Munke Mølle A/S er Danmarks ældste virksomhed, idet den kan føre sin historie tilbage til ca. år 1100, da Erik Ejegod indkaldte 12 Benediktiner munke fra England til Odense og lod dem opføre et kloster og en vandmølle til formaling af det til klosterets forsyning nødvendige brødkorn.
I 1175 fik munkene eneret på at formale korn til Odense bys borgere. Ved reformationens indførelse overgik klosteret og møllen til kronens len og blev fra 1571 ofte givet til rigets kansler som bidrag til hans løn.
I 1664 overgik møllen til privat eje, og en lang række ejere skiftede op gennem tiderne, til Jens Peter Petersen (1852-1935) købte møllen i 1881.
I 1905 flyttede han møllen fra den gamle plads ved Odense Å til Odense Havn, hvor en ny, moderne mølle blev opført.
I 1919 købte møller Hans Petersen (f. 22. maj 1885) møllen af sin far, Jens Peter Petersen, der ejede og drev møllen 1882-1919.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Statistik
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle og rapportere oplysninger.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Navn
Formål
Type
Varighed
Vimeo
vuid
Indsamler data om brugerens besøg på hjemmesiden såsom hvilke sider der er læst.
3. part
2 år
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevant og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Se anvendte cookies
Cookieudbyder
Formål
Type
Youtube
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Vimeo
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet via indlejrede videoafspillere med det formål at levere målrettet annoncering.
3. part
Shareaholic
Indsamler oplysninger om brugerne og deres aktivitet på websitet og delingen af indhold på sociale medier med det formål at levere målrettet annoncering.