Møde i Sammenlægningsudvalget

Nummer F1672
Type Film og lyd
Bemærkning Gammel stedkode:
851-00-00 Aalborg Kommune
Årstal 2006
Dateringsnote 15-05-2006
Arkiv Aalborg Stadsarkiv

Yderligere indhold

00:04:28 #3 Velkomst: Referat Sammenlægningsudvalget

Tid Mødet den 15.05.2006, kl. 15.00

Sted Medborgerhuset

Fraværende Kristian Peter Schnoor (A)
00:04:56 #3 Punkt 1: Ansættelse af personale i den ny Aalborg Kommune pr. 1. januar 2007, herunder delegation af ansættelseskompetence ved personaleoverførsel 1. januar 2007 og nyansættelser i 2006.

190517.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender,
at alle medarbejdere fra Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg Kommune, samt de overførte fra amtet ansættes i den ny Aalborg Kommune pr. 1. januar 2007,
at alle medarbejdere som altovervejende princip følger med opgaven,
at alle medarbejdere pr. 31. maj 2006 modtager et tillæg til nuværende ansættelsesbrev, idet de alle herefter har en høringsfrist på 14 dage med henblik på eventuelle indsigelser,
at resultatet af høringen forelægges Sammenlægningsudvalget til behandling den 26. juni 2006,
at formanden for Sammenlægningsudvalget og forvaltningsdirektørerne bemyndiges til ultimo maj 2006 at underskrive tillæg til eksisterende ansættelsesbreve for overført personale til den ny Aalborg Kommune,
at formanden for Sammenlægningsudvalget og forvaltningsdirektørerne bemyndiges til at under-skrive tillæg til eksisterende ansættelsesbreve for de efter 31. maj og til 31. december 2006 ny-ansatte, som skal overføres til den ny Aalborg Kommune,
at kompetencen til eventuel nyansættelse af personale i 2006 med tiltrædelse 1. januar 2007 eller senere i den ny Aalborg Kommune delegeres til formanden for Sammenlægningsudvalget og forvaltningsdirektørerne, og
at forvaltningerne, under forudsætning af godkendelse af forslaget til ny organisationsplan, jf. separat sag, kan opslå de 6 ubesatte niveau 2-stillinger eksternt efter 15. maj 2006 i henholdsvis Ældre- og Handicapforvaltningen, Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Borgmesterens Forvaltning og Teknisk Forvaltning til besættelse senest pr. 1. januar 2007, idet eventuelle om-kostninger i 2006 afholdes af den respektive forvaltning.

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med kommunalreformen sker der overførsel af medarbejdere fra Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg Kommuner, samt fra amtet. I alt ca. 19.400 medarbejdere skal overføres til Aalborg Kommune, som er en ny juridisk kommunal enhed pr. 1. januar 2007. Alle medarbejderne eksklusive timelønsansatte og honorarlønnede skal have et tillæg til eksisterende ansættelsesbrev.

I tal kan de opgøres som følger (cirka-tal):

Kommune Antal medarbejdere
Hals 880
Nibe 640
Sejlflod 745
Aalborg 15.295
Amtet 1.840
I alt 19.400

Det altovervejende princip er, at man følger med opgaven, hvorfor institutionspersonalet, som udgør ca. 17.000 ansatte, alle vil få et tillæg til eksisterende ansættelsesbrev, som fortæller, at de fortsætter på nuværende arbejdsplads på uændrede vilkår.

For de resterende, ca. 1.750 administrativt ansatte, har man i henhold til den tidligere vedtagne ho-vedlandevej været gennem en procedure, hvor Sammenlægningsudvalget allerede har godkendt ansættelsen af direktørerne og niveau 2 ledere, mens øvrige ledere på niveau 3 og 4, samt øvrige ansatte har udfyldt en personlig kompetencebeskrivelse og angivet ønsker til fremtidigt arbejdsom-råde.

Herefter er disse medarbejdere fordelt til de nye forvaltninger efter følge-opgaveprincippet med hensyntagen til personlige ønsker i det omfang, dette overhovedet har været muligt.

På nuværende tidspunkt kan konstateres, at 98,5% af de administrative medarbejdere på konto 6 har fået deres forvaltningsønske opfyldt.


Fordelingsgruppen har endnu ikke afsluttet sit arbejde, men på nuværende tidspunkt ser fordelingen af det administrative personale på konto 6 således ud:


De udarbejdede tillæg til ansættelsesbrevene foreslås underskrevet af formanden for Ansættelsesud-valget og den enkelte forvaltningsdirektør, og de ansatte vil sammen med brevet modtage en vel-komstpjece fra Aalborg Kommune.

I perioden 1. juni 2006 til og med 31. december 2006 kan det blive nødvendigt at genansætte i et vist omfang i kommunerne og amtet i forbindelse med opsigelser.

Disse nyansatte personer skal også modtage et tillæg til eksisterende ansættelsesbrev, og Sammen-lægningssekretariatet foreslår, at disse personer behandles tilsvarende de ovenfor nævnte. Det vil sige, at de ligeledes får et tillæg til eksisterende ansættelsesbrev underskrevet af formanden for Sammenlægningsudvalget og forvaltningsdirektøren.

I efteråret 2006 kan der også blive behov for nyansættelser til start 1. januar 2007 eller senere.

Sammenlægningssekretariatet skal foreslå, at man ved nyansættelser i 2006 til ikrafttræden tidligst 1. januar 2007 får delegeret kompetencen til ansættelser tilsvarende nuværende Administrative for-skrift nr. 27, hvilket bl.a. indebærer, at ansættelser i lederstillinger på niveau 2 skal godkendes i Forretningsudvalget (i dag i Magistraten), mens ansættelse af ledere på niveau 3 skal godkendes af formanden for Sammenlægningsudvalget (i dag rådmanden) og øvrige underliggende administrative stillinger i forvaltningerne af respektive ledere.

Når Sammenlægningsudvalget har godkendt organisationsplanerne for de 7 forvaltninger i den ny Aalborg Kommune, jf. separat sag, forestår opslag og besættelse i henhold til kendte principper for nedsættelse af ansættelsesudvalg m.m. af et antal lederstillinger på niveau 2.

Nemlig
1 stilling som afdelingschef af Erhvervsafdelingen i Borgmesterens Forvaltning
1 stilling som miljøchef i Teknisk Forvaltning
1 stilling som handicapchef i Ældre- og Handicapforvaltningen
1 stilling som ældrechef i Ældre- og Handicapforvaltningen
1 stilling som socialchef i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen
1 stilling som vicedirektør i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen.

Med Sammenlægningsudvalgets godkendelse kan forvaltningerne efter 15. maj 2006 tage skridt til opslag af stillingerne.

Da der er tale om lederstillinger omfattet af Chefaftalen, forudsættes disse som udgangspunkt besat på tjenestemandsvilkår, hvorfor der skal ske offentligt opslag.
Stillingerne kan altså ikke besættes ved internt opslag alene.

Beslutning:

Godkendt.



00:27:40 #7 Punkt 2: Etablering af de 7 forvaltninger i Aalborg Kommune pr. 1. januar 2007.

190510.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender,
at Borgmesterens Forvaltning inddeles i 5 afdelinger – Borgerservicecentret, Erhvervsafdelingen, Økonomisk Afdeling, Serviceafdelingen og Beredskabscentret – samt Borgmesterkontoret,
at en række opgaver i Borgmesterens Forvaltning løses i resultatcentre med reference til forvalt-ningens afdelinger,
at afdelingerne i Borgmesterens Forvaltning organiseres og løser opgaver, jf. sagsbeskrivelsen,

at Teknik og Miljøforvaltningen opbygges efter principperne i bestiller-udfører-modtager modellen (BUM) med en organisatorisk adskillelse mellem bestillerfunktionerne og udførerfunktionerne,
at der etableres 4 forvaltningsgrene i Teknik- og Miljøforvaltningen – Plan & Byg, Miljø, Park & Natur og Trafik & Veje - samt juridisk sekretariat og et ledelsessekretariat,
at der etableres en udførerenhed i Teknik- og Miljøforvaltningen – Teknik- og Miljøforvaltningens Entreprenørenhed (TME) efter principperne for resultatcentre,

at Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen etableres med afdelingerne Planlægnings- og Økono-miafdelingen, Børne- og Familieafdelingen, Socialafdelingen og Jobcentret samt stabsfunktio-nerne Juridisk Kontor, Ledelsessekretariatet og Kvalitetsenheden,
at de enkelte afdelinger i Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen organiseres, jf. sagsbeskrivelsen,

at Ældre- og Handicapforvaltningen etableres med 5 afdelinger - Myndighedsafdelingen, Ældre-afdelingen, Handicapafdelingen, Administrationsafdelingen, Direktørens Sekretariat,

at Skole- og Kulturforvaltningen etableres med fem afdelinger – Ledelsessekretariatet, Skolefor-valtningen, Kultur- og Fritidsforvaltningen, Det Nordjyske Landsbibliotek og Det Rådgivende Arkitektkontor,
at de enkelte afdelinger i Skole- og Kulturforvaltningen organiseres, jf. sagsbeskrivelsen,
at musikskolerne i de nuværende Aalborg, Hals og Sejlflod Kommuner samles i én musikskole i Skole- og Kulturforvaltningen med mulighed for integration af den selvejende institution Nibe Musikskole, såfremt dette ønskes,
at de fire kommuners nuværende Ungdomsskoler samles i én Ungdomsskole i Skole- og Kultur-forvaltningen,
at Det Rådgivende Arkitektkontor i Skole- og Kulturforvaltningen fungerer som resultatcenter,

at Forsyningsvirksomhederne etableres med 7 enheder - Gasforsyningen, Elforsyningen, Fjern-varmeforsyningen, Vandforsyningen, Kloakforsyningen, Renovationsvæsenet, Administratio-nen,

at forvaltning for Sundhed og Bæredygtig Udvikling etableres med de opgaver og den organise-ring, der er beskrevet i ”Oplæg til opgavebeskrivelser og organisering af Forvaltningen for Sundhed og Bæredygtig Udvikling” af 3. april 2006,
at forvaltning for Sundhed og Bæredygtig Udvikling etableres i en matrix/projektorganisation som illustreret i vedlagte organisationsdiagram af 28. april 2006,
at Sundhed og Bæredygtig Udviklings løn- og personaleadministrative opgaver og IT-opgaver løses af Borgmesterens Forvaltning ifølge kontrakt med denne forvaltning.


