Navnet Kølvrå kan være udledt af det gammeldansk "køl" altså et køligt sted. Anden halvdel af ordet "vrå" betyder krog eller hjørne og henviser muligvis til det faktum at Kølvrå lå i udkanten af det tidligere Karup Sogn.
Kølvrå By blev grundlagt i 1950, da en lille flok civile håndværkere med smeden Aage Kjærsgaard-Hansen fra bygningstjenesten på Flyvestationen i spidsen stiftede ”Boligforeningen Granly” 27. marts 1950 (Se A36) med ham selv i spidsen som formand for at skaffe billige lejeboliger for de ansatte på Flyvestationen (Se A43). Boligforeningen købte jord for 38.000 kr. hos slagter Andersen på Kølvrågård, som byen fik sit navn efter. Dengang var der sandede marker, grusgrave og småplantager, hvor Kølvrå ligger i dag.
De første 14 huse, (afd. 1) hvor af de første var klar til indflytning 1.6.1951, blev bygget langs en markvej i en plantage.
Før husene var færdige måtte foreningen planlægge på yderligere 45 (Afd. 2) huse og kort tid efter var der behov for yderligere 101 (Afd. 3) huse. Som markering af der nu blev tale om en ny bys tilblivelse, blev der indmuret et dokument for grundlæggelsen i huset på Fyrrevej 6, hvor der iøvrigt var kommunekontor indtil dette flyttede til Uhrevej 20. Samtidig med de første huse blev der bygget forretninger både ved landevejen og som et butikstorv.
Nu forlangte Boligministeriet at få en byplan og Kølvrå blev dermed den første danske by, der blev planlagt helt fra grunden. Landinspektør E. Løhren og arkitekt Ernst Thomsen udstak grundene i byen og det tilhørende vejnet. Ingen vejkryds og snoede veje af hensyn til trafikssikkerheden var hans klare vision. Da planen blev offentliggjort i 1952 var den så revolutionerende at Polyteknisk Læreanstalt valgte at bruge den som et skoleeksempel på en mønsterby med sikkerheden i højrsædet.
Boligselskabet Granly opførte 181 af de ialt 340 lejeboliger i Kølvrå.
Vandværket var det første, der blev bygget, og 1.6.1951 stod de første af de 14 huse færdige klar til indflytning med centralvarme og flaskegas til en husleje på 90 kr. om måneden, uden varme, og med et indskud på 1200 kr..
Torvet, der blev anlagt i 1953/54 (de 9 huse rundt om Torvet blev bygget i 1952), var specielt ved at være landets første butikstorv , hvor forretningerne lå samlet, og hvor man ad en smal ”gågade” kunne gå fra den ene til den anden af de 12-13 butikker.
Det var også noget helt særligt, at 99% af alle husstande i byen fik deres indtægt fra den samme arbejdsplads – Flyvestationen (A43), som de forretningsdrivende på anden hånd var afhængige af. Fradrag havde Kølvrå-borgerne i de billige lejeboliger ikke mange af, og skatteprocenten var landets laveste. I 1951 var den kun 3,5, og 8 år senere var den kommet op på 4,4.
Dengang var Kølvrå ikke alene landets yngste by. Den havde også den laveste gennemsnitsalder på ca. 27 år. For kvindernes vedkommende var den helt nede på 20-25 år.
Det blev snart nødvendigt at bygge en ny skole skole (bygget 1952-53 se. A13) til de mange børn i byen, og aviserne kunne fortælle, at det var den eneste skole, som var lydisoleret lige så godt som Radiohuset for at dæmpe støjen fra de mange og larmende jetfly, der var et kendetegn for Kølvrå. Og skolen måtte udvides igen og igen.
Da indbyggerantallet voksede og voksede, blev Kølvrå jernbanestation (Se A295) bygget og indviet i januar 1956 med både kiosk og postekspedition til afløsning og erstatning for det lille skur, som tidligere havde været benævnt Grove Trinbræt, man hidtil havde klaret sig med.
