Ribe Holme med 3 festtelte.
2 trækpramme er ved at færge hølæs og festdeltagere over Ribe Vesterå. Festteltene er rejst i.f.m. høslæt og afholdelse af Holmedagene i begyndelsen af juni måned. Et hølæs ses ved et af teltene, et andet er ved at blive fragtet over åen. Deltagere i Holmedagene ses både ved teltene og i prammen på vej over åen. To flagstænger med Dannebrog står ved teltene. De rebtrukne færger ophørte i i første halvdel af 1930'erne, idet der blev anlagt broer over til Holmene.
Bemærkning
Kong Erik Menved skænkede den 5. august 1294 til Ribe "Konings Æng", dvs. Holmene. Det var besværligt at få vogne med hølæs over åen, og i mange hundreder år brugte man forskellige primitive vadesteder. I 1829 ønskede man at få en færgepram over åen fra Store Kobro til Holmene. Skibstømmermester Schrøder på Fanø skulle bygge en færgepram på 13 alens længde og 8 alen bred, med en bevægelig klap i hver ende. Bunden var af bøgeplanker, knæer og leder af egetømmer og overbeklædningen af egeplanker. Den kostede 282 rigsdaler. På Holmen byggedes et spil til sænkning af færgetovet, når et skib skulle passere forbi. Rebslagermester J.Jørgensen spandt færgetovet, der vejede 125 kg og målte 5 1/2 tomme i omfang. Der blev udarbejdet et reglement for de to færgekarle der blev ansat. Der skulle arbejdes fra kl. 3 morgen til kl. 10 aften. Den 1. juli 1830 sejlede færgeprammen ind ad det gamle å-løb forbi Yder Bjerrum og lagde til ved Holmene, og den 10 juli 1830 blev færgeprammen taget i brug for første gang. Den kunne tage 4 hølæs med vogne og heste med på én gang. Senere kom der endnu en pram til til personbefordring. Et par dage inden høslætten begyndte, blev Holmehuset på en pram færget ud til færgestedet, hvor det blev tjæret og tækket med siv. I Holmehuset var der i høslættiden beværtning. Byens borgere kom i massevis spadserende derud for at se på høstarbejdet og for selv at holde en fridag. Holmenes stærkeste attraktion var dog nok den usædvanlig smukke solnedgang og udsigten ud over havet, hvor man kunne se skibene sejle helt ovre ved Sønderho.
Efter en sådan fridag på holmene, hvor man havde haft megen mad og drikke med, sagdes det, at dagen efter led mange ripensere af "holmesyge".
Høslætten varede ca. 4 uger, og der kom kreaturer ud på holmene til eftergræsning. Færgeprammen blev afskaffet i 1934, da der byggedes en overkørselsdæmning.
Periode
1900 - 1934
Dateringsnote
Billedet er taget før broen over Holmene blev anlagt i 1934.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Statistik
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle og rapportere oplysninger.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Navn
Formål
Type
Varighed
Vimeo
vuid
Indsamler data om brugerens besøg på hjemmesiden såsom hvilke sider der er læst.
3. part
2 år
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevant og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Formål
Type
Youtube
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Vimeo
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Shareaholic
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet og delingen af indhold på sociale medier med det formål at levere målrettet annoncering.