Sagsbeskrivelse
Sammenlægningsudvalget besluttede den 30. januar 2006, at den nye Aalborg Kommune skal bestå af syv forvaltninger. Der er i februar – maj 2006 arbejdet videre med oplæg til organisering, funkti-oner og opgaver for de fremtidige forvaltninger.

Sagsbeskrivelsen er forvaltningsopdelt og indeholder overordnede normerings-/personaletal. Disse tal er foreløbige og skal alene give overblik over omfanget af den enkelte enhed/forvaltning. De endelige normerings-/personaletal fastlægges endeligt i forbindelse med godkendelsen af budget 2007.

Baggrunden for oplægget til forvaltningsstruktur er:
- at Aalborg Kommune bliver en meget stor kommune
- at kommunerne som følge af strukturreformen tilføres en række nye opgaver
- at der skal sikres borgerne en sammenhængende og effektiv betjening, og
- at der skal være sikker drift i den nye kommune fra 1. januar 2007

Sagsbeskrivelserne er uddybet i bilag med figurer og beskrivelser samt referater fra MT-SU’ernes behandling af sagerne. Samtlige bilag er tilgængelige på www.detnyeaalborg.dk

Borgmesterens Forvaltning
Den fremtidige organisering af Borgmesterens Forvaltning skal understøtte forvaltningens tværgå-ende og koordinerende opgaver i Aalborg Kommune, egne driftsopgaver samt servicering af borg-mester, magistrat og byråd. Forvaltningen foreslås at få ca. 155 administrative normeringer, ca. 12,5 normeringer til drift af administrationsbygninger, ca. 42 normeringer i resultatcentre og ca. 100 normeringer i Beredskabet.

Erhvervsafdelingen foreslås at få ca. 10 normeringer (plus 6 medarbejdere fra Erhvervsrådet) og vil som hovedopgaver have:
• betjening af den politiske og administrative ledelse i den nye Aalborg Kommune i forhold til indsatsen på erhvervsområdet,
• sekretariatsbetjening af Aalborg Erhvervsråd og Region Aalborg Samarbejdet,
• erhvervsservice for virksomheder og handelsliv,
• projektudvikling og projektgennemførelse for Aalborg Erhvervsråd og Region Aalborg Samar-bejdet,
• opbygning af kvalificeret analyse- og faktagrundlag for udvikling af strategi, projekter og ser-vice, udvikling af og deltagelse i erhvervsrelaterede projekter, strategiudvikling i samarbejde med Erhvervsrådet, Region Aalborg Samarbejdet og Aalborg Kommune,
• deltagelse i sekretariatet for det permanente Vækstforum, kontraktstyring af Norddanmarks EU-kontor, Aalborg Turistbureau – og evt. i samarbejde med de øvrige kommuner i Nordjylland - for regional erhvervsservice.

Det foreslås, at Erhvervsafdelingen etableres på 3. sal i Boulevarden 13, hvor alle afdelingens ca. 16 medarbejdere sikres en fast arbejdsplads. Af hensyn til at sikre en fortsat enkel og direkte adgang for virksomhederne fastholdes bemandingen med erhvervskonsulenter i Erhvervenes Hus, samt i det omfang der er behov herfor bemanding i forbindelse med BorgerserviceCentrene i Gandrup, Nibe, Storvorde og organisationerne.

Da alle medarbejdere i Erhvervsafdelingen - alt efter kompetencer og specialviden - skal servicere alle virksomheder i den nye kommune foreslås, at bemandingen af de "decentrale enheder" gøres meget dynamisk over tid og sted.

Den konkrete bemanding, åbningstider osv. afklares i en dialog med de nuværende erhvervsråd, når afdelingschefen for Erhvervsafdelingen er ansat, formodentlig i oktober måned 2006.

Afdelingens organisering og tilknytning af kontraktstyrede enheder fremgår af bilag.

Økonomisk Afdeling foreslås at få ca. 70 normeringer organiseret med 5 kontorer, der skal løse opgaver i serviceringen af magistrat og byråd samt tværgående, koordinerende i Aalborg Kommune på områderne:
Budget og regnskab, økonomiske analyser og beslutningsoplæg, overordnet fysisk planlægning, fælles lønopgaver, lønbudget og –statistikker, personaleadministration, kommunens kassevirksom-hed, bogføring og betalingsformidling, konsulentfunktioner i juridiske spørgsmål, dagsordner til magistrat og byråd, elektronisk dokumenthåndtering, kontraktstyring i forhold til Rådgivende Arki-tektkontor, personalepolitikker og sekretariatsbetjening af Hovedfællesudvalget, IT-strategi og edb-politik, kontraktstyring og udbud af fælles IT-kontrakter, intern revision m.v.
Herudover løser afdelingen interne opgaver i form af lønudbetaling og økonomistyring.

Serviceafdelingen forslås at få ca. 30 normeringer løser opgaver på områderne: Betjening af byråd, valg, vielser og navneændringer, bevillingsnævn, husleje- og beboerklagenævn, forsikringer, ven-skabsbysamarbejde, Aalborg Events og branding af Aalborg m.v.
Til afdelingen er knyttet resultatcentrene Center for IT, Tele og Kompetence (CITK - ca. 24 norme-ringer), AK-print (Trykkeriet - ca. 10 normeringer) og kantine og rådhus (ca. 6 normeringer) ligesom der er samarbejde med den selvejende institution Aalborg Kongres og Kultur Center.

Borgerservicecentret foreslås at få ca. 35 normeringer - er beskrevet i særskilt dagsordenspunkt.

Borgmesterkontoret foreslås at få 10 normeringer vil som hovedopgaver få:
Servicering af borgmester og kommunaldirektør, kommunikationsopgaver for Borgmesterens For-valtning og tværgående for Aalborg Kommune – herunder websekretariat og lokal tv-kanal.

Beredskabscentret styres via selvforvaltningsaftale og kontrakt med Aalborg Byråd og indgår ikke i det samlede normeringstal i denne sagsbeskrivelse. Det foreslås, at Beredskabscentret får ca. 100 normeringer.


Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen opbygges som en fagforvaltning, hvor kerneopgaverne fordeles på 4 forvaltningsgrene, et juridisk sekretariat og et ledelsessekretariat. Kerneopgaverne fordeles således:

Plan & Byg: Fysisk planlægning, byggesager, støttet byggeri, byfornyelse
Miljø: Miljøbeskyttelse, vandløb og dambrug, landbrug/VVM og bestillerfunktioner vedr. vand-løbsvedligeholdelse.
Park & Natur: Naturbeskyttelse, bestillerfunktion vedrørende drift af grønne områder, kirkegårde.
Trafik & Veje: Vejlovgivning og projektering, bestillerfunktion vedrørende drift- og anlæg af veje, byggemodning.
Juridisk sekretariat: Udvalgsbetjening, køb og salg af fast ejendom, ekspropriation, sommerhuse, hegnssyn og taxi.
Ledelsessekretariatet: Løn, personale og økonomi, geografisk information (GIS) og IT samt infor-mation.

Udgangspunkt for forslag til organisationsstruktur for Teknik- og Miljøforvaltningen, er et særligt fokus på to hensyn:

• Ønsket om at adskille bestillerfunktionerne fra de udførende funktioner i en såkaldt BUM-model
• Ønsket om at sikre, at organisationen kommer til at afspejle det stærke fokus, der i forbindelse med kommunalreformen er lagt på kommunernes overtagelse af miljø- og naturopgaverne fra amterne, herunder kravene til dokumentation af kvalitet i miljøarbejdet.

Teknisk Forvaltning i nuværende Aalborg Kommune har igennem de seneste 6 år opbygget en vel-fungerende organisation efter principperne i BUM-modellen, hvor der er etableret en entreprenør-enhed – Teknisk Forvaltnings Entreprenørenhed (TFE) – der fungerer efter markedslignende prin-cipper, og to bestillerfunktioner - én for det grønne område og én for drift- og anlæg på vej- og byg-gemodningsområdet. De gode erfaringer omkring konkurrenceudsættelse, licitation, effektivisering og kvalitet ønskes således videreført i den nye Teknik- og Miljøforvaltning og alle markfunktioner og materielgårde samles her.

Et af de helt centrale elementer i strukturreformen på teknik- og miljøområdet er overflytning af en betydelig del af amternes miljø- og naturopgaver til kommunerne. Den nye Aalborg Kommune får således ansvaret for administration og planlægning i ”det åbne land” – en opgave, som alene på grund af kommunens geografiske udstrækning er af en betydelig størrelse. Men også på grund af opgavens karakter og det forhold, at det i betydelig udstrækning er en ny opgave, stiller særlige krav til organisationens faglige kompetencer.

Miljø- og naturopgavernes overflytning til kommunerne var desuden genstand for et særligt fokus ved den politiske behandling af strukturreformen. Dette har bl.a. resulteret i at der pr. 1. januar 2007 træder en lov i kraft med krav om certificering af kvalitet og kvantitet i det kommunale natur- og miljøarbejde. Der skal således årligt vedtages mål for, hvordan kommunen vil leve op til kvalitets-kravene for opgaveløsningen på natur- og miljøområdet. Samtidig skal målsætningerne gøres til genstand for både en intern og ekstern audit, som skal rapporteres tilbage til Miljøministeriet fra både Aalborg Kommune og et eksternt firma.

Med baggrund i forannævnte foreslås der opbygget en miljøforvaltningsgren bestående af 3 afdelin-ger, som afspejler kerneopgaverne indenfor virksomhedsområdet, vandløb/dambrug og VVM/landbrug.