I 1954 stiftedes endnu en boligforening, ”Ringkjøbing Amts Boligselskab”, Dette selskab opførte ca. 160 af de omkring ialt 340 lejeboliger i Kølvrå. Først i 60érne og 70’erne kom der gang i det private parcelhusbyggeri.
4-5. august 1956 afholdtes en storslået og overordentlig velbesøgt byfest. Der var masser af forskellige aktiviteter og om søndagen blev det nye stadion indviet (F44)
3. oktober 1958 afholdtes en evakueringsøvelse hvor 600 beboere fra Kølvrå blev evakueret til Bording ad Uhre-Munklinde vejen. Øvelsen havde til formål at afprøve de skarpe evakueringsplaner, som forelå for byen, med dens placering i umiddelbar nærhed af et forventet mål (Flyvestationen) for en mulig fjende.
I efteråret 1959 efter de to boligforeninger havde opført stort set alle de daværende 260 huse i Kølvrå, meddelte Boligministeriet et nu var det var slut med statstilskud til bygning af yderligere huse. Begrundelsen var angiveligt, at Flyvestationen kunne risikere at skulle reduceres, hvilket ville efterlade tomme huse i Kølvrå. Dette på trods af, at der stod 50 familier på venteliste. Blikkenslagermester Børge Vestergaard, valgte dog at opføre 5 huse for egen regning.
I 1971 blev stationen nedlagt, og specialbutikkerne på torvet har måttet sande, at konkurrencen om kunderne var blevet for hård.
I 1973 fik byen Karup Kommunes første og eneste friluftsbad (Se A287), der brugtes flittigt hver sommer. Befolkningstallet var da oppe på langt over 1000. Samtidig fik Kølvrå sit første vejkryds, i byen, der havde været så trafiksikker, at der kun havde været to trafikuheld på 20 år.
I 1975 flyttedes skolens overbygning over en tre-årig periode til Karup og samtidig lukkede de første butikker og hastigt fulgte flere og flere med.
I mange år arrangeredes Kølvrå Byfest med musik, revy, fællesspisning, kræmmermarked m.v. Dette skete i via et samarbejde mellem forskellige foreninger bl.a. Borgerforeningen, Svømmeklubben (A205) og Hedens Teaterforening.
4-5 september 2010 blev der holdt stor byfest i anledning af byens 60 års jubilæum.
I 2008 lukkede skolen og eleverne flyttedes til Karup.
Omkring 2013 blev "Ringkøbing Amts Boligselskab" lagt sammen med Boligselskabet Viborg, hvor Kølvrå nu findes som "Afdeling 8, Kølvrå" med 160 lejemål.
Andelsboligforeningen Granly" blev i 2011 ligeledes fusioneret men ind i "Boligselskabet Sct. Jørgen" som "Afdeling 111 Granly" (Se A36) med 181 lejemål.
Kølvrå skiller sig imidlertid stadig ud fra andre landsbyer ved at have så mange udlejningshuse i forhold til ejerboliger og ved sin mangel på huse fra før 1950. Det er i dag ca. 400 boliger (2015) en stille og fredelig by med 759 indbyggere (med tendens til fortsat fald). Dens beliggenhed tæt på Karup Å (Se 275) og lyngheden indbyder til trave- og cykelture i omegnen. Byen har senest fået en mindre opblomstring I form af et velbesøgt og ofte anvendt medborgerhus, som sammen med den lokale fodboldklub KK07 (Se A90) jævnligt samler en del mennesker omkring mangeartede aktiviteter .
I 2019 renoverede en del af byens borgere byens gamle anlæg beliggende nedenfor den gamle station ud til Alhedestien. I den forbindelse, og efter en konkurrence, blev området døbt "Eventyrskoven".
I forbindelse med Corona krisen og dens smitte, besluttedes det i november 2020 at aflive alle ca. 17 mio. mink i Danmark. Udenfor Kølvrå på det militære område mellem Herningvej og den gamle Kølvrå - Ilskov vej på et område fra Flygtningekirkegården og sydover, blev der etableret 7 store massegrave til minkene. Sagen medførte stor polemik og presseaktivitet grundet faren for forurening af grundvandet. Omkring 5500 tons mink, svarende til ca. 3 mio. mink blev begravet ved Kølvrå i perioden 8-30. november, hvilket udgjorde omkring 1/5 af alle aflivede mink i Danmark.
