Flyvestation Karup.

Nummer A43
Type Arkivalier
Arkivskaber Flyvestation Karup
Beskrivelse Einsatzhafen Grove (april 1940 - 7. august 1940)
Fliegerhorst Grove (8. august 1940 - 31. maj 1945)
RAF Station Grove (1. juni 1945 - 14. december 1945
Karup Flyveplads (15. december 1945 - 7. februar 1951)
Flyvestation Karup (8. februar 1951 - )
Født/stiftet 1940
Bemærkning Pladsen blev anlagt af den tyske besættelsesmagt i perioden maj 1940 - maj 1945. Etableret først som "Einsatzhafen Grove" og siden "Fliegerhorst Grove".

En notits i Kjellerup Avis 8. maj 1945 under overskriften: "Karup Flyveplads overtaget af frihedskæmpere" fortæller, at Flyvepladsen nu er overtaget af Frihedsbevægelsen i Herning, og at det derefter er meningen af de godt 2000 flygtninge i Herning i løbet af kort tid skal overføres til flyvepladsen.

Allerede den 7. maj havde personel fra Statens Civile Luftværn (C. B.) overtaget vagten ved de to flygtningelejre i området. Flyvepladsen blev af Indenrigsministeriet anvendt som lejr for ca. 22.000 tyske flygtninge. De 1.500 grave ved Kølvrå og 1.300 grave ved Grove vidner om den periode.

Fra krigens afslutning var pladsen under Royal Air Force Regiment kontrol indtil 14. december 1945.
Vagten på Flyvepladsen blev ved en højtidelighed 14.12.1945 kl. 14 for første gang overdraget til danskerne, i form af et vagtdetachement fra 4. Kompagni af 4. Bataillon i Odense med Kaptajn K. N.
S. Bahnsen som chef, som var ankommet dagen før. Dette detachement skulle senere suppleres med flyvetropper.

I slutningen af 1945 ændredes navn til "Karup Flyveplads".

Brandstationen var bemandet af CBU'er. De første styrker fra Hærens Flyvetropper ankom januar 1946. De overtog efterhånden alle vagterne. De sidste flygtninge forlod lejrene i 1949.

I juli og august måned 1946 transporteredes skrottet af de sprængte fly til Herning (hjørnet en Tingvej og Holingvej), hvor det hele blev lagt på marken hos Hmd. Chr. Mikkelsen. Herning Produkthandel ved Brdr. Hansen havde købt både marken og de 600 tons skrottede flyvemaskine rester.

20 december 1946 ankom de første fem af ialt otte Harward maskiner fra England. Sammen med de tidligere ankomne ca. 25 Oxford maskiner, var det samlede antal fly herefter oppe på omkring 30 ved årsskiftet 1946-47.
I 1947, mens oberst Tage Andersen var chef, etableredes Harvardskolen for optræning af piloter til de nye typer fly.
Hovedværksted Karup fik sin start i 1947 tillige med en forsyningstjeneste.

De besluttedes at Karup skulle huse landets første jetjagereskadrille. I august 1949 ankom de første to af de i England bestilte 60 Gloster Meteor (jetfly) til Karup. Inden årets udgang var 20 fly ankommet.

Efter Flyvevåbnets oprettelse fik pladsen 8. februar 1951 navneforandring til "Flyvestation Karup". Samme år den 8. august oprettedes Idrætsforeningen Flyvestation Karup (IFK).

Siden Danmark blev medlem af NATO i 1949 har flyvestationen været et vigtigt led i opbygningen af det danske flyvevåben. De fleste enheder blev opbygget med fly fra våbenhjælpsprogrammet, det var fly af typerne T-33, F-84G, RF-84F og F-100. Flyvestationen var fra 1970 hjemsted for Drakenflyene. Flyvestationen udgør ca. 3000 hektar.

I 1951-1953 udbyggedes betonstartbanerne og dispersals. Arbejdet blev foretaget af Hoffmann & Sønner.
I 1953 blev det besluttet at ansætte en feltpræst på Flyvestationen. Præsten ville få hovedparten af sit arbejde på Flyvestationen og samtidig blive hjælpepræst hos sognepræsten i Grove-Simmelkjær.

2. februar 1955 etableredes et nationalt hovedkvarter (Flyvertaktisk Kommando) og senere også et NATO hovedkvarter (HQ BALTAP).

Fra o.1964 til o.1968 arrangerede Flyvestationens velfærdstjeneste lokalt besøg af grønlandske drenge. Drengene blev fløjet fra Værløse til Karup og tilbage igen efter endt besøg. Besøget indebar bl.a. idrætslige aktiviteter med Karup lokale idrætsforening (KIF)(A298) og det senere KKIK (A85). Drengene kom fra forskellige steder i Grønland. Flyvevåbnet returnerede drengene 3 ugers besøg i Danmark.

26.6.1968 gæstede et svensk Draken fly for første gang på dansk jord, som led i en demonstration af flyvevåbnets kommende nye flytype.

Inden 1972 etableredes Kølvrå Bibliotek (Se A310) på Flyvestationen. Dette fungerede i 19 år frem til sommeren 1989, hvor det flyttedes til Kølvrå Skole (Se A13).

I 1978 besøgte Dronning Margrethe II Flvestation Karup.
18. september 1978 nedbrændte en lagerhangar som følge af uheldig omgang med en blæselampe i forbindelse med tørring af hangarens sokkel. Hangaren, som brændte totalt ned indeholdt reservedele til F-100 og Draken fly. Et år efter blev de samlede omkostninger ved branden opgjort til ialt omkring 13 mio. kr.