På de øvrige opgaveområder er der tale om, at kommunesammenlægningen betyder flere opgaver indenfor kendte kerneopgaver på det tekniske område – planlægning, byggesager, veje, trafik, drift- og anlægsopgaver, byfornyelse, støttet boligbyggeri, taxi, sommerhuse og hegnssyn. Disse kerne-opgaver fordeles på forvaltningsgrenene – Plan & Byg, Park & Natur, Veje & Trafik, samt i et juri-disk sekretariat og et ledelsessekretariat.

I Teknik- og Miljøforvaltningen vil der pr. 1. januar 2007 være ca. 325 teknisk/administrative med-arbejdere og ca. 300 medarbejdere i TME.

Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen
Grundlaget
Sammenlægningsudvalget har henholdsvis den 30. januar 2006 og den 6. marts 2006 allerede truffet en række beslutninger vedrørende organiseringen af Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen som konsekvens af kommunalreformen.

Nye politiske udvalg og rådmand
Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen etableres med to politiske udvalg: Familie- og Socialud-valget samt Beskæftigelsesudvalget. Hvert af udvalgene sammensættes af syv politikere fra Aalborg Byråd pr. 1. januar 2007. Rådmanden for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen er formand for begge udvalg. Forvaltningen ledes af rådmanden med delegation til direktøren, som er øverste ad-ministrative leder.

I den nuværende Social- og Sundhedsforvaltning er der pt. ca. 3.800 ansatte. Det forventes, at Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen får ca. 5.100 ansatte.

Konsekvenser for organiseringen i Børne- og Familieafdelingen som følge af overtagelse af skal- og kan-institutioner fra amtet samt ændret områdeinddeling
Afdelingen ledes af en afdelingschef og tilknyttes et Børne- og Familiesekretariat. Der forventes ansat ca. 4.250 i Børne- og Familieafdelingen.

Børne- og Familieområderne
Børne- og Familieområderne udvides med et område til i alt syv områder og fortsætter med nuvæ-rende opgaver: Småbørnsområde, familiegruppe og fritidscentre.

Rengøringsenheder placeres geografisk i tre områder: Nordøst, sydøst og vest og servicerer alle syv områder.

Tværfaglige teams placeres geografisk i fire områder: Nordvest, øst, centrum og sydvest og service-rer alle syv områder. Der tages efterfølgende stilling til, hvordan de 7 områder dækkes.

Specialcentret for Børn og Unge
Specialcentret udvides udover nuværende opgaver med institutionerne Bøgen, Stjernehusene og Danahus samt socialfaglige konsulenter og ergo- og fysioterapeuter fra amtet.


Familiecentret
Familieafsnit udvides og etableres som et kommunedækkende familiecenter. Udover nuværende opgaver placeres de amtslige institutioner Grenen, Vesterlund, Vokseværket og Toppen samt Krise-center for kvinder (selvejende institution) i Familiecentret.

Ungdomscentret
Fra 1. januar 2007 flyttes rådgivning og behandling vedrørende misbrug for alle over 18 år fra Ung-domscentret/Bixen til misbrugscentret, se nærmere herom i afsnittet om Socialafdelingen.

De amtslige institutioner: Døgncentret i Nibe, døgncentret i Saxogade og døgncentret Skinnely sammenlægges med Ungdomscentrets nuværende opgaver med rådgivning af unge op til 25 år.

Tandplejen
Den kommunedækkende Tandpleje fortsætter i sin nuværende form med 8 klinikker i Aalborg Kommune, som er den plan Social- og Sundhedsforvaltningen er undervejs med at tilvejebringe. Dertil kommer klinikkerne i Storvorde (under opførelse) og på Nibe skole. Den amtslige klinik i Hammer Bakker for specialtandpleje placeres ligeledes under Tandplejen.

Børne- og Familiesekretariatet
Visitations- og tilsynsopgaver med institutionerne placeres i Børne- og Familiesekretariatet. Alter-nativt kan tilsynsopgaverne eventuelt udliciteres. Bygningsafsnittet flyttes hertil fra Planlægnings- og Økonomiafdelingen og ændrer navn til Bygningsteam. Pædagogisk afsnit ændrer navn til Små-børnsteam og får tilført børnefysio- og -ergoterapeuter.

Konsekvenser for organiseringen af Arbejdsmarkedsafdelingen som følge af overtagelse af skal- og kan-institutioner fra amtet, ændret områdeinddeling samt ny lovgivning på området
Den nuværende Arbejdsmarkedsafdeling opdeles som konsekvens af ny beskæftigelseslovgivning i to parallelle afdelinger: Et selvstændigt Jobcenter og Socialafdelingen med en nyoprettet afdelings-chefstilling.

Jobcenter
Jobcentret ledes af en afdelingschef. Til afdelingen knyttes et mindre sekretariat. Der forventes an-sat ca. 400 i Jobcentret.

Jobcenteret etableres med:
7 områder parallelt til de, der oprettes i Socialafdelingen samt 6 kommunedækkende enheder: Job-center Central, Jobcenter Unge, Jobcenter Integration, Projektafsnittet, Sprogcentret samt Revalide-ringscenter Aalborg.

Socialafdeling
Socialafdelingen ledes af en afdelingschef. Til afdelingen knyttes et mindre sekretariat. Der forven-tes ansat ca. 350 i Socialafdelingen.

Socialafdelingen etableres med:
7 områder parallelt til de, der oprettes i Jobcenteret samt de 4 kommunedækkende enheder: Social-center Central; Socialcenter Unge; Socialcenter Integration og Center for Misbrugsbehandling og Forebyggelse.

I Center for Misbrugsbehandling og Forebyggelse samles opgaverne i Bo- og Gadeteam, Brobyg-gerselskabet, Svenstrupgaard, Foldbjergcentret, Natvarmestuen (selvejende institution) samt en drifts-overenskomst med Kirkens Korshærs Herberg og bofællesskab (selvejende institution).

Organiseringen af øvrige afdelinger
De nuværende stabsfunktioner: Juridisk kontor, Kvalitetsenheden og Ledelsessekretariatet fortsæt-ter uændret. Der forventes ansat ca. 25 i stabene og ca. 75 i Planlægnings- og Økonomiafdelingen.

Fra Planlægnings- og Økonomiafdelingen flytter Brobyggerselskabet og Bo- og Gadeteamet til So-cialafdelingen under Center for Misbrugsbehandling og Forebyggelse. Derudover flyttes Bygnings-teamet til Børne- og Familiesekretariatet. Serviceafsnittet ændrer navn til Serviceteam.

Ældre- og Handicapforvaltningen
Den nye Ældre- og Handicapforvaltning, som får en udvidelse i opgavemængde/medarbejdertal på 37%, organiseres således at myndigheds- og udføreropgaver adskilles på niveau 2.

Myndighedsafdelingen, Administrationsafdelingen og Direktørens Sekretariat finansieres på konto 6, idet der er tale om myndighedsopgaver (bestiller opgaver - B). Ældreafdelingen og Handicapaf-delingen arbejder udelukkende med udføreropgaver (U) og finansieres på konto 5.

Ældreafdelingen (U), som har ca. 3.900 stillinger, opdeles på 8 decentrale enheder. 7 geografiske ældreområder og et kommunedækkende Servicecenter organiseret efter resultatcenterlignende prin-cipper. Til Ældreafdelingen tilknyttet et sekretariat, som primært udfører konsulentopgaver for Æl-dreafdelingens decentrale led Ældreområderne og Servicecentret.

Myndighedsafdelingen (B), har ca. 140 stillinger og opdeles på 4 bevillingsenheder. 3 geografisk funderede (Nord – Øst og Vest) og 1 kommunedækkende bevillingsenhed, som primært varetager opgaver for handicappede brugere. Der er knyttet et sekretariat til myndighedsafdelingen (Rådgiv-ningsafsnittet), som yder konsulentbistand til udvalget/forvaltningsledelsen/bevillingsenhedernes medarbejdere inden for de relevante fagområder.

Handicapafdelingen (U), som efter modtagelse af nye opgaver fra amtet har ca. 1.600 stillinger, opdeles på 3 Handicapområder:
• Handicapområdet for sindslidende og autister
• Handicapområdet for fysisk handicappede og særlige tilbud
• Handicapområdet for udviklingshæmmede og døve.

Centraladministrationen, som får ca. 50 stillinger, opdeles i en administrationsafdeling og Direktø-rens Sekretariat, som varetager alle tværgående forvaltningsmæssige og kommunedækkende opga-ver vedr. budget, regnskab, nøgletal/ledelsesinformation og analyseopgaver, beregning af timepriser (frit valg), takster (ældre og handicap) samt fastsættelse af afregningsprincipper, opgaver vedrøren-de organisationsudvikling, udbud af ydelser, uddannelse, information (Personalebladet/Dit Blad, hjemmeside), sekretariatsfunktion for hovedsamarbejdsudvalget, juridisk bistand, diverse analyse-opgaver, samt sekretariatet for Arbejdsmiljøorganisationen.


Ældre- og Handicapforvaltningen ønsker samtidig med indførelsen af den nye organisering, at etab-lere Bestiller – Udfører – Modtager (BUM)-organisering indenfor træningsområdet. Det betyder, at de terapeuter, som hidtil har været organiseret i lokalområderne, fra 1. januar 2007 opdeles i udfø-rende terapeuter, som udelukkende gennemfører træning med brugeren i de geografisk opdelte æld-reområder, og terapeuterne som bevilger hjælpemidler m.m. organiseres indenfor myndighedsafde-lingens bevillingsenheder.

Træningsindsatsen, som hidtil har fundet sted på optræningscentrene Riishøj og Solsiden, organise-ret under Servicecentret, fortsætter og udvides med træningsfaciliteter i ”Fysioterapien i Hammer Bakker”. Den udførende træning på Optræningscentrene organiseres ledelsesmæssigt under Ældre-afdelingen i Servicecentret.