Periode
1950 - 2021
Se på kort
Type
Sogn (1000-2050)
Enhed
Grove Sogn (1893-2050)
Arkiv
Karup Egnsarkiv
Yderligere indhold
1 1968- - Kort
58 1952-53 K10: Beliggenhedsplan i Kølvrå for parcelbebyggelse for Andelsboligforeningen Granly, 1952 og 1953
55 1974 K7: Matrikelkort, Del af Kølvrå Gårde, 1:4000, 1974 , Kortblad 124-03-14 68, opmålingsdistrikt 124-03, 1974. Kun et udsnit af kortet er scannet.
53 1975-1980 K5: Kort over Kølvrå, matrikler, 1:4000, §15 rammer i henhold til kommuneplaner, bilag 2, 1975-80.
62 1955-1960 Oversigtskort, Kølvrå By 1:000, 1955. rev. 1960. med markeret, projekteret fjernvarme.
2 1950-2008 - Diverse andet
6 1950 A Hærens Tekniske Bygningstjenestes tegning af det terræn, hvor Kølvrå By skal anlægges. Tegningen er dateret 21. juli 1950
47 1952 2 siders skrivelse fra Boligministeriet dat. 23. januar 1952 til sognerådsformanden i Karup. I skrivelsen meddeles at ministeriet overvejer hvor de af Flyvestationen ønskede 100 nye boliger kan opføres - I Karup eller Kølvrå eller fordelt blandt de to kommuner
1 1957 2 løbesedler. En fra 21. juni vedr. Friluftsbad og én fra 29 og 30. juni 1957 vedr. Kølvraa Byfest.
64 Ukendt Evakueringsvejledning for beboerne i Kølvrå og Gedhus
45 1970-1980 Inga og Gustav Møller Jensens, Plantagevej 7. 3 siders beskrivelse af tiden hvor Kølvrå blev grundlagt og etableret. Gustav var med i etableringen af Granly Boligforening. Parret flyttede ind som no. 2 (bolig nr. 2) i byen på Plantagevej 7.
42 2000 (1956) 2. siders Artikel fra Bergsk Weekend, lørdag 29. april 2000. Artiklen behandler frygten for at blive flygtning - i Kølvrå - som følge af Suez-krisen i november 1956. Den ene side af artiklen er en evakuerings-vejledning for beboerne i Kølvrå, udstedt af politimesteren i Herning, 10. november 1956. Artiklen er skrevet af Mette Fastrup.
10 2008 A Jetbyen Kølvrå, borgernes egne visioner og drømme. Visionsoplæg for Kølvrå. 13 siders indlæg til den igangværende kommuneplansproces. Dokumentet er udarbejdet af borgerne i Kølvrå, Kølvrå Lokalråd og Landsbyrådet i Karup
41 2011 Omtale af Boligselskabet i Kølvrå. Boligselskabet i Kølvrå er efter optagelse i Viborg Boligskab nu benævnt Afd. 8, Kølvrå
46 2020 7 kortudsnit fra 1840-2018 visende Anlægget - det senere Eventyrskoven - beliggende nedenfor stationsbygningen.
49 2008 Jetbyen Kølvrå, Borgernes egne visioner og drømme. Visionsoplæg for Kølvrå, december 2008. Udarbejdet af Landsbyrådet i Karup og Kølvrå Lokalråd.
16 1955-56 B1051: Kølvrå by i vinterdragt. Kølvrå fotograferet i den meget kolde vinter 1955/56. Byen er helt nyanlagt uden andre træer end resterne af den plantage, der gav navn til Plantagevej, og som ses i baggrunden
39 1954 B43: Torvet i Kølvrå under anlæggelse, 1954
52 o.1958 B2115: Luftfoto af Kølvrå omkring 1958. (Billedet ligger under store formater)
40 1950-1960 B41: Et optog med flag i spidsen marcherer forbi det nyanlagte Torv i Kølvrå
48 o.1975 F62: 12 billeder af Torvet omkring 1975
6 1950-1961 - Udklip
9 omkring 1950 U Fotokopi af avisartikel vedr. Kølvrå bys begyndende etablering. Artiklen er fra ?? Stiftstidende søndag morgen 1. april 19??