1979 overførtes Flyvevåbnets Hundeskole til Karup. 28. februar brændte en hangar hvori bl.a opbevaredes 3 Drakenfly. Disseblev dog reddet ud.

I april 1984 besøgte Dronning Margrethe II, Finderup øvelsesterræn og derefter Enhedskommandoen på Flvestation Karup.

I 1987 etableredes HAWK Afdeling Vest tillige med ESK534.

I 1992-93 nedlagdes Draken eskadrillerne. Senere overførtes Flyveskolen fra Avnø til Karup.

På flyvestationen blev i 1992 oprettet "Danish Aerotech" sammen med firmaet Element Metech samtidig med Draken-flyenes udfasning. Disse overtog Draken-flyenes hovedværkstedsbygning og mange af mekanikerne blev ansat civilt. Element Metech tog sig af kalibrerings opgaver indledningsvis for militæret, men senere også for private. Firmaet havde op til 60 ansatte indtil årsskiftet 2024-25, hvor det flyttede til en nybygget domicil på Fastrupdalen, Herning
Danish Aerotech havde i sin storhedstid ca. 80 ansatte. Firmaet gik konkurs 21. december 2015. Alle aktiviteter i konkursboet blev købt af erhvervsmanden Peter Bennedsen, Sdr. Felding, som også var en del af den tidligere ejerkreds.

I 1993 etableredes Hærens Operativ Kommando på Karup og samtidig så Flyvervåbnets Operationsstøtteskole dagens lys.

21. maj 1998 blev der for første gang afholdt brændertræf på Flyvestationen. Efter uheldige episoder i Spjald året før, invilligede Flyvestationen, efter aftale med politiet, i at lægge jord (rullebanen i Grove) til at træffet kunne afvikles under lidt mere kontrollerede former. Ved første træf gæstede ca. 4000 mennesker begivenhenden.

I juni 2003 overflyttedes Hærens Flyvetjeneste med 125 mand og 24 helikoptere fra Flyvestation Vandel til Flyvestation Karup, hvor den fik betegnelsen Eskadrille 724.

12. december 2005 åbnes en ny hovedindgang ved den gamle Gedhus vagt.

11. januar 2006, kl 15:03 landede den første af i alt 14 EH-101 Merlin helikopter.

18 maj 2006 blev der holdt reception i anledning af messens 60 års jubilæum. I den forbindelse blev major Villy Høgfeldt udnævnt som messens første æresmedlem, idet han i 45 år havde været medlem af messens bestyrelse.

I 2006 nedlagdes HAWK Afdeling Vest samt HAWK eskadrillerne samtidig etableredes Combat Support Wing (CSW), Helikopter Wing Karup, Air Control Wing (ACW), Joint Movement and Transportation Organisation (JMTO) [pr. 1.11.2013] samt Flyvevåbnets Førings- og Operationsstøtteskole (FFOS). FFOS ændrede i 2010 navn til Airforce Training Center (AFTC).

I 2011 overførtes Søværnets Flyvetjeneste til Flyvevåbnet og fik betegnelsen ESK 723.

I forlængelse af et omfattende Forsvarsforlig besluttedes det at sammenlægge Hærens Operative Kommando (HOK), Flyvetaktisk Kommando (FTK) og Søværnets Operative Kommando (SOK) til en Værnsfælles Forsvarskommando (VFK) med placering på Flyvestation Karup. Samtidig oprettedes Flyverstaben, senere benævnt Flyverkommandoen, Hærstaben, senere benævnt Hærkommandoen og Marinestaben, senere benævnt Marinekommandoen.

I 2015 og 2016 indflyttedes det tidligere SOK fra Århus og Brabrand til Karup.
Onsdag 11. maj 2016 ankom de første af ialt ni Seahawk helikoptere til Helicopter Wing Karup.

I 2018 blev National Air Operation Centre (NAOC) etableret i den store bunker 1137.

I 2019 blev CSW og AFTC begge nedlagt. I stedet blev Operations Support Wing (OSW) oprettet.

I anledning af Flyvevåbnets 70 års fødselsdag i 2020 lavede Lokalhistorisk Arkiv (A25) en mindre udstilling på Biblioteket i Karup. Udstillingen med titlen "Hyldest til Flyvevåbnet 70 år" fandt sted i oktober måned. Materialer fra denne forefindes under A25-122 i magasin på lokation D-4-2.

19.6.2022 afholdt Flyvestationen igen Air Show efter dette store arrangement havde været udsat grundet Corona.


Siden 1965 har den civile luftfart opereret fra flyvestationens område i form af Karup Lufthavn (se A92)
Periode 1945 - 2025
Se på kort
Type Sogn (1000-2050)
Enhed Karup Sogn (Viborg Kommune) (1000-2050)
Arkiv Karup Egnsarkiv

Yderligere indhold

1 1975-2012 - Diverse andet
1a 2016 - Bøger
2 1970-1971 - Ejendomsdokumenter
2a 2010 - Sportsfiskerforening
3 1946-2000 - Billeder
4 1947-1951 - Udklip
4a 1952-1980 - Udklip
5 1981-1992 - Udklip
6 1997 - Udklip
7 1998 - Udklip
8 1999 - Udklip
8a 2000 - Udklip
9 2001 - Udklip
10 2003 - Udklip
11 2005 - Udklip
12 2007 - Udklip
13 2008 - Udklip
14 2009 - Udklip
15 2010 - Udklip
16 2011 - Udklip
17 2012 - Udklip
18 2013 - Udklip
19 2014 - Udklip
20 2015 - Udklip
21 2016 - Udklip
Top
;