Skole- og Kulturforvaltningen
Skole- og Kulturforvaltningens overordnede struktur foreslås organiseret i 5 afdelinger med hver sin leder:

• Ledelsessekretariat (ca. 45 stillinger)
• Skoleforvaltning (ca. 3970 stillinger)
• Kultur- og Fritidsforvaltning (ca. 110 stillinger)
• Det nordjyske Landsbibliotek (ca. 215 stillinger)
• Rådgivende Arkitektkontor (ca. 15 stillinger)

Ledelsessekretariatet
Ledelsessekretariatet foreslås organiseret i 4 stabsfunktioner:
• EDB-kontoret
• Løn og Personale
• Sekretariat og Udvikling (herunder ejendomsområdet)
• Information og Service.

Ledelsessekretariatet varetager tværgående forvaltningsmæssige og kommunedækkende opgaver.

Skoleforvaltningen
Skoleforvaltningens overordnede struktur foreslås organiseret i 5 afdelinger:
• Sekretariat
• Pædagogik og udvikling
• PPR
• Aalborg ungdomsskole
• Den Musiske Skole.

Sekretariat, Pædagogik og Udvikling og PPR betjener i alt 50 folkeskoler og 6 specialinstitutioner, samt myndighedsopgaver for og konsulentbistand til det politiske udvalg.

Den Musiske Skole vil være en sammenslutning af den nuværende Musiske Skole i Aalborg Kom-mune, Hals Musikskole og Sejlflod Musikskole. Den selvejende institution Nibe Musikskoles frem-tidige organisering er ikke afklaret. Det indstilles, at Nibe Musikskole integreres med sammenslut-ningen af Musikskoler, såfremt dette ønskes.

De fire kommuners nuværende Ungdomsskoler samles i én Ungdomsskole som styringsmæssigt blive organiseret med en selvstændig bestyrelse og én ungdomsskoleinspektør, som har reference til skolechefen.

Kultur- og Fritidsforvaltningen
Kultur- og Fritidsforvaltningen foreslås organiseret i 4 afdelinger:
• Projekt og Udvikling
• Økonomi og Faciliteter
• Kulturafdeling
• Fritidsafdeling.

Afdelingerne i Kultur- og Fritidsforvaltningen varetager drifts-, udviklings- og projektopgaver i relation til kultur- og fritidsområdet.

Det Nordjyske Landsbibliotek
Det nordjyske Landsbibliotek foreslås organiseret med ét hovedbibliotek i Rendsburggade 2, et an-tal lokalbiblioteker og bogbusser. Hovedbiblioteket har tre stabsfunktioner:
• Administration
• Udvikling
• Publikum.

De tre stabsfunktioner understøtter drift og udvikling af Det nordjyske Landsbibliotek.

Det Rådgivende Arkitektkontor
Det Rådgivende Arkitektkontor fungerer som resultatcenter.

Forsyningsvirksomhederne
Forsyningsvirksomhedernes overordnede organisation foreslås inddelt i 7 enheder med hver sin forsyningschef og for Administrationen en vicedirektør:

Gasforsyningen, ca. 9 medarbejdere
Elforsyningen, ca. 58 medarbejdere
Fjernvarmeforsyningen, ca. 84 medarbejdere
Vandforsyningen, ca. 50 medarbejdere
Kloakforsyningen, ca. 64 medarbejdere
Renovationsvæsenet, ca. 122 medarbejdere
Administrationen, ca. 104 medarbejdere.

Forsyningsvirksomhederne skal fortsat forsyne husstande i de forskellige forsyningsområder i Aal-borg med gas, el, fjernvarme og vand og sørger for, at spildevand og affald bortskaffes. Det skal ske via de seks driftsvirksomheder, som dækker hver sin forsyningsart. Den fælles Administration skal løse en række opgaver for de seks driftsvirksomheder, fx aflæsning og afregning af kunders forbrug, langsigtet planlægning og en række myndighedsopgaver. Desuden skal Administrationen fortsat indgå indkøbsaftaler for Aalborg Kommune og en række andre nordjyske kommuner. De seks driftsvirksomheder og Administrationen udgør tilsammen Forsyningsvirksomhederne. Størstedelen af Forsyningsvirksomhedernes aktiviteter drives på forretningsmæssig basis i konkurrence med pri-vate virksomheder.

Driftsvirksomhederne er brugerfinansieret, hvilket vil sige, at de finansieres via salg af de seks for-syningsarter. Driftsvirksomheden drives efter ”hvile i sig selv” princippet. Hver driftsvirksomhed har selvstændigt driftsregnskab og er økonomisk adskilt fra de andre driftsvirksomheder. Det vil sige, at der er vandtætte skotter mellem de enkelte driftsvirksomheders økonomi, og at den enkelte driftsvirksomhed kalkulerer egne takster på baggrund af egne omkostninger. Varme- og vandplan-lægning er dog skattefinansieret. Disse principper videreføres.

Adskillelse af myndighed og drift
Forsyningsvirksomhederne har delt udøvelsen af myndighed og drift.

Myndighedsopgaverne skal som udgangspunkt løses i Administrationen. Af praktiske årsager vare-tages tekniske tilsyn mm. fortsat af de relevante Driftsvirksomheder efter instruktion fra Admini-strationen. Teknisk tilsyn er eksempelvis tilsyn med, at vandet ved enkeltindvindere overholder miljøkravene, tilsyn med vandkvaliteten på de almene vandværker og anvisning af affald, så det sikres at affaldet håndteres miljømæssigt korrekt. På disse områder er den nødvendige faglige eks-pertise til stede på de relevante Driftsvirksomheder. I tilfælde hvor tilsyn bevirker, at der er behov for myndighedsudøvelse, sker den endelige sagsbehandling altid i Administrationen. Ved denne arbejdsdeling sikres det, at der er total adskillelse mellem drifts- og myndighedsopgaver. Dette princip vil forsætte i den ”nye” organisation.

Driftsopgaverne inden for miljøområdet skal varetages af Driftsvirksomhederne: Vandforsyningen, Kloakforsyningen og Renovationsvæsenet. Drift kan eksempelvis være grundvandsbeskyttelse, til-slutning af nye forbrugere, vedligeholdelse og drift af fysiske anlæg, pumpestationer, kloaknet, genbrugspladser mm., indsamling af affald etc.

For at understøtte miljøområdet giver Energicenteret - som organisatorisk er en del af Administrati-onen - fortsat helhedsrådgivning til kunder og virksomheder inden for energi- og miljøområdet. Energicenteret skal yde denne rådgivning i tæt samarbejde med Driftsvirksomhederne.

Integration af opgaver fra Hals, Nibe, Sejlflod samt Nordjyllands Amt
I forbindelse med strukturreformen skal en række opgaver integreres i strukturen i Det nye Aalborg. En række af disse opgaver vil naturligt skulle løses af Forsyningsvirksomhederne. Den nødvendige ekspertise er til stede i Forsyningsvirksomhederne,

Der er en række snitflader til amtet på henholdsvis vand-, spildevands- og affaldsområdet. Disse snitflader forsvinder, når amtet nedlægges og arbejdsopgaverne deles mellem stat og kommune. De fremtidige kommunale opgaver fordeles mellem Teknisk Forvaltning og Forsyningsvirksomhederne. Forsyningsvirksomhederne har stort indblik i fagområderne og er gearet til at løse disse fremtidige opgaver.

De nye opgaver betyder, at Forsyningsvirksomhederne får et større volumen, end det er tilfældet i dag både opgavemæssigt og personalemæssigt. Det forventes, at der overføres mellem 25 og 30 personer fra de fire kommuner/amtet til Forsyningsvirksomhederne.


Konklusion - Fremtidig organisering af Forsyningsvirksomhederne
Det vurderes, at Forsyningsvirksomhederne struktur er robust og rustet til at varetage de opgaver, der kommer fra de øvrige tre kommuner samt de opgaver, der overføres fra amtet. Inden for den eksisterende organisering i Forsyningsvirksomhederne vil det være muligt at integrere de nye opga-ver og fortsat løse opgaverne kvalificeret og med høj kvalitet, da ekspertisen på fagområderne er til stede.

Sundhed og Bæredygtig Udvikling
Sammenlægningsudvalget besluttede den 30.januar 2006, at forvaltningen for Sundhed og Bære-dygtig Udvikling skal indeholde:

• Sundhed, herunder alle opgaver der overføres fra amtet, alle nye opgaver i relation til området og arbejdsmiljøområdet.
• Udvikling og bæredygtighed, herunder Aalborg som uddannelsesby, internationale relationer, Aalborg Commitments, landdistrikter, kollektiv trafik.
• Kommunikation, dialog og tværgående politikker, herunder alle dialog- og høringsopgaver i relation til en række råd og udvalg.

Som grundlag for etableringen af forvaltningen og for udarbejdelsen af kommunens styrelse er der udarbejdet et oplæg med en overordnet beskrivelse af forvaltningens mulige struktur og opgaver samt forvaltningens snitflader til andre forvaltninger. Opgaverne, som foreslås varetaget af den nye forvaltning, er nuværende kommunale opgaver og nye myndighedsopgaver i forlængelse af struk-turreformen.

Forvaltningen skal fungere som en projektorganisation, der varetager og koordinerer tværgående projekter på tværs af og i et tæt samarbejde med fagforvaltningerne og eksterne samarbejdspartnere. Der planlægges en normering på ca. 43 administrative fuldtidsstillinger, hvoraf ca. 6 vedrører kol-lektiv trafik og budgetteres på hovedkonto 2. Hertil skal lægges eventuelle stillinger vedrørende drift af administrationsbygning.

Den nye forvaltning får kompetence til at tage initiativ til koordinering og igangsætte tværgående opgaver. Udfordringen bliver at tænke i helheder ud fra ex. geografi eller indsatsområder frem for fagforvaltningsopdelte ansvarsområder.

Internt vil forvaltningen blive organiseret i en matrix/projektorganisation, hvor opgaverne til en hver tid løses og ledes af de mest kompetente til opgaven, så helhed, tværfagligt samarbejde og kvalitet præger opgaveløsningen. Forvaltningen skal etablere en kvalitetsenhed med fokus på evaluering, målopfyldelse og effektmåling. Dette vil præge forvaltningens arbejdsgrundlag. Medarbejderne vil have primære opgaver men også være sekundær på en eller flere opgaver.