1 1951 U Avisartikel fra Århus Stiftstidende 15. april 1951 vedr. byen, der vokser frem på den jydske hede
32 1952 Avisartikel fra Politiken 6. april 1952: "En ny by skyder op midt paa den jyske hede". Endnu ikke naaet at komme paa landkortet, men har haft besøg af general Eisenhower.
36 1953 Avisartikel fra Amtsbladet 10. april 1953: "Eventyret om Kølvrå - hedens by". Et bysamfund, der mere end noget andet er bygget på fællesskabets store ide. Portræt af Kølvrå
33 1954 Avisartikel fra Kristeligt Dagblad 17. april 1954: "Mett' Kølvrå har skiftet om til nylon i jetbyen på heden". Gammelt og nyt tørner sammen i Kølvrå, der på fire år er skudt op ved Karup flyveplads - takket være en energisk "boligminister" og et sogneråd med udsyn
21 1954 Avisartikel fra ukendt avis 23. august 1954: "Viborg virksomheder i Kølvraa". Phillipsen og Hall og Handelsbanken har åbnet afdelinger i Flyvebyen
19 1954 Avisannoncer fra ukendt avis september 1954: Annoncerne reklamerer for Karup Sparekasse, Urmager Kr. Svendsen og Handelsbanken i Kølvrå
22 1954 Avisartikel fra ukendt avis, september 1954: "Nye forretninger i Kølvrå". Der åbnes stadig flere nye forretninger i Kølvrå
20 1954 Avisannoncer fra ukendt avis fra jul-sep 1954: Manufaktur- og trikotageforretningen, Kølvrå Mælke- og brødudsalg, Karup-Kølvrå Brugsforening samt Jet-renseriet
3 1954 U Avisartikler vedr. byen, som på fire år er skudt op på heden
4 1955 U Avisartikel fra Hjemmet Søndag 30. januar 1955 vedr. flyverbyen ved Karup
35 1955 Artikel fra Alt for Damerne 18. oktober 1955: "Det er værst for pigerne". De er dygtige, sikre og modne, de unge mennesker der bebor Danmarks yngste by på Karup Hede, hvor mændene dagligt tager deres tørn som jetpiloter, og hustruerne har vedtaget ikke at være bange. Portræt af Kølvrå by
17 1955-1960 U Kopi af 4 siders avisartikel fra ukendt avis under overskriften: "Filosoffer mellem himmel og jord". Artiklen handler om Kølvrå By og dens beboere
5 1956 U Avisartikel fra Herning Folkeblad 6. august 1956 vedr. en mønsterby, men med en farlig beliggenhed.
7 1958 U Avisartikel fra Amtsbladet 12. maj 1958 vedr. Chefen for Flyvestation Karup, som hindrer boligbyggeri i Kølvrå
34 1959 Avisartikel fra Information 5-6. december 1959: "Staten standser den eksplosive udvikling af Flyvebyen på Heden. Ikke mere statsgaranti til boliger i jetbyen ved Kølvraa ved Flyvestation Karup
37 1959 Avisartikel fra Århus Stiftstidende 17. december 1959: "Den mærkelige by der ikke må vokse". Ledige hænder og ledige grunde i Kølvrå, men frygt for, det er byen uden fremtid. Portræt af Kølvrå
8 Ukendt U Avisartikel fra Herning Avis dateret 2. december 19??. Artiklen vedrører lægerne i Karup, som forsøger at standse udvidelsen af Kølvrå by grundet jetstøjens skadelige indvirkning på beboerne
38 1961 Avisartikel fra Kristeligt Dagblad 7. marts 1961: "Kølvrå den mest ungdommelige og velstillede by i Danmark. En inspirerende, smuk og sund by vokset op på få år. Portræt af Kølvrå
39 1954 B43: Torvet i Kølvrå under anlæggelse, 1954
4 1990- - Udklip
28 1990 Avisartikel fra UA 1990: Jet-festen en flot success". Kølvrås 40 års jubilæum blev fejret med manér. Mere end 4.000 mennsker deltog I byjubilæet I Kølvrå I weekenden.
