".
Man må fomode, at Hulda Lütken kun afprøvede sine
skrivefærdigheder ud i den politiske digtning for
at glæe faderen. Hun fortsatte ikke linjen. Selv
tog hun begejstringen med let resignation - men
det blev dog en uforglemmelig dag for hende.
|