Forvaltningen skal endvidere varetage opgaver vedrørende AK- arbejdsmiljø, kollektiv trafik samt kontakt til råd og nævn i forbindelse med høring og dialog.


Der henvises til bilagene udleveret på Sammenlægningsudvalgets temamøde den 1. maj 2006, som også er tilgængelige på www.detnyeaalborg.dk

Beslutning:

Godkendt.
00:56:22 #18 Punkt 3: Etablering af Borgerservice pr. 1. januar 2007.

190553.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender,
at der pr. 1. januar 2007 etableres borgerservice og borgerbetjening efter de principper, der anbe-fales i Oplæg til Borgerservicecentre og Borgerbetjening i Aalborg Kommune af 9. april 2006,
at borgerservicecentrene politisk og administrativt forankres i henholdsvis Magistraten og i Borgmesterens Forvaltning for så vidt angår den daglige drift af borgerservice, mens udvalg og forvaltninger får ansvaret for de opgaveområder, der henhører under de enkelte udvalgs-/forvaltningsområder,
at borgerservicecentrene skal virke som én organisatorisk enhed, hvor borgerne sikres ensartet og kompetent betjening på tværs af den geografiske opdeling,
at der etableres 4 borgerservicecentre i Rantzausgade, i Gandrup, i Storvorde og i Nibe,
at pilotprojekter gennemføres i Gandrup og Storvorde, idet borgerservicecentrene her fysisk vil være placeret sammen med distriktskontoret.
at opgave-afgrænsning mellem borgerservicecentre og fagforvaltninger defineres ud fra en opde-ling i information, udførende sagsbehandling og ansvarsplacering,
at der udarbejdes en handleplan for udvikling af IT-understøttelse, der skal sikre, at brugen af digitale selvbetjeningsløsninger øges, og
at borgerservice og borgerbetjeningen evalueres inden sommeren 2009 med henblik på at gen-nemføre eventuelle ændringer fra og med næste byrådsperiode.


Sagsbeskrivelse

Som et led i den konkrete udmøntning af kommunalreformen vedtog Folketinget i juni 2005 lov om borgerservicecentre. Lovens formål er at fremme, at kommunalbestyrelserne opretter borgerservice-centre, som kan fungere som borgernes indgang til den offentlige sektor. Med borgerservicecenter forstås i loven ”en enhed inden for kommunens administration, som varetager administrative bor-gerbetjeningsopgaver for kommunen samt eventuelt for andre myndigheder”.

En arbejdsgruppe har udarbejdet Oplæg til etablering af borgerservice og borgerbetjening i Aalborg Kommune af 9. april 2006.

Oplægget, der tager udgangspunkt i lovgivningen og i Hovedlandevejens mål om helhed og effekti-vitet, indeholder forslag til beslutninger om følgende emner:
• Borgerservicentrenes politiske og administrative organisering
• Politiske mål for borgerbetjeningen
• Geografisk placering
• Opgaveafgrænsning og ansvarsfordeling mellem borgerservicecentre og fagforvaltninger
• IT-understøttelse.

Det foreslås, at borgerservicecentret politisk forankres i Magistraten, mens den umiddelbare for-valtning af opgaverne deles mellem de stående udvalg, under hvilke de respektive fagområder hører.

Det foreslås, at de forvaltninger, der har den umiddelbare forvaltning af de respektive opgaver, en-tydigt får ansvaret for at sikre korrekt og effektiv sagsbehandling i borgerbetjeningen.

Som en parallel til den politiske forankring foreslås en model for den administrative organisering, hvor lederen af Borgerservicecentret, der etableres som en afdeling i Borgmesterens forvaltning, får ansvaret for den daglige drift af borgerservicecentret, mens det administrative og faglige ansvar for opgaverne forbliver i de respektive fagforvaltninger.

Målsætningen om ”borgeren i centrum” kan siges at stille krav til en sammenhængende borgerbe-tjening. Borgerservicecentrene skal være med til at give borgerne en sammenhængende og effektiv betjening og dermed gøre kontakten til det offentlige overskuelig og velfungerende.

Dette skal sikres ved, at borgerne skal have mulighed for at få information, vejledning og lettere sagsbehandling (i umiddelbar tilknytning til borgerens henvendelse) ad flere kanaler. Det kan være ved personligt fremmøde i et borgerservicecenter, ved telefonisk kontakt til ét telefonnummer eller hjemmefra ved hjælp af selvbetjening på Internettet, telefonisk selvbetjening (tast-selv).

Det foreslås, at der etableres 4 borgerservicecentre - i Rantzausgade, i Gandrup, i Storvorde og i Nibe. Lokaliseringen af borgerservicecentrene sker på tværs af hele kommunen og er uafhængig af kommunens distriktsinddeling i øvrigt.

Det foreslås desuden, at borgerservicecentrene i Gandrup og Storvorde får status som pilotprojekter i det omfang, de – jf. beslutning om distriktsinddelingen – også skal fungere som distriktskontorer.

Fordelen ved denne model er, at der indenfor samme hovedformål afprøves flere modeller, som kan videreudvikles på baggrund af evalueringer.
På baggrund af evalueringer, kan overvejes nye måder at tilrettelægge borgerbetjeningen på – her-under mobil borgerbetjening.

Udover de nævnte lokaliteter vil der være fagspecifik sagsbehandling – og information – i en række kommunedækkende centre og på distriktskontorerne. Endvidere information og mulighed for digitale selvbetjeningsløsninger på bibliotekerne og i bogbusser.

Det foreslås – som nævnt - at borgerservicecentrene placeres i en afdeling i Borgmesterens forvalt-ning. Det overvejes at placere en kommende HR-enhed i samme afdeling. I alt forventes en norme-ring på ca. 35 fuldtidsstillinger.

Et oplæg til opgaver i borgerservicecentret fremgår af bilag til rapporten.

Opgaverne i borgerservicecentrene er delt i information og udførende sagsbehandling. Med ”infor-mation” forstås her information, vejledning og videreformidling af ansøgninger. Endvidere er det angivet hvilken forvaltning, der får det faglige og det administrative ansvar for hver enkelt opgave.

Listen over opgaveafgrænsning og ansvarsfordeling er foreløbig og skal drøftes med forvaltninger-ne.

IT-understøttelse af borgerservicecentrene omfatter løsninger til kommunikation, sagsbehandling og selvbetjening, som skal ses i sammenhæng med øvrige løsninger til borgerbetjening i Aalborg Kommune og i det offentlige som sådan. Ifølge Sammenlægningsudvalgets beslutning om hoved-landevejen for Aalborg Kommune skal der arbejdes målrettet for udviklingen af digitale selvbetje-ningsløsninger. Servicetilbud og opgaveløsning i Aalborg Kommunes borgerservicecentre skal derfor effektivt understøttes af IT-strategi og handleplan.
Det foreslås, at der skal udarbejdes en handleplan for udvikling af IT-understøttelse, der skal sikre at brugen af IT-selvbetjeningsløsninger øges.

Oplægget har været udsendt til høring i forvaltningernes MT-SU.
En række bemærkninger knytter sig til den præcise opgaveafgrænsning og ansvarsfordeling. Disse bemærkninger vil indgå i den detaljerede planlægning frem mod etableringen pr. 1. januar 2007.

Oplæg til Borgerservicecentre og Borgerbetjening i Aalborg Kommune af 9. april 2006 er udsendt til Sammenlægningsudvalgets medlemmer sammen med dagsordenen. Forretningsudvalget har tid-ligere modtaget bilaget.

Oplæg til Borgerservicecentre og Borgerbetjening i Aalborg Kommune

Beslutning:

Godkendt.
01:05:39 #21 Punkt 4: Placering af administrative funktioner og borgerservice 1. januar 2007.

190510.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender,
at det i sagsbeskrivelsen nævnte forslag til placering af de administrative funktioner og borgerser-vice 1. januar 2007, anvendes i den videre planlægning,
at der i forbindelse med budgetlægningen for 2007 gives en status på arbejdet med at sikre fuldt funktionsdygtige arbejdspladser for alle medarbejdere pr. 1. januar 2007, og
at Borgmesterens Forvaltning, i samarbejde med forvaltningerne, inden sommeren 2007 fremlæg-ger en samlet analyse af behovet for bygninger og arealer til varetagelse af alle kommunens funktioner og opgaver, idet anvendelsen af bygninger søges optimeret med henblik på salg og opsigelse af fremmede lejemål i den udstrækning det er muligt.


Sagsbeskrivelse

Med indgåelse af delingsaftalen med amtet pr. 30.marts 2006, er der nu klarhed over det antal med-arbejdere, som overføres fra amtet til Aalborg Kommune.

Sammenlægningsudvalget har endvidere vedtaget den kommende distriktsinddeling for Aalborg Kommune.

På denne baggrund er der i et samarbejde mellem forvaltningerne gennemført et analyse- og plan-lægningsarbejde med følgende mål:
At opnå en sikker driftssituation pr. 1. januar 2007,
At sikre en hensigtsmæssig og effektiv administration, og
At udnytte kommunens egne lokaler mest muligt, herunder de 3 rådhuse i Gandrup, Sejlflod og Nibe.

Forslaget bygger på, at langt hovedparten af de administrative funktioner placeres i Aalborg Kom-munes nuværende forvaltninger. Det er derfor nødvendigt at foretage rokeringer og i et meget be-grænset omfang at indgå nye lejemål og opsige eksisterende.

Nedenstående beskrives disse forandringer:

Borgmesterens Forvaltning kan rumme de tilførte opgaver og har ikke behov for yderligere lokaler
• Det er nu afklaret, at Skat ikke fraflytter Rantzausgade 4 i 2007, hvorfor Rantzausgade ikke mere indgår i planlægningen.
• Ny Erhvervsafdeling samt øvrige nye medarbejdere, i alt ca. 30 medarbejdere, kan rummes i forvaltningens lokaler Boulevarden 13. 3. sal.