11 2006 U Avisudklip fra VST 27. februar 2006 under overskriften: "Kølvrå borgere får spørgeskema i denne uge". Artiklen omhandler omdeling til 400 husstande afdet spørgeskema, som skal give svar på, om der er behov for en nærbutik og et beboercenter i landsbyen.
12 2011 U Avisartikel fra UA 31. august 2011 under overskriften: "Da Kølvrå holdt et brag af en byfest for 55 år siden". Beskrivelse af byfesten i Kølvrå for 55 år siden.
13 2011 U Avisartikel fra Kjellerup Tidende 13. september 2011 under overskriften "Stor byfest i Kølvrå for 55 år siden". Beskrivelse af festen i Kølvrå
14 2007 U Avisartikel fra VST 24. februar 2007 under overskriften: "Opråb til ildsjæle om millioner". Kølvrå har omkring tre mio. kr. til byudvikling, alligevel er blandt andet planer om en dagligvarebutik gået i stå.
15 2007 U Avisartikel fra VST 27. februar 2007 under overskriften: "Discountdrømmen er død". Kølvråborgernes drøm om en discountbutik i byen er død. Ingen butikskæde er interesseret.
18 2015 Avisartikel fra VSF 9. februar 2015: "Tilflyttere nyder roen I Kølvrå". Familien Lehmann/Drejer fra Amager har vendt livet på hovedet og er faldet godst til I flyverbyen på heden
23 2015 Temaartikel fra VSF 26. juni 2015: "Flyverbyens op- og nedtur". Kølvrå opstod i 1950érne som en blomstrende mønsterby men siden er meget forandret i "Flyverbyen".
24 2015 Avisartikel fra VSF 7. juli 2015: "Flere tome huse I Kølvrå - men kun midlertidigt". Seks almene boliger I Kølvrå star tommje. Ifølge boligselskabet skyldes det, at husene skal renoveres, før de lejes ud igen.
25 2015 Avisartikel fra UA 15. juli 2015: "Kølvrå - engang landets mest omtalte by". Kølvrå er en by med en helt speciel historie, der er tæt forbundet med den nærliggende flyvestation
31 2015 Avisartikel fra VSF 24. juli 2015: "Kølvrå - mønsterby på rutschetur". En kort beskrivelse af Kølvrå By's ud- og afvikling
26 2015 Avisartikel fra VSF 29. juli 2015: "Torvehandlen forsvandt helt fra Kølvrå". Butikkerne på Torvet lukkede en efter en, og i dag er specialbutikkerne inddraget i boboelserne.
26 2015 Avisartikel fra VSF 29. juli 2015: "Torvehandlen forsvandt helt fra Kølvrå". Butikkerne på Torvet lukkede en efter en, og i dag er specialbutikkerne inddraget i boboelserne.
27 2015 Avisartikel fra VSF 22. august 2015: "Afvikling er også resultat af politiske valg". Tidligere Kølvråbo, der nu er direktør for detailbrancheforeningen, gør opmærksom på, at udvikling og afvikling ikke kommer af sig selv.
29 2015 Avisartikel fra VSF 12. december 2015: "Den gang man kunne få alt til jul i Kølvrå". For 60 år siden kunne "husmoderen" ifølge "Kølvrå Julepost" købe alt til jul i denne nye og moderne flyverby
30 2016 Avisartikel fra VSF 2. maj 2016: "Husforfald i K'lvrå - men bedre tider venter". Et tomt og forsømt hus har længe skæmmet på Vibevej. Boligselskabet lover snarlig bedring og ser frem mod større renoveringsarbejder i byen.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Statistik
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle og rapportere oplysninger.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Navn
Formål
Type
Varighed
Vimeo
vuid
Indsamler data om brugerens besøg på hjemmesiden såsom hvilke sider der er læst.
3. part
2 år
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevant og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Formål
Type
Youtube
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Vimeo
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Shareaholic
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet og delingen af indhold på sociale medier med det formål at levere målrettet annoncering.