Teknik – og Miljøforvaltningen får en nettotilgang af nye medarbejdere på i alt ca. 75.
• På Stigsborg Brygge vil der ved omflytning og kontorsammenlægning kunne indplaceres ca. 25 yderligere.
• De resterende ca. 50 søges placeret i kommunens bygning Roden 2 i Gistrup, som hidtil har været benyttet af Social- og Sundhedsforvaltningen samt Ældre- og Handicapforvaltningen.

Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen efterspørger 104 pladser, udvider lejemål og rokerer.
• Som midlertidig løsning foreslår Socialforvaltningen et samlet lejemål (2-3 år) for ca. 100 medarbejdere i Skalborg-området, til etablering af distrikt SydVest. Alternativt et lejemål samme sted til ca. 50 medarbejdere kombineret med ca. 50 medarbejdere i lokalerne Tingstedet 10 i Svenstrup. Tingstedet 10, Svenstrup vil således, afhængigt af lejemålets størrelse, senere kunne sælges. En permanent løsning med optimal placering vil blive belyst ved vurdering af flere forskellige muligheder, herunder bl.a. en ombygning af Skalborglund.
• 52 medarbejdere lokaliseres i Rådhuset i Gandrup.
• 61 medarbejdere lokaliseres i Rådhuset i Storvorde.
• Ungdomskontoret får tilgang af 24 medarbejdere, og det forudsættes, at der kan lejes yderligere lokaler hos nuværende udlejer i Kayerødsgade.
• Pladsønske (15) Østerbro 7 kolliderer med Ældre- og Handicapforvaltningens ønske. Lejemålet i Brettesvillegade skal vurderes.

Skole- og Kulturforvaltningen modtager 35 nye medarbejdere og mangler 25 pladser, som ikke kan rummes i Godthåbsgade.
• Flytning af Pædagogisk Medie Center fra Godthåbsgade til tidligere bibliotekslokaler i Aalborg Øst (som ikke har kunnet afhændes), vil sammen med;
• Flytning af Rådgivende Arkitektkontor til andre lokaler (15 pladser), kunne frigøre de mang-lende pladser i Godthåbsgade.

Forsyningsvirksomhederne kan rumme de tilførte opgaver, og har ikke behov for yderligere loka-ler.
• Tilførte opgaver samt debitorfunktion placeres, hvor Nordjysk Elhandel tidligere havde til huse.

Ældre- og Handicapforvaltningen efterspørger 15 + 26 pladser, udvider lejemål og rokerer.
• Ny ældreafdeling med behov for central placering (15 pladser) søges placeret Østerbro 7, hvor Ankenævnssekretariatet forlader lejemål i løbet af 2006.
• Bevillingsenheden for voksen/handicap lokaliserer 26 pladser i eksisterende lokaler, dels i Vej-gaard Bymidte, dels i lokaler Vodskovvej 27, Vodskov.
• Handicapafdeling (udfører) ønsker udvidet lejemål i Arkaden med 21 nye pladser som midler-tidig løsning. Disse 21 pladser samt 34 eksisterende flyttes på sigt til Hammer Bakker, og hele lejemålet i Arkaden forlades.
• 19 pladser lokaliseres i Rådhuset i Gandrup (10+9).
• 17 pladser lokaliseres i Rådhuset i Storvorde (11+6).
• 11 pladser (bevilling) lokaliseres i Nibe Rådhus. Plejehjemmet Solsiden kan vurderes, såfremt der opstår pladsproblemer.


Forvaltningen for Sundhed og Bæredygtig udvikling lokaliserer 43 arbejdspladser i Nibe Rådhus.
• Der er tale om en normering på 43.

Rådhuset i Gandrup (i alt plads til ca. 75 arbejdspladser) rummer herefter.
• 52 fra Social- og Sundhedsforvaltningen
• 19 fra Ældre- og Handicapforvaltningen
• 2-3 fra Borgerservice
• I alt disponeret = 73 - 74 arbejdspladser.

Rådhuset i Storvorde (i alt plads til ca. 80 arbejdspladser) rummer herefter.
• 61 fra Social- og Sundhedsforvaltningen
• 17 fra Ældre- og Handicapforvaltningen
• 2-3 fra Borgerservice
• I alt disponeret = 80- 81 arbejdspladser.

Rådhuset i Nibe (i alt plads til ca. 62 arbejdspladser) rummer herefter.
• 43 (normering) fra forvaltningen for Sundhed og Bæredygtig udvikling
• 11 fra Ældre- og Handicapforvaltningen
• 2-3 fra Borgerservice
• I alt disponeret = 56 -57 arbejdspladser.

Beslutning:

Godkendt.
01:13:05 #24 Punkt 5: Seniorordning.

190485.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender, at Robert Sørensen får en seniorordning/fratrædelsesaftale i forbindelse med fratrædelse den 31. januar 2007.

Sagsbeskrivelse

1. januar 2007 overgår socialchef Robert Sørensen, Sejlflod Kommune til ansættelse i Aalborg Kommune som en følge af lovgrundlaget for kommunalreformens gennemførelse. Robert Sørensen overgår med rettigheder og pligter, herunder kravet til, at han skal tilbydes en anden passende stil-ling i den ny kommune.

Robert Sørensen fylder 60 år i januar 2007 og har efter eget ønske valgt at stoppe med udgangen af januar måned 2007 for at gå på førtidstjenestemandspension, hvorfor Sejlflod Kommune, Robert Sørensen og dennes faglige organisation har indgået en fratrædelsesaftale, som bl.a. betyder, at Ro-bert Sørensen stopper 31. januar 2007, men reelt stopper med at arbejde med udgangen af december måned 2006 for at afvikle ferie m.m. i januar måned 2007.

Fratrædelsesaftalen skal godkendes af Sammenlægningsudvalget i Aalborg Kommune, da den først har virkning efter 1. januar 2007.

Robert Sørensen er ikke indplaceret i ny stilling i Aalborg Kommune fra 1. januar 2007.

Det er aftalt, at fratrædelsesaftalen indeholder følgende "pakke":

• Robert Sørensen fratræder i Aalborg Kommune med udgangen af den måned, hvor han fylder 60 år, det vil sige 31. januar 2007, for at gå på aldersbetinget førtidspension.

• Robert Sørensen tillægges 2 års ekstraordinær pensionsalder ved fratrædelsen, når han overgår til aldersbetinget førtidspension, jf. Rammeaftalens § 6, stk. 2.

• Førtidspensionen udbetales uden procentfradrag, jf. Rammeaftalens § 6, stk. 3.

• I forbindelse med fratrædelsen udbetales en godtgørelse svarende til 4 måneders løn.

Økonomi
4 måneders godtgørelse udgør i alt 183.833 kr., tillæggelse af 2 års pensionsalder udgør i alt 159.933 kr. og fritagelse for procentfradrag i pensionen udgør i alt ca. 23.900 kr. årligt.

Beslutning:

Godkendt.
01:13:16 #25 Punkt 6: Seniorordning.

190473.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender, at Erik Uhre Schmidt får en seniorordning/fratrædelsesaftale med udgangen af august måned 2008 for at gå på førtidstje-nestemandspension.


Sagsbeskrivelse

1. januar 2007 overgår kommunaldirektør Erik Uhre Schmidt, Hals Kommune til ansættelse i Aal-borg Kommune som en følge af lovgrundlaget for kommunalreformens gennemførelse. Erik Uhre Schmidt overgår med rettigheder og pligter, hvilket bl.a. indebærer, at han skal tilbydes en anden passende tjenestemandsstilling i den ny kommune.

Efter aftale med repræsentanter for Sammenlægningsudvalget i Aalborg Kommune har man indgået en aftale for Erik U. Schmidts fortsatte arbejde i Aalborg Kommune efter 1. januar 2007. Aftalen, som indebærer tilbud om fortsat beskæftigelse i en nærmere aftalt konsulentstilling og i tilknytning hertil en fratrædelsesaftale i henhold til kap. 4 i Rammeaftale for seniorordninger, blev godkendt i Sammenlægningsudvalget den 6. marts 2006.

Fratrædelsesaftalen er godkendt af byrådet i Hals Kommune og den faglige organisation under for-behold af Sammenlægningsudvalgets efterfølgende godkendelse.

Aftalen skal godkendes af Sammenlægningsudvalget, da den først har virkning efter 1. januar 2007.

Det er aftalt, at fratrædelsesaftalen indeholder følgende "pakke":

• Erik Uhre Schmidt fratræder sin stilling og tjenestemandsansættelse i Aalborg Kommune med udgangen af den måned, hvor han fylder 60 år, det vil sige 31. august 2008, for at gå på alders-betinget førtidspension.

• Erik Uhre Schmidt tillægges 4 års ekstraordinær pensionsalder ved fratrædelsen, når han over-går til aldersbetinget førtidspension, jf. Rammeaftalens § 6, stk. 2.

• Førtidspensionen udbetales uden procentfradrag, jf. Rammeaftalens § 6, stk. 3.

• I forbindelse med fratrædelsen udbetales en godtgørelse svarende til 6 måneders løn.

• Aftalen er betinget af, at Erik Uhre Schmidst ikke fratræder stillingen ved Aalborg Kommune før august måned 2008.


Økonomi
6 måneders godtgørelse koster i alt 349.600 kr., tillæggelse af 4 års pensionsalder koster i alt 385.654 kr. og fritagelse af procentfradrag i pensionen koster i alt ca. 29.000 kr. årligt.

Beslutning:

Godkendt.
01:13:25 #27 Punkt 7: 20 almene ældreboliger (boliger for sindslidende) med serviceareal, hjørnet af Skydebanevej og Egholm Færgevej - Støtte (skema A).

186984.

Følgende sag fremsendes til Sammenlægningsudvalgets godkendelse i henhold til Bekendtgørelse om regulering af væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne i 2006:

Aalborg Byråds behandling af sagen:

”Teknisk Udvalg indstiller, at byrådet godkender ansøgning om støtte.

Magistraten anbefaler indstillingen.

Mariann Nørgaard og Nils Bell var fraværende.


Sagsbeskrivelse

20 almene ældreboliger (boliger for sindslidende) med serviceareal, hjørnet af Skydebanevej og Egholm Færgevej

Bygherre: Boligselskabet Limfjorden, Afdeling 29 og 30.

Boligerne skal etableres og finansieres som almene ældreboliger med tilknyttet serviceareal efter lov om almene boliger m.v.

Teknisk Udvalg valgte på mødet den 24. november 2005 (punkt 24) Boligselskabet Limfjorden som bygherre på baggrund af en afholdt åben konkurrence efter bestemmelserne i almenboligloven og udvalget valgte samtidig Limfjorden som driftsherre. Boligerne bliver indrettet som boliger for sindslidende med kommunal anvisningsret og Ældre- og Handicapforvaltningen som brugere.

Byggeopgaven blev udbudt som et byggeri med 14 boliger. Antallet af boliger er senere, efter ønske fra Ældre- og Handicapforvaltningen og for at udnytte det specielle byggefelt i lokalplanen opti-malt, ændret til 20 boliger. Heraf indrettes 2 boliger som akutboliger beregnet for kortere varende ophold.

Byggeriets art Antal boliger Husleje pr. måned Planforhold

Etagebyggeri 18 2-vær. á ca. 73 m2
2 1-vær. á ca. 61 m2 5.515 kr.
4.556 kr. Lokalplan 05-057 - Boligområde m.m. ved Fjordparken

Projektet omfatter opførelse af en bebyggelse på et kommunalt ejet areal på hjørnet af Skydebanevej og Egholm Færgevej. Arealet overtages af Limfjorden.

Byggeriet er planlagt opført som en samlet enhed omkring en lukket atriumgård. Byggeriet opføres i 1½ etage med ensidig taghældning stigende fra 1 etage mod vest til 2 etager mod øst. Facader vil fremstå som en kombination af mørkt murværk og træbeklædning og indvendigt med hovedsageligt vandskuret murværk. Taget vil blive udført med tagpap med listedækning. Der placeres 13 boliger med fælles køkken og opholdsstue samt personalerum i stueetagen og 7 boliger, herunder 2 akutbo-liger, med fælles opholdsrum og depotrum samt kontorer og personalerum på 1.sal. Den fælles op-holdsstue udføres i fuld bygningshøjde og med indvendig trappe og lift til 1. sal, så der bliver sam-menhæng mellem de to etager. De almindelige boliger bliver på ca. 73 m2 og vil blive indrettet han-dicapegnede med opholdsstue, soverum, mindre køkken og badeværelse. Akutboligerne bliver på ca. 61 m2 og indrettes med separat soverum og badeværelse samt fælles opholdsrum med køkken. Det samlede boligareal er planlagt til 1.440 m2 og det samlede serviceareal til 179 m2.

De 14 boliger er medtaget i boligprogram 2005 og de supplerende 6 boliger er fra boligprogram 2006.

Projektet er gennemgået og bearbejdet i en projektgruppe, som er nedsat af Ældre- og Handicapfor-valtningen, med bruger- og personalerepræsentanter fra lokalområdet og repræsentanter fra interes-seorganisationer samt boligorganisation og rådgivere.

Ældre- og Handicapudvalget har i mødet den 22. marts 2006 godkendt projektet med den budgette-rede anskaffelsessum og husleje.

Økonomi
Udbudsmaterialet i forbindelse med valg af bygherre indeholdt bl.a. en beskrivelse af grunden og projektet med 14 boliger, et boligareal på ca. 984 m2 og et serviceareal på ca. 140 m2 samt en for-ventet anskaffelsessum på 15.500 kr. pr. m2.

Efter at projektet nu er udvidet til 20 boliger og efter at projektet er blevet yderligere bearbejdet af rådgivere og i projektgruppen er den budgetterede anskaffelsessum steget til 17.633 kr. pr. m2.

De væsentligste begrundelser for den højere anskaffelsessum i forhold til konkurrencematerialet i forbindelse med bygherreudbuddet er følgende:

Oprindeligt var der kun akutboliger og personalefaciliteter, der var placeret på 1. sal. Med udvidel-sen til 20 boliger inden for det oprindelige bygningsprofil er der nu også placeret permanente boliger på 1. sal. Det betyder ekstraudgifter til elevatorlift og til sprinkling af bygningen på 1,1 mio. kr. Dertil kommer ekstraudgifter til håndtering af forurenet jord på 300.000 kr. og til facadematerialer (mørke mursten og træfacader af hensyn til det arkitektoniske udtryk) på i alt 350.000 kr. (et ønske fra kommunens planmyndighed) samt ikke mindst en generel stigning i byggeomkostningerne på ca. 800.000 kr. (5%) siden bygherreudbuddet i september 2005.

En samlet budgetmæssig stigning på ca. 1.600 kr. pr. m2. Herudover har der været mindre stigninger på omkostningssiden.

Staten har pr. 1. januar 2004 indført maksimumbeløb for almene boliger, som for ældreboliger i provinsen påbegyndt i 2006 er på 18.220 kr. pr. m2.


Anskaffelsessummen ligger på niveau med det senest godkendte ældreboligbyggeri, byggeriet på Hjørringvej på den gamle lervarefabriks grund i Nørre Uttrup. Selvom disse boliger er mere om-kostningstunge rent indretningsmæssigt end omhandlede byggeri, som indretningsmæssigt mere kan sammenlignes med familieboliger, så skal der her betales fuldt kloaktilslutningsbidrag, som gør at grundudgifterne alene af den grund bliver 653 kr. dyrere pr. m2 end byggeriet på Hjørringvej.

Anskaffelsessum og finansiering af boliger (pr. februar 2006):

Anskaffelsessum Realkreditlån
(91%) Kommunal
grundkapital
(7%) Kommunal
garanti
(26%)
- - - Kr. - - -
25.391.000 23.105.810 1.777.370 6.601.660

Sagen medfører ikke kommunal ydelsesstøtte. Ydelsesstøtte betales fuldt ud af staten.

Udgiftsfordeling: Grundudgifter 17%, omkostninger 17% og håndværkerudgifter 66%.

Ifølge det foreløbige driftsbudget er den årlige boligafgift pr. m2 beregnet til 903 kr. Heraf udgør kapitaludgifterne 640 kr. og øvrige driftsudgifter excl. forsyningsudgifter 263 kr. pr. m2 pr. år.

Servicearealerne er på 179 m2 og den samlede anskaffelsessum er budgetteret til 3.156.000 kr. sva-rende til 17.633 kr. pr. m2.

På baggrund af ovennævnte og de planmæssige bindinger men især usikkerheden omkring prisud-viklingen i byggebranchen frem til licitationstidspunktet, må den budgetterede anskaffelsessum og husleje anses for niveauet for denne type boliger på nuværende tidspunkt.”

Aalborg byråd har godkendt indstillingen den 24. april 2006.

Peter Reinau, Niels Tvilling Larsen, Luffe Horndal, Henrik Nielsen og Mariann Nørgaard var fra-værende.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender beslutningen.

Beslutning:

Godkendt.
01:13:44 #30 Punkt 8: Det nye Aalborgs redegørelse 2007 om brug af KAN-tilbud omfattet af rammeaftalen og SKAL-tilbud.

184155.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender, at den udarbejdede rede-gørelse for 2007 om forventet brug af sociale KAN-tilbud omfattet af rammeaftalen samt SKAL-tilbud videresendes til Regionsrådet i Nordjylland.


Sagsbeskrivelse

Kommunalbestyrelsen skal, jf. lov om social service af 24. juni 2005 og lov om almene boliger fra 21. juni 2005, årligt udarbejde en redegørelse om kommunens behov for og forventede brug af de KAN-tilbud, der overtages 1. januar 2007 af henholdsvis regionen og kommunerne i regionen.

Ifølge bekendtgørelsen sendes redegørelsen til Regionsrådet inden den 1. maj. Som følge af et tids-krævende arbejde i regionen – og dermed en forsinkelse - med at udvikle en velegnet skabelon til brug for afrapportering kan denne frist ikke overholdes.

Redegørelsen indgår som led i den årlige rammeaftale mellem Regionsrådet og kommunalbestyrel-serne. Rammeaftalen er et planlægnings- og udviklingsværktøj, der skal sikre en åben dialog om udviklingen på det sociale område og på det almene ældreboligområde samt skabe gennemsigtighed og åbenhed for borgerne. Et udkast til rammeaftalen forelægges Sammenlægningsudvalget i forbin-delse med budgetlægningen for 2007, og der foretages prioritering af behovet for eventuelt yderli-gere pladser. Rammeaftalen fastlægger omfanget af kommunalbestyrelsens forpligtelse til at stille tilbud til rådighed for andre kommuner i regionen og vilkårene herfor.

Den samlede rammeaftale for alle KAN-tilbud i Nordjylland indgås senest den 15. oktober 2006 for budgetåret 2007.

Det nye Aalborg har foretaget en vurdering af det forventede pladsbehov på sociale KAN-tilbud for 2007 og for budgetoverslagsårene frem til og med 2010 for Det nye Aalborg - jf. bilag A.

Kommunerne i Region Nordjylland har endvidere besluttet, at der i forbindelse med udarbejdelse af rammeaftalen for KAN-tilbud ligeledes skal udarbejdes en tilsvarende aftale, som omfatter sociale SKAL-tilbud, der overgår til kommunerne pr. 1. januar 2007. Dette med henblik på at opnå et sam-let overblik over pladsbehovene på det sociale område. Det forventede forbrug af SKAL-tilbud fremgår af bilag B. I bilag B indgår samtidig de sociale tilbud, hvor Aalborg Kommune dækker den amtslige forsyningsforpligtelse og gennem en længere periode har solgt pladser til andre kommuner i Nordjylland.

Endvidere indgår oversigt over behovet for tilbud uden for Region Nordjylland i særskilt bilag C, hvor der forventes uændret behov for pladser i perioden 2007-2010.


Pladsbehov i 2007-2010
Som det fremgår af bilag A forventes der fra 2007 generelt set et uændret behov for pladser i KAN-tilbuddene. Dog vurderes på nuværende tidspunkt et øget behov for pladser i aflastningstilbud for handicappede børn og unge – primært til børn og unge med ADHD, Tourette syndrom og lignende diagnoseområder. Endvidere er der en væsentlig venteliste til døgntilbud for voksne sindslidende.

Som det fremgår af bilag B forventes der generelt set et uændret behov for pladser i SKAL-tilbuddene.

Vurderingerne er foretaget under hensyntagen til den indgåede hensigtserklæring mellem kommu-nerne i Region Nordjylland om uændret anvendelse af tilbuddene i perioden 2006 - 2008 med min-dre andet er aftalt.

Tidsplan
Handicaprådet 3. maj 2006
Forretningsudvalget 8. maj 2006
Sammenlægningsudvalget 15. maj 2006

Handicaprådet har ingen bemærkninger til redegørelsen.

Efter den politiske behandling sendes redegørelsen til Regionsrådet i Nordjylland.

Bilag A, B og C er tidligere udsendt til Sammenlægningsudvalgets medlemmer.

Bilag A - KAN-tilbud skabelon, Det nye Aalborgs redegørelse
Bilag B - SKAL-tilbud skabelon Aalborg kommunes redegørelse
Bilag C - Anvendelse af tilbud i andre regioner

Beslutning:

Den radikale gruppe foreslår et nyt "at" som tilføjelse til indstillingen:
Rammeaftalerne skal hvert år høres blandt relevante involverede parter.
Forslaget og indstillingen godkendt.
Socialistisk Folkeparti bemærker til bilag B, at der i Aalborg er et behov for døgnpladser under servicelovens § 94, som pt. ikke opfyldes.
01:26:53 #32 Punkt 9: Drift af specialtandplejen.

174616.

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender , at Aalborg Kommune pr. 1. januar 2007 driver specialtandplejetilbud for egne borgere og borgere i andre kommuner i Region Nord.


Sagsbeskrivelse

Med den nye sundhedslov overtager kommunerne pr. 1. januar 2007 ansvaret fra amtet for at tilby-de et specialiseret tandplejetilbud til sindslidende, psykisk udviklingshæmmede m.fl., der ikke kan benytte de almindelige tandplejetilbud i børne- og ungdomstandplejen, praksistandplejen eller om-sorgstandplejen.

Klinikken i Hammer Bakker, som i dag benyttes af amtet til specialtandpleje overgår således til Aal-borg Kommune den 1. januar 2007, ligeledes overgår personale herfra til Aalborg Kommune.

Patientgrundlag
I august 2005 var der registret 537 amtstandplejepatienter fra kommunerne i Nordjylland – samt 126 kommunale patienter, og 70 patienter på narkoseventeliste. (Der kan dels være tale om børne-patienter – henvist fra kommuner, især kommuner med praksistandpleje, og dels patienter indenfor amtstandplejens målgruppe, angste børn og børn med stort behandlingsbehov). Af de 537 patienter var de 265 fra Det nye Aalborg, hvilket således svarer til knap 50% af alle registrerede amtstand-plejepatienter. Ifølge sundhedsstyrelsen bør specialtandplejen for at opretholde bæredygtighed have et patientgrundlag svarende til ca. 800 patienter (et befolkningsgrundlag på minimum 150.000 – 200.000).

Social- og Sundhedsforvaltningen har rettet forespørgsel til de øvrige kommuner i Region Nord om, hvorvidt de ønsker at købe ydelser indenfor specialtandplejen af Aalborg Kommune. På nuværende tidspunkt har 6 kommuner svaret, at de ønsker at købe ydelser af Aalborg Kommune, og der afven-tes tilbagemelding fra de øvrige kommuner. (se bilag)

Ved salg af ydelser i specialtandplejen til andre kommuner i Region Nord er det Social- og Sund-hedsforvaltningens udgangspunkt, at forebyggende tandpleje og undersøgelser (uden narkose) mest hensigtsmæssigt løses af egen kommunale tandpleje i nærmiljøet, og at behandling på klinikken i Hammer Bakker primært er til patienter, som behandles i narkose samt i enkelte andre særlige situa-tioner. Det vil dog samtidigt være nødvendig at samarbejde med Aalborg Sygehus - Region Nord vedrørende behandling i generel anæstesi af patienter med diabetes, visse lunge, nyre og hjertesyg-domme samt meget overvægtige patienter med et BMI (Body Mass Index) over 35. Til disse patien-ter er det nødvendigt med en medicinsk back-up og en eventuel mulighed for sengeplads. Tandple-jen vil fortsat kunne varetage den tandlægelige behandling.


På nuværende tidspunkt foregår opsøgende og forebyggende behandling i amtstandplejen dels på klinikken i Hammer Bakker, amtets institutioner og hos hjemmeboende via tandplejens mobile en-hed. De ydelser som i dag foregår på tandklinikken i Hammer Bakker er primært traditionel behand-ling, der for stor del vedkommende foregår i narkose. (Kilde: Amtstandplejen i Nordjylland – au-gust 2005)

Taksten for køb af specialiserede tandplejetilbud i Aalborg Kommune
Taksten for tilbuddet vil afspejle den faktiske pris bag det leverede tilbud. Jf. KL’s vejledninger skal den fulde omkostning forbundet med driften af et tilbud regnes med i taksten. Dette vil bl.a. omfatte:
• Ledelse
• Løn- og personaleadminstration
• Ejendoms- og kapitaludgifter
• IT-administration/support
• Økonomistyring
• Juridisk bistand.

Jf. møde i Sammenlægningsudvalget den 16. januar 2006 blev det besluttet at tilkendegive overfor amtet, at anlægsprojekt til udbygning af tandklinikken i Hammer Bakker til en værdi af 2.790.000 kr. kan iværksættes. Amtet har efterfølgende oplyst, at udbygning ikke kan nå at blive gennemført i år, og at Aalborg Kommune må behandle sagen som en anlægsbevilling i forbindelse med budget 2007, hvis projektet ønskes gennemført. Denne del vil således også indgå i takstberegningen, hvis projektet gennemføres.

Mellemkommunal aftale om køb af ydelser
Forventet køb af ydelser og betalingsmodel skal aftales med de kommuner, som ønsker at købe spe-cialtandplejeydelser, og indgå i aftaler mellem kommunerne i regionen.

Bilag er tidligere udsendt til Sammenlægningsudvalgets medlemmer.

Bilag til indstilling af drift af specialtandplejen

Beslutning:

Godkendt.


01:26:58 #34 Punkt 10: Nibe Kommune - Byggemodning af areal vest for Præstegårdsvej til parcel-hus/tæt-lav bebyggelse.

190218.

Følgende sag fremsendes til Sammenlægningsudvalgets godkendelse i henhold til Bekendtgørelse om regulering af væsentlige økonomiske dispositioner i kommunerne i 2006:

Nibe Byråds behandling af sagen:

”Sagsfremstilling:
Nibe Kommune har ikke flere grunde i Farstrup til salg i lokalplan 32, Præstegårdsvej.

I lokalplanen er der vest for Præstegårdsvej udlagt et område til parcelhuse/dobbelthuse og tæt-lav bebyggelse, der endnu ikke er taget i brug. Området indeholder 8 parcelhusgrunde og 2 storparceller med 10 og 12 boligmuligheder for tæt-lav bebyggelse.

Teknisk forvaltning har udarbejdet et byggemodningsoverslag for boligveje i området samt udbyg-ning af Præstegårdsvej mod vest. Vejforløbet fremgår af vedlagte kortbilag 4 og 5 fra lokalplanen.

Med baggrund i overslaget kan der træffes beslutning om at udbyde områdets parceller til salg.

Lovgrundlag:

Økonomiske konsekvenser:
Af overslaget fremgår det, at i år 1 skal der anvendes 1.3 mill. kr. til byggemodning af veje, udstyk-ning af halvdelen af parcellerne, salgsudgifter, projekt og udgift til tilslutningsbidrag for 4 grunde.

Vejene udføres uden kantsten og asfalt i det første år.

Ved salg af 4 parcelhusgrunde i år 1 vil der være et budgetunderskud på 336.000 kr.

Salgsprisen for en parcelhusgrund vil blive 137.500 kr. + 105.050 kr. i tilslutningsudgifter. Denne pris er ca. 100.000 kr. højere end etape 1.

Den nye salgspris er udregnet pr. grund efter at området i etape 3 giver balance i udgifter og ind-tægter.

Høring:

Bilagsfortegnelse:
Kortbilag 4 og 5 fra lokalplan 32
Overslag for byggemodning af etape 3 og forslag til salgspris for storparceller og parcelhusgrunde


Indstilling:
Forvaltningen indstiller at der godkendes en salgspris på 78 kr. pr. m2 og en byggeretspris på 84.000 kr. for parcelhusgrunde og 50.000 kr. for tæt-lav. Det indstilles ligeledes at der frigives et rådighedsbeløb på 1.306.500 kr. til udgifter og en indtægt på -970.100 kr. og at byggemodningen igangsættes når der er solgt eller indgået aftale om mindst 2 parcelhusgrunde eller 1 storparcel.

Bemærkning fra Økonomisk afdeling:
Det bemærkes, at der ikke er afsat rådighedsbeløb i 2006 til projektet, og at beslutning om at med-dele anlægsbevilling derfor kræver sammenlægningsudvalgets godkendelse.

Beslutning udvalg/byråd:

Økonomiudvalget, den 11. april 2006:
Anbefales som indstillet overfor Byråd og Sammenlægningsudvalg.

Byrådet, den 19. april 2006:
Vedtaget.”

Forretningsudvalget indstiller, at Sammenlægningsudvalget godkender beslutningen, idet mind-steprisen sættes til 78 kr./m2, og at der foretages offentligt udbud.

Følgende bilag ligger på sagen:

Nibe Kommune - Forslag til salgspris for storparceller og parcelhusgrunde - Præstegårdsvej
Nibe Kommune - Kortbilag 4 og 5 fra lokalplan 32
Nibe Kommune - Overslag for byggemodning af etape 3 - Præstegårdsvej

Beslutning:

Forretningsudvalgets indstilling godkendt.





Mødet hævet kl. 16.30
